Aviseringar
Rensa alla

Fördel o nackdel med friskola?


Ämnesstartare

Hej! Kom inte in på mitt första val till gymnasiet o tar då mitt andra val. Detta är en privat skola, vid namn praktiska gymnasiet. Någon som vet hur skolan är, bra eller dåliga? Hört att dom är väldigt små o de är enbart ja o en annan som sökt ett program, så de blir ingen klass där. Hur tror ni de blir då? Man kan inte ha en kass på två personer! ? Hoppas bara Ja träffar nya vänner o Har en bra skolgång. Vad är de för fördel med en liten skola? Med vänlig hälsning, jätte glad för svar!


   
Citera

Jag går på en friskola som är den bästa skolan jag har gått på. Har bara gått på kommunala skolor och de är skit för att de får pengar även om de suger.


   
SvaraCitera

Hatar kommunala skolor. Friskolor 4 life ♥ Bytt skola 8 ggr så jag vet :p lel


   
SvaraCitera

Här är min erfarenhet; har studerat totalt på 1 friskola och 3st kommunala under gymnasiet.  

Friskolan jag gick på (JB) var riktigt bra, minus ett par ickekompetenta lärare och en maktmissbrukande häxa till vice rektor (som ganska snabbt fick sparken ändå). Skall nämnas att de "ickekompetenta" lärarna var mycket duktiga på sin sak, alltså ämnena de undervisade i, men mycket värdelösa på att undervisa. 

Resten utav lärarna var mycket duktiga på allt upplevde jag det som, glada, rättvisa och jävligt härliga. En klar majoritet var unga, mellan 25-40 år. De kom med massa nya spännande idéer och tankar för oss att reflektera över varje dag och skriva uppsatser om etc, gav oss utrymme att påverka innehållet också. De var väldigt öppna med att de inte bemästrade allt i hela världen och därmed själva kunde lära sig saker under lektionerna. Vi var på jättespännande studiebesök, skolan förhandlade med intressanta företag som anordnade kunskapsberikade vistelser för oss, en och annan myndighet också..   

Var det gäller kommunala skolor i den här kommunen har jag erfaret att de är mycket tråkigare, ofta är lärarna äldre än 50. De tenderar att inte vara särskilt kreativa eller nytänkande alls i hur de lägger upp undervisningen, utan i princip bara rabblar samma smörja dag in och dag ut, år in och år ut - och ser besvärade ut.. Som om de verkligen behöver en solsemester oavbrutet.

Under tiden jag gick på gymnasiet var det brist på pengar i kommunen, vet ej hur det är nu men de kommunala skolorna hade ej råd att åka på några längre studiebesök (utanför staden) alls.. Och de studiebesök som vi faktiskt var på var riktigt tråkiga, gemensamt för alla var att de var kommunala myndigheter.. Dessutom var insamlandet av pengar till studieresa strikt förbjudet pga att de studerande har olika ekonomiska förutsättningar.. Trots att föräldrar med pengar erbjöd sig att finansiera resan för hela klassen blev de nekade.. :p

Aja, det är min erfarenhet iaf. 

Finns det pengar i kommunen och lärarna är lite yngre så är nog kommunala skolor minst lika bra som friskolor. Problemet ligger i hur de skall få tag i de där pengarna utan att göra nedskärningar i annat som är väldigt bra och utan att markant höja den kommunala skatten som redan är bland de allra högsta i landet.. :s Vetifan var alla pengarna försvinner.. Skulle inte förvåna mig om det sitter någon jävel och plockar ner i egen ficka någonstans i ekvationen.. Gråter      


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för Era svar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas bara vi blir en klass, de är bara ja o en annan som valt samma program. Så JA hoppas de blir en klass med dom teoretiska programmen iof. Hoppas även ja träffar mycke nya vänner


   
SvaraCitera

Jag går i friskola och har gjort de senaste sju åren. Skolan jag gick i/gymnasiet jag går i (samma företag som driver båda) är jättebra och mycket bättre än de kommunala jag gått på innan. Däremot känner jag också till ett par lokala friskolor som enligt ryktet inte alls är lika bra.


   
SvaraCitera

Ni som går på friskolor, tjänar era lärare ganska mycket också?


   
SvaraCitera

Tycker ej att de ska få finnas, om de inte reglerna ändras så att de kontrolleras mycket hårdare. Som det är nu får de en klump med pengar de kan göra vad de vill med. Det skulle också hindra religiösa skolor att stänga. Friskolan jag gick på anmälde ej elever som frånvarande trots att de var borta ett helt år, bara för att de ville behålla pengarna själva. Gud, det var bara lekstuga där - på både gott och ont. Mest ont.


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:
Ni som går på friskolor, tjänar era lärare ganska mycket också?

