Aviseringar
Rensa alla

Förbjuda tiggeri på gator?


Ämnesstartare

Ska vi förbjuda tiggeri i Sverige på gatorna och i tunnelbanan, som Danmark och Belgien har gjort?


   
Citera
Ämnesstartare

Nej, det är konstigt att förbjuda någon från att sitta på marken med en mugg. Låt folk vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur ska hemlösa då få pengar till en liten matbit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det tycker jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi borde bara tillåta tiggare som tigger i luften Mycket glad


   
SvaraCitera

Nej det är bland det sjukaste jag hört. Tiggarna tigger för att det är den sista utvägen, de tigger för att inte dö. Finns inget som rättfärdigar åsikten att fina tiggarfria gator för oss rika att gå på är värda mer än människoliv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Tycker Ola Söderholm sammanfattar det rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skrev en uppsats om tiggeri i skolan för någon månad sedan. 
Jag tycker man ska förbjuda det, dock i sådana fall så måste man sätta in hjälp för dom som behöver det så fort man upptäcker dom. Man kan inte ge dom böter eller liknande när dom inte ens har några pengar, kanske inte ens tak över huvudet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oops märkte just att vi redan har en sådan här tråd, så jag låser denna så kan vi fortsätta i den istället!  http://ungdomar.se/forum/thread/foerbjud-tiggeri

/Mod


   
SvaraCitera
mynona

Awflauggz: Nej, förbjud inte

Varför ska man förbjuda symptomet på ett problem snarare än att lösa problemet? Ja, jag vet att man här ibland kan säga att vi inte har möjlighet att lösa problemet med fattigdom och välfärdsbrist i andra länder, men det förändrar ju inte att tiggeriet är ett symptom på ett problem, och i alla fall för mig känns det etiskt oriktigt att sopa det under mattan. 

Vem skadar det? Varför blir folk ens provocerade? Stör det kan man vända bort blicken, det gör tyvärr många redan


   
SvaraCitera