Aviseringar
Rensa alla

Fördelar och nackdelar med en tibetansk spaniel?


Ämnesstartare

Nån som har en tibetansk spaniel? Och vet några fördelar och nackdelar? Jag vill så gärna ha en, dom e så otroligt söta!![love]

Glad för svar!! [wink]


   
Citera
Ämnesstartare

fördelar är väl att dom är söta som stryk och relativt små och behändiga


   
SvaraCitera

Fördel: Söta som valpar Nackdel: Fula som vuxna. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Fördel, det är ju alltid kul o plåga en hundvalp
Nackdel, det är inte kul o plåga en fullvuxen hund


   
SvaraCitera

nazgul:

Fördel, det är ju alltid kul o plåga en hundvalp
Nackdel, det är inte kul o plåga en fullvuxen hund

WOW TUFFING


   
SvaraCitera

schism:

WOW TUFFING

aa, du skulle bara veta [cute]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Skaffa Engelsk Springer Spaniel istället för en golvmopp![cute]
Du får iallafall mkt hund för pengarna och en hund som du aldrig kommer sluta skratta åt, dom leker tills dom dör[love]

Image

DSC00159.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

3cia:

nackdelar

Ohälsosamma

3cia:

fördelar

Bra hund för folk som inte vill göra nåt speciellt med sin hund[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

Skaffa Engelsk Springer Spaniel istället

Bara för att hunden passar dig behöver den inte passa alla. Istället för att tracka på alla DIN ras så kanske du ska hjälpa till med o hitta en ras som passar personen ifråga.[confused]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Praline:

Bara för att hunden passar dig behöver den inte passa alla

Min hund passar mig som individ, är familjens hund å jag ville egentligen inte ha den rasen. Men hunden ägs av min mamma men jag är ändå hennes favorit, hon jobbar bäst med mig [cute]

Praline:

Istället för att tracka på alla DIN ras så kanske du ska hjälpa till med o hitta en ras som passar personen ifråga.

Dold text: PMS?

Det stod ju bara att man skulle säga fördelar å nackdelar, vilket är svårt då hon inte säger vad hon ska ha sin hund till! Tibetansk Spaniel är som du själv skrev här över en bra hund för dom som inte vill göra något speciellt med sin hund.

Om jag ska hjälpa henne att hitta en ras som passar just henne så vill man ju veta VAD hon vill göra med sin hund, om hon vill ha den i knät och klappa på så skulle jag rekommendera att köpa en hund på barnens hus[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

Om jag ska hjälpa henne att hitta en ras som passar just henne så vill man ju veta VAD hon vill göra med sin hund

Då kan du ju istället fråga henne vad hon vill göra med sin hund?
Det är ju enorm skillnad på aktiveringskrav mellan springer och tibetansk. Och då anser jag hellre att man rekommenderar en mindre krävande ras än att man skaffar en ras som kräver mer som slutar som ett understimulerat monster.

Dock skulle jag inte rekommendera tibetansk till nån pga nosen (fysiskt mao) menmen


   
SvaraCitera
Jeay_L

Praline:

Det är ju enorm skillnad på aktiveringskrav mellan springer och tibetansk.

Sen är det ju inviduellt oxå, våran förra springer spaniel var nöjd och glad så länge hon fick vara nära familjen, även om hon självklart gillade promenader och att bli aktiverad, medans våran nuvarande hittar på egna lekar då hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, hon kör i princip agility med sig själv och energin tar som aldrig slut på henne!

Praline:

Dock skulle jag inte rekommendera tibetansk till nån pga nosen

Synd egentligen att många raser är avlade på det sättet..[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

inviduellt oxå

Fast så kan man ju ändå inte göra. Skaffa en tex malle och säga att de finns individer. Man får ju gå ut med att hunden är en hund som kräver stark aktivering sen får man se hur pass just sin hund är självklart.

Jeay_L:

Synd egentligen att många raser är avlade på det sättet..[n]

Jo, och de lär ju knappast bli bättre. Hatar utställning utefter att de förstört så extrem många raser. Borde förbjudas och framförallt inte kallas för sport att använda sin hund som en hjärndöd docka man klär upp[no-no]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Praline:

Man får ju gå ut med att hunden är en hund som kräver stark aktivering sen får man se hur pass just sin hund är självklart.

Egentligen så kräver ju alla hundar motion och mental stimulering, så egentligen är det ju nästan fel att vissa säljs som "kräver lite"

Praline:

. Hatar utställning utefter att de förstört så extrem många raser.

Sen finns det ju många rasklubbar som jobbar för att få bort problemet, kolla t.ex. Rottis, där jobbar ju rasklubben för att inte avla på hundar med dåliga höfter.

Men sen har vi ju schäfer, jag får lust å gå fram till folk som har en schäfer utan "räkrumpa" utan som ser frisk å sund ut och har rak rygg och berömma dom för att ha så fin hund, men jag tror jag skulle bli dumförklarad om jag gjorde det [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

så egentligen är det ju nästan fel att vissa säljs som "kräver lite"

Jo visserligen men allt är ju relativt om man tar o jämför Border collie och papillon tex. Medans en papillon kan va nöjd med viss träning på amatör nivå någon gång ibland och några 5 minuters promenader om dan så MÅSTE ju BC ha ordentligt psykisk stimulans varje dag. Så där kan man ju säga att papillon kräver lite i jämförelse.

Jeay_L:

t.ex. Rottis

Fast sen har de på rottisen gjort många misstag. De va för några år sen de hade.. gud vad de.. men någon sjukdom. O i samband med att de tog bort alla rottisar med det problemet blev många av rottisarna urfega istället. Så vi får väl se hur pass väl de verkligen hanterar problemet och inte bara disskuterar det.

Jeay_L:

berömma dom för att ha så fin hund

Jamen verkligen! De är ju ytterst sällan man ser schäfrar med fin rygg/höfter/knän. Och de jag har träffat har då varit bruks- och varit liiite väl skarpa och okontrollerbara för min smak


   
SvaraCitera