Aviseringar
Rensa alla

Fördelar med medeltida samhälle?


Ämnesstartare

Hej,

Jag har en lite fråga som jag gärna skulle vilja diskutera här på forumet!

Vad tror ni om dagens samhälle med tanke på allt prat om klasser och gränser mellan folk med olika utbildning etc? Är det bra med samhällsklasser eller är det något vi borde jobba emot?

Tack i förväg!

Linus


   
Citera
Åtta

Vad har detta med medeltida samhälle att göra, om jag får fråga?


   
SvaraCitera

Åtta:

Vad har detta med medeltida samhälle att göra, om jag får fråga?


   
SvaraCitera

Åtta:

Vad har detta med medeltida samhälle att göra, om jag får fråga?

han menar väl att på medeltiden var det inte jämställt, de fanns massa uppdelningar, adeln, borgare, bönder osv. kvinnan hade inte rösträtt och stod i köket om de var bönder och mannen matade djuren osv.

typ[blush]


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera

linus_en95:

Är det bra med samhällsklasser eller är det något vi borde jobba emot?

Aa


   
SvaraCitera

Åtta:

Vad har detta med medeltida samhälle att göra, om jag får fråga?

En hel del. Han syftar väl på de samhällsklasserna som fanns. Olika stånd: adeln, präster, borgare och bönder.


   
SvaraCitera
Åtta

passaro:

Han syftar väl på de samhällsklasserna som fanns.

Men vi har ju samhällsklasser idag också? Jag påstår inte att tråden inte skulle ha diskussionsvärde, men jag ser inte kopplingen mellan rubriken och trådens innehåll.


   
SvaraCitera

Åtta:

Men vi har ju samhällsklasser idag också? Jag påstår inte att tråden inte skulle ha diskussionsvärde, men jag ser inte kopplingen mellan rubriken och trådens innehåll.

Ja, dock i en annan form. Jag vet inte, försöker bara hitta en koppling.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

han menar väl att på medeltiden var det inte jämställt, de fanns massa uppdelningar, adeln, borgare, bönder osv. kvinnan hade inte rösträtt

stämmer! Förlåt för att jag var lite otydlig, men det var precis det jag menade! [smile]


   
SvaraCitera

linus_en95:

stämmer! Förlåt för att jag var lite otydlig, men det var precis det jag menade!

and that is NOO good. så de finns inga fördelar enligt mig och förhoppningsvis dom flesta[y]


   
SvaraCitera

Självklart är det inte bra att makt koncentreras till en liten privilegierad elit och att hela samhället byggs upp efter dessas behov och intressen. Vi lever ju i ett sådant samhälle även idag där de som sitter på lokaler, maskiner, verktyg, naturresurser och allt annat som behövs för att producera eller distribuera något kan tvinga alla oss andra att böja oss efter deras vilja. Tänkte på det för ett tag sedan när jag åker förbi ett lägenhetskomplex, "tänk att en enda människa kan äga alla dess bostäder som så många andra är beroende av!". Eller när jag sitter i kassan på jobbet och ser hur pengarna rullar in till företaget, hade en kund för ett tag sedan som handlade för mer än vad jag tjänat under hela tiden jag arbetat där. 50-60% av kunderna handlar på ett köp för mer än vad jag tjänar på hela den arbetsdagen, på 2-3 minuter har de fått in pengarna för hela min lön och resten av tiden jag jobbar får jag inte ett öre för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

50-60% av kunderna handlar på ett köp för mer än vad jag tjänar på hela den arbetsdagen, på 2-3 minuter har de fått in pengarna för hela min lön och resten av tiden jag jobbar får jag inte ett öre för.

Tror du att alla pengar som hamnar i din kassa är vinst som går till ägaren av butiken? För jag antar att det inte är du som köpt in varorna, betalar moms, betalar lokalhyra/sköter lokalunderhåll, betalar arbetsgivaravgift eller sköter något som helst administrativt för/efterarbete?

På 2-3 minuter ligger säkert pengar motsvarande din dagslön i kassan, men då har ägaren redan köpt varorna som kunden köper, samt betalar in 25% moms på allt som säljs. Så att tro att du tjänar in din lön på 3 min är väldigt naivt.


   
SvaraCitera

hannnah:

han menar väl att på medeltiden var det inte jämställt, de fanns massa uppdelningar, adeln, borgare, bönder osv. kvinnan hade inte rösträtt och stod i köket om de var bönder och mannen matade djuren osv.

linus_en95:

stämmer! Förlåt för att jag var lite otydlig, men det var precis det jag menade! [smile]

Fast det har ju varit stora klasskillnader i mångt mycket mer tider än just medeltiden.
Så varför just medeltiden?


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Tror du att alla pengar som hamnar i din kassa är vinst som går till ägaren av butiken? För jag antar att det inte är du som köpt in varorna, betalar moms, betalar lokalhyra/sköter lokalunderhåll, betalar arbetsgivaravgift eller sköter något som helst administrativt för/efterarbete?

På 2-3 minuter ligger säkert pengar motsvarande din dagslön i kassan, men då har ägaren redan köpt varorna som kunden köper, samt betalar in 25% moms på allt som säljs. Så att tro att du tjänar in din lön på 3 min är väldigt naivt.

Jag vet hur ett företag fungerar. Jag har läst företagsekonomi A, B, småföretagande, internationell ekonomi och lite annat företagsrelaterat i högstadiet och fått högt betyg i alla. Läs vad jag skrev istället. När jag tar emot den summan pengarna i kassan har de min lönekostnad täckt, sen har de andras lönekostnader och alla andra kostnader kvar. Det är fortfarande knappast så att jag får värdet på mitt arbete tillbaka i lönekuvertet.


   
SvaraCitera