Aviseringar
Rensa alla

Förbestraffning?


Beror på vilket brott...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snällasvara:
Beror på vilket brott...

I vilka fall skulle det göra skillnad?


   
SvaraCitera

Terrorist brott


   
SvaraCitera
Draug

Nej systemet är tillräckligt fucked up som det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är för långt bort i fantasins värld för att kommentera


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Glömde specificera grova våldsbrott. Rodnar

Kan känna att du underskattar deras förmågor lite, jag tror de är väldigt kapabla till att styra upp ett eget samhälle från grunden och fördela medel rättvist, skulle verkligen bli som en nystart. De är människor precis som oss andra. Hade varit ett mycket intressant experiment i varje fall. 

Hade de velat eller klarat av att leva helt på det sättet hade de gjort det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: De lär väl inse att de inte kan bränna ner hela skiten och därav måste sköta sig eftersom att det inte finns någon annan som gör det åt dem ute i vanliga världen.

ja, poäng?

vonKissekatt:

Hade de velat eller klarat av att leva helt på det sättet hade de gjort det här.

Nej, för det är det här samhället som har format dem genom att kanske skada dem. Hur kan du tro att det är likadant att leva här som att leva i en värld utan vare sig företag, pengar, statsskick, bostäder osv.. Om det inte finns några affärer att stjäla mat från, utan enbart råvaror växandes.. Är det första de gör då att mörda varandra och äta människokött? Det alternativet kanske känns lockande för 10% av befolkningen där inne, max. Tror du de andra tillåter dem? Knappast. I mänsklig natur kommer de att samarbeta för att anskaffa sig något att äta, såvida de ej ger upp och dränker sig eller dylikt. Låt dem som vill dränka sig själva göra det. För de andra kommer den här världen vara som en frisk jävla start på nytt.. Vad hade du själv valt, att sitta i en fängelsecell på 2 kvadrat, eller att vara helt fri längs gröna ängar och rapsfält? Ge dem åtminstone möjligheten att välja själva!  

trevlig-snubbe: Nä, En våldtäktsman, våldtar han barn? Ja. våldtar du barn? Nej, gör jag det? Nej.
Bränner kriminella unga bilar? Ja, bränner du bilar? Nej, bränner jag bilar? Nej. osv.
Dem är brottsbenägna, det är inte vi andra, dem har dessutom lägre empatisk förmåga än resten av befolkningen, dem är inte som oss.

Vad du generaliserar. De ägnar sig åt olika brott, att exempelvis alla unga kriminella per automatik ägnar sig åt att bränna bilar är helt absurt. En våldtäktsman är ej per definition automatiskt pedofil heller.. 

Jag står med PMR här, jag tror att alla människor är benägna att begå brott, kriminella föds inte mer benägna än andra. Nedsatt empati betyder ej heller fler brott, världen vi lever i passar perfekt för de med lägre empati, de behöver ej begå brott för att passa in. 

 

 


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

ja, poäng?

Nej, för det är det här samhället som har format dem genom att kanske skada dem. Hur kan du tro att det är likadant att leva här som att leva i en värld utan vare sig företag, pengar, statsskick, bostäder osv.. Om det inte finns några affärer att stjäla mat från, utan enbart råvaror växandes.. Är det första de gör då att mörda varandra och äta människokött? Det alternativet kanske känns lockande för 10% av befolkningen där inne, max. Tror du de andra tillåter dem? Knappast. I mänsklig natur kommer de att samarbeta för att anskaffa sig något att äta, såvida de ej ger upp och dränker sig eller dylikt. Låt dem som vill dränka sig själva göra det. För de andra kommer den här världen vara som en frisk jävla start på nytt.. Vad hade du själv valt, att sitta i en fängelsecell på 2 kvadrat, eller att vara helt fri längs gröna ängar och rapsfält? Ge dem åtminstone möjligheten att välja själva!  

Vad du generaliserar. De ägnar sig åt olika brott, att exempelvis alla unga kriminella per automatik ägnar sig åt att bränna bilar är helt absurt. En våldtäktsman är ej per definition automatiskt pedofil heller.. 

Jag står med PMR här, jag tror att alla människor är benägna att begå brott, kriminella föds inte mer benägna än andra. Nedsatt empati betyder ej heller fler brott, världen vi lever i passar perfekt för de med lägre empati, de behöver ej begå brott för att passa in. 