Medellönen för anställda på skolan är ett par tusenlappar mer i månaden än snittlönen för lärare i Sverige. Visserligen är ju inte alla anställda lärare, men sen har jag också hört från en av lärarna att lärarna är med som delägare i skolan. Jag har då inte hört någon klaga på lönen i alla fall.

vonKissekatt:
Tycker ej att de ska få finnas, om de inte reglerna ändras så att de kontrolleras mycket hårdare. Som det är nu får de en klump med pengar de kan göra vad de vill med. Det skulle också hindra religiösa skolor att stänga. Friskolan jag gick på anmälde ej elever som frånvarande trots att de var borta ett helt år, bara för att de ville behålla pengarna själva. Gud, det var bara lekstuga där - på både gott och ont. Mest ont.

Friskolan jag gick på hör till de som har mest ordning och reda i kommunen. Så länge kommunala skolor fortsätter hålla en kass standard tycker jag att det är bra att det i alla fall finns alternativ.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Medellönen för anställda på skolan är ett par tusenlappar mer i månaden än snittlönen för lärare i Sverige. Visserligen är ju inte alla anställda lärare, men sen har jag också hört från en av lärarna att lärarna är med som delägare i skolan. Jag har då inte hört någon klaga på lönen i alla fall.

Friskolan jag gick på hör till de som har mest ordning och reda i kommunen. Så länge kommunala skolor fortsätter hålla en kass standard tycker jag att det är bra att det i alla fall finns alternativ.

Ja det är klart att det finns bra friskolor också men det är ju bara ren tur om en friskola skulle visa sig vara bra. Kommunala skolan behöver förbättras såklart men där finns det kontroller friskolor saknar så de kan inte spåra ur på samma sätt.


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Ja det är klart att det finns bra friskolor också men det är ju bara ren tur om en friskola skulle visa sig vara bra. Kommunala skolan behöver förbättras såklart men där finns det kontroller friskolor saknar så de kan inte spåra ur på samma sätt.

Verkar ju dock vara vanligt med lyckade friskolor? Titta bara på majoriteten av svaren i den här tråden till exempel, eller lite statistik.

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/utbildning-som-bransch/friskolor-har-nojdare-foraldrar_606016.html
http://www.friskola.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=d9c070ba-8802-49e1-b6ac-9e8d6555b15e&FileName=JobbhalsobarometernSkola_20140908.pdf

Om det nu finns kontroller för kommunala skolor så är det då inget som märks av i alla fall. Dessutom är många friskolor beroende av sitt rykte. Om de missköter utbildningen, försämras ryktet, färre personer väljer skolan, skolan får in mindre pengar, vinsten minskar. Så länge det hanteras på rätt sätt kan vinstintresset användas som incitament för att förbättra utbildningen, medan kommunala skolor i större grad nöjer sig med status quo.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Verkar ju dock vara vanligt med lyckade friskolor? Titta bara på majoriteten av svaren i den här tråden till exempel, eller lite statistik.

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/utbildning-som-bransch/friskolor-har-nojdare-foraldrar_606016.html
http://www.friskola.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=d9c070ba-8802-49e1-b6ac-9e8d6555b15e&FileName=JobbhalsobarometernSkola_20140908.pdf

Om det nu finns kontroller för kommunala skolor så är det då inget som märks av i alla fall. Dessutom är många friskolor beroende av sitt rykte. Om de missköter utbildningen, försämras ryktet, färre personer väljer skolan, skolan får in mindre pengar, vinsten minskar. Så länge det hanteras på rätt sätt kan vinstintresset användas som incitament för att förbättra utbildningen, medan kommunala skolor i större grad nöjer sig med status quo.

Ja det är bra att det finns bra friskolor, som sagt. Men återigen så är det väldigt riskabelt att ge riskkapitalister fri tillgång till barns utbildning på det där sättet. Friskolor med religiös inriktning är också ett bra exempel på hur samhället måste få gå in och kontrollera och styra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej! Kul att de kommit många svar och tankar här. Jag kan säga att de finns både bra o dåliga friskolor. Vittra är en bra skola till exempel, Lbs är också en riktigt bra skola har ja hört och den verkar gå riktigt bra. Praktiska  gymnasiets olika skolor har jag hört gått dåligt de är lite tråkigt. Men den som ja ska gå i min stad vet jag inte riktigt. I andra städet har de varit vissa som inte fått praktik-plats som dom blivit lovade osv. Hoppas verkligen detta är en bra skola. Vet en annan som gått skolan o han har jobb och det verkar ha gått bra för honom. Ska börja om en vecka, de ska bli kul. Hoppas som sagt att man blir en klass där man läser alla ämnena gemensamt, de har ja ju haft hela tiden o vill ha det nu med. Får väl ha is i magen o vänta tills nästa vecka. Det är bara tråkigt o höra all kritik skolorna fått, som tur va de inte i min stad som sagt!


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Ja det är bra att det finns bra friskolor, som sagt. Men återigen så är det väldigt riskabelt att ge riskkapitalister fri tillgång till barns utbildning på det där sättet. Friskolor med religiös inriktning är också ett bra exempel på hur samhället måste få gå in och kontrollera och styra. 

Majoriteten av friskolorna ägs ej av riskkapitalister. Däremot kan jag hålla med dig om att man bör ställa hårdare krav, och att religiösa friskolor ej bör finnas.


   
SvaraCitera