Aviseringar
Rensa alla

Förbjud heltäckande slöja?


Ämnesstartare

Efter att en domare i England förbjudit en kvinna med heltäckande slöja att sitta med under en rättegång har en debatt blossat upp i England. Det diskuteras nu om ett förbjud mot heltäckande slöja på vanliga gator och enligt en undersökning så stödjer 67% av britterna ett sådant förbud.

Jag anser att vi ska förbjuda heltäckande slöja även i Sverige. Att gå runt maskerad som ett spöke hör inte hemma i vårt öppna demokratiska och fria samhälle. Slöjan är ett tydligt tecken på islams förtryck mot kvinnor. Bakom många kvinnor som bär heltäckande slöja finns naturligtvis män som tvingar dem till det. Kläder som så tydligt inte hör hemma i Sverige och som så tydligt speglar förtryck mot kvinnor ska definitivt förbjudas. Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja

På allmänt område.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Nej

vill man bära slöja skall man få göra detta 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, mest för att det är faktiskt förtryckande och förnedrande. det är en vidrig grej att ha bara för att man råkas vara kvinna. dock ska det inte tas bort pga rasistiska anledningar, och dina patetiska  motiv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

vill man bära slöja skall man få göra detta 

men snälla gör mig inte arg nu 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

men snälla gör mig inte arg nu 🙁

Jag menar bara att om det finns människor som vill bära slöja så ska de få göra det, vill de inte bära slöja ska de inte behöva det. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Jag anser att vi ska förbjuda heltäckande

NiklasW: vårt öppna demokratiska och fria samhälle

NiklasW: förtryck

Men ja, det du säger stämmer till viss del; att många blir tvingade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Jag menar bara att om det finns människor som vill bära slöja så ska de få göra det, vill de inte bära slöja ska de inte behöva det. 

du förstår att det inte är bara att ta av sig om man inte vill ha? så lätt är det inte. heder, kultur osv är djupare än att bara  ta av sig om man inte vill ha.

växer man upp med att alla kvinnor i ens familj har slöja, och att man får ha det på sig när man får mens, eller redan i förskoleåldern så äre inte att bara ta av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så vi ska upprätthålla ett fritt och demokratiskt samhälle med ett klädförbud? Oki då vet jag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adhoc:
Så vi ska upprätthålla ett fritt och demokratiskt samhälle med ett klädförbud? Oki då vet jag. 

 +100


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
ja, mest för att det är faktiskt förtryckande och förnedrande. det är en vidrig grej att ha bara för att man råkas vara kvinna. dock ska det inte tas bort pga rasistiska anledningar, och dina patetiska  motiv. 

råtta.

Nu har du rört ihop det rejält i huvudet på dig själv. Mina patetiska motiv var ju precis samma som dina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Nu har du rört ihop det rejält i huvudet på dig själv. Mina patetiska motiv var ju precis samma som dina.

nej, båda du och jag vet att det inte är så. du har en lika vidrig kvinnosyn som de som tvingar slöja på kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Nej

Men vi måste motarbeta den mjäkiga inställningen som många tycks ha till allt vad slöja heter! Oftast är det inget fritt val från kvinnans sida att bära slöja, utan en del av ett förtryck - ett sätt att upprätthålla makt över dem och deras sexualitet - från männens sida. Däremot förstår jag om vissa arbetsgivare eller dylikt tycker att det är ett problem med niqab, det behöver varken vara diskriminerande eller orimligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adhoc:
Så vi ska upprätthålla ett fritt och demokratiskt samhälle med ett klädförbud? Oki då vet jag. 

Precis, genom att stoppa odemokratiska symboler och kläder som inte hör hemma i vårt demokratiska och fria samhälle. Vill man sedan gå runt i heltäckande slöja hemma så får man väl göra det. Men ute på gatorna ska man följa svenska värderingar och svenska normer. På gatorna går vi inte runt som maskerade spöken i religiösa kläder som symboliserar förtryck mot kvinnor!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

nej, båda du och jag vet att det inte är så. du har en lika vidrig kvinnosyn som de som tvingar slöja på kvinnor.

Verkligen inte. Det är ju just på grund av att jag tror på kvinnor och mäns lika rättigheter som jag är väldigt kritisk mot islam och också invandringen i stort. Sluta hitta på saker du inte vet någonting om. Diskutera sakfrågan istället din dumma "råtta".


   
SvaraCitera