 

 

Det är intressant hur du tänker men det skulle ändå inte funka eftersom en alltför stor del av alla som begår brott är så pass ickefunktionella att de inte skulle klara av det ens om de ville (vilket många ju vill). Sedan måste man ju ta psykiska sjukdomar i beaktande också, fast de kanske inte skulle skickas dit? Tänker om någon skulle be folk som Manson att sköta sig och skapa ett samhälle där alla kan trivas så skulle resultatet nog inte bli speciellt bra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: Det är intressant hur du tänker men det skulle ändå inte funka eftersom en alltför stor del av alla som begår brott är så pass ickefunktionella att de inte skulle klara av det ens om de ville (vilket många ju vill). Sedan måste man ju ta psykiska sjukdomar i beaktande också, fast de kanske inte skulle skickas dit?

Jag tycker att samtliga dömda för våldsbrott skall ges möjlighet att välja mellan vanligt fängelse eller en sådan här experimentell värld, självfallet skall de bli ordentligt briefade innan så de är medvetna om vilka risker de utsätter sig för inför ett eventuellt val osv. 

Efterhand kan en bygga ut och dela in världen i olika sektioner med högt övervakade gränser för varje brottskategori så att alla dömda till fängelse ges möjligheten. 

vonKissekatt: Tänker om någon skulle be folk som Manson att sköta sig och skapa ett samhälle där alla kan trivas så skulle resultatet nog inte bli speciellt bra

För det första är det ingen i vår värld som ber någon där inne göra någonting. Om någon "inmate" ber en annan "inmate" att skapa ett samhälle där alla kan trivas, då har de i varje fall lyckats skapa en dialog.. Såhär byggdes våran värld från början också, vist de kommer förmodligen bråka lite inledningsvis, men snart kommer de till insikt.. För det tjänar absolut ingenting till, om de vill överleva.

Min gissning är att de allra värsta seriemördarna eller vad det kan röra sig om för gravt empatistörda brottsutövare, hade undvikit de andra, levt på egen hand men så småningom med tiden lite försiktigt närmat sig varandra helt enkelt pga att vissa typer av samarbeten även har fördelar för de mest egocentrerade individerna, even though de fortfarande arbetar med fokus på sin egen vinning så att säga. 


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Jag tycker att samtliga dömda för våldsbrott skall ges möjlighet att välja mellan vanligt fängelse eller en sådan här experimentell värld, självfallet skall de bli ordentligt briefade innan så de är medvetna om vilka risker de utsätter sig för inför ett eventuellt val osv. 

Efterhand kan en bygga ut och dela in världen i olika sektioner med högt övervakade gränser för varje brottskategori så att alla dömda till fängelse ges möjligheten. 

För det första är det ingen i vår värld som ber någon där inne göra någonting. Om någon "inmate" ber en annan "inmate" att skapa ett samhälle där alla kan trivas, då har de i varje fall lyckats skapa en dialog.. Såhär byggdes våran värld från början också, vist de kommer förmodligen bråka lite inledningsvis, men snart kommer de till insikt.. För det tjänar absolut ingenting till, om de vill överleva.

Min gissning är att de allra värsta seriemördarna eller vad det kan röra sig om för gravt empatistörda brottsutövare, hade undvikit de andra, levt på egen hand men så småningom med tiden lite försiktigt närmat sig varandra helt enkelt pga att vissa typer av samarbeten även har fördelar för de mest egocentrerade individerna, even though de fortfarande arbetar med fokus på sin egen vinning så att säga. 

som sagt: utopi som ej hade fungerat.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Har alla här samma uppfattning kring "brott"? Jag tänker efter lagboken och räknar alltså med exempelvis häleri, olaglig fildelning, egenmäktigt förfarande (är jättelätt att begå utan att veta om det och de flesta har nog gjort), olovlig körning, skattefiffel(om det så rör sig om en tusenlapp på ett år) och de minsta "oskyldiga" brotten man kan tänka sig. 

Ska det dras vid våldsbrott?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: som sagt: utopi som ej hade fungerat.

Det vet du inte. Mina förväntningar har inget med målen att göra. Målen är att dessa människor skall hållas borta från vår värld där de kan komma att skada fler ofrivilliga samtidigt som de skall ges en chans till att kunna finna egen sinnesro. Allt hänger på dem själva. Det är ingen utopi.


   
SvaraCitera

Pennyroyal:

Det vet du inte. Mina förväntningar har inget med målen att göra. Målen är att dessa människor skall hållas borta från vår värld där de kan komma att skada fler ofrivilliga samtidigt som de skall ges en chans till att kunna finna egen sinnesro. Allt hänger på dem själva. Det är ingen utopi.

Det är en fin tanke men det är för många grejer som spelar in för att det ska funka. Hade ett samhälle kunnat drivas på det sättet hade det funnits framgångsrika sådana redan. 


   
SvaraCitera

eller fin och fin.. jag är mer inne på att testa smink och mediciner på dem i utbyte mot lön. 


   
SvaraCitera

FRIVILLIGT JA


   
SvaraCitera