Aviseringar
Rensa alla

Förbjudet att fånga och döda vildkaniner?


Ämnesstartare

Mina föräldrar bor strax utanför stan och där har de extremt stora problem med vildkaniner. De förstör i princip allt - grönsaker, blommor, frukträd - rubbet äts upp och förstörs av dessa förbannade kaniner. [mad]

Jag var i kontakt med gubbarna på kommunens tekniska kontor för några år sedan och enl dom får man inte skjuta dom under april - augusti på grund av att de har ungar då. Men dom föder ju ungar i princip året runt. Om man inte får skjuta dom får man istället fånga dom levande i en bur och själv avrätta dom?

Nu är vi ju inne i oktober - är det fritt fram nu? Någon som vet?

Btw, jag är djurälskare men gillar inte djur som förstör allt man odlar. Nästa steg blir vildsvinen.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag ogillar tattare som förstör i den lokala faunan, får jag fånga och avrätta dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge ingen upptäcker att du fångat en kanin och ätit upp den, så varför inte?

​Recept. Döda inte djur om du inte ska äta dem.


   
SvaraCitera
Bakric

jason:

Döda inte djur om du inte ska äta dem.

Får man döda nationaldemokrater om man ska äta dom då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Så länge ingen upptäcker att du fångat en kanin och ätit upp den, så varför inte?

Vadå varför inte [mad] de har lika stor rätt att vara där som han, om inte mer! Det finns gott om redan döda djur i affären som inte ska ha dött i onödan, så han lider ingen brist på animalisk föda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Får man döda nationaldemokrater om man ska äta dom då?

Prova, varför inte? enligt vad jag har hört så är människokött rätt gott, särskilt köttet mellan tumme och resten av handen. Det är tydligen väldigt mört där.

Däremot är det inget jag rekommenderar. Kött från samma art som en själv kan ge upphov till olika sjukdomar. Jag vet inte hur, menjag har läst det i alla fall.

Och nej, jag är ingenkannibal. Vill inte äta mänskokött alls. Men jag rö ofta uttråkad och läser wikipedia [crazy]

isola:

Vadå varför inte de har lika stor rätt att vara där som han, om inte mer! Det finns gott om redan döda djur i affären som inte ska ha dött i onödan, så han lider ingen brist på animalisk föda.

Viltkött är nyttigare än industriellt kött... aja...


   
SvaraCitera
Bakric

jason:

Prova, varför inte? enligt vad jag har hört så är människokött rätt gott, särskilt köttet mellan tumme och resten av handen. Det är tydligen väldigt mört där.

Jag svär härmed att tillaga och smaka den biten om jag någonsin tappar handen i en olycka så pass att den inte går återställa [bigsmile]

jason:

Däremot är det inget jag rekommenderar. Kött från samma art som en själv kan ge upphov till olika sjukdomar. Jag vet inte hur, menjag har läst det i alla fall.

Fan..... Jag vill ha bevis minsann [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Fan..... Jag vill ha bevis minsann

Tja... Creutzfeldt-Jakobs syndrom (den mänskliga varianten av galna ko-sjukan) är vanligt förekommande i stammar som äter andra människor (ofta rituellt). Men om detta beror på genetik eller på att de äter människor kanman ju aldrig säkerställa.

Att det var kor som på något sätt fick i sig kokött (i pulveriserat format) tror jag det var som började epidemin med galna ko-sjukan i slutet av nittiotalet.


   
SvaraCitera
Bakric

jason:

Att det var kor som på något sätt fick i sig kokött (i pulveriserat format) tror jag det var som började epidemin med galna ko-sjukan i slutet av nittiotalet.

Men shiiet! [sad]
Om man marinerar i whiskey och genomsteker ordentligt då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Om man marinerar i whiskey och genomsteker ordentligt då?

Nja. Nu har jag kollat upp detta lite mer haha. Det är inte Creutzfeldt-Jakobs syndrom som sprids genom mänsklig kannibalism utan en sjukdom som kallas kuru. Den är rätta nära besläktad med Creutzfeldt-Jakobs syndrom.

Det är en neurologisk sjukdom. Det är själva proteinet (prion?) man får i sig som ger upphov till den neurologiska skadan.

Symtom:

- oförmåga att kontrollera muskelrörelser (ataxi)
- huvudvärk
- smärta i leder
- lemskakningar (nej det är inget annat ord för onani!)

Själva skakningar av lemmarna är det som gett sjukdomen dess namn: kuru. Kuru betyder på språket fore (ett transnyguineanskt språk) just skakning.

Kuru upptäcktes i den papuanyguineanska stammen med samma namn som ovannämnda språk efter en gigantisk, vad jag tror, fest med rituell kannibalism. På tre år,i slutet av femtiotalet, insjuknade och dog tusen medlemmar av stammen.

Nobelpriset 1976 gick till en forskare om kuru, Daniel Gajdusek.

Dagens onödiga forskning. [smile]


   
SvaraCitera
Bakric

jason:

- smärta i leder

Äh, jag har redan Ehlers Danlos syndrom (kolla upp det), så lederna kommer gå åt helvete ändå[cheers]

Men det kan väl inte vara särskilt stor risk om man bara smaka en liten bit på säkert inte ens 50g.
Du som uppenbarligen gillar att söka runt, är det större/mindre/samma risk om man äter av sig själv? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Äh, jag har redan Ehlers Danlos syndrom (kolla upp det), så lederna kommer gå åt helvete ändå

Går in på wikipedia och slås av hemska bilder. Dels överrörliga leder (urk! ser jätteäckligt ut, haha) och fladdrande hundhudar (???) haha.

Bakric:

Men det kan väl inte vara särskilt stor risk om man bara smaka en liten bit på säkert inte ens 50g.

Kanske inte. Folk har sugit av varann och svalt sperman i alla tider. Inte har de fått kuru av det 😛

Bakric:

Du som uppenbarligen gillar att söka runt, är det större/mindre/samma risk om man äter av sig själv?

Äter vi inte oss själva hela tiden? [crazy]


   
SvaraCitera
Bakric

jason:

Äter vi inte oss själva hela tiden? [crazy]

Äta tånaglar ftw [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:

Äta tånaglar ftw

Jag hoppas du skojar!


   
SvaraCitera