Aviseringar
Rensa alla

Fördelning av platser till lumpen


Ämnesstartare

Undrar hur dom fördelar ut plastersna till utbildningarna, är det så att först till kvarn (och uppfyller kraven) får platsen och ju senare på året man mönstrar desto mindre chans har man att få en "attraktiv" utbildning? Eller är det så att de är utfördelade jämnt över hela året?


   
Citera

lämpligaste personerna för befattningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

lämpligaste personerna för befattningen

Så om låt oss säga person A mönstrar i mars och blir satt på en viss position och person B kommer i oktober och är mer lämpad till samma position och platserna är fulla, får person B ta över platsen som personen som är minst lämpad har eller placeras han helt enkelt på en annan position?


   
SvaraCitera

Alltså, vilka fan är Person A och Person B?

Skitkonstiga namn också är dom typ överallt.

Förstår inte.


   
SvaraCitera

elr är det dom typ heter Anders Person och Bernt Person eller något annat som börjar på A och b??


   
SvaraCitera

storm321:

Så om låt oss säga person A mönstrar i mars och blir satt på en viss position och person B kommer i oktober och är mer lämpad till samma position och platserna är fulla, får person B ta över platsen som personen som är minst lämpad har eller placeras han helt enkelt på en annan position?

ja då kommer B att få As plats

sen kommer man försöka placera A på en av person As reservplatser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

elr är det dom typ heter Anders Person och Bernt Person eller något annat som börjar på A och b??

Ber om ursäkt om jag var otydlig och skrev ett slafsigt inlägg, Person A och B ska bara symbolisera två olika personer
(wiki definition på person: "en "mänsklig varelse" eller "individ"")
som jag valde att använda istället för t.ex mongolid apa eller sönderknarkad tjackpundare.


   
SvaraCitera

storm321:

som jag valde att använda istället för t.ex mongolid apa eller sönderknarkad tjackpundare.

Apor är också människor!


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Apor är också människor!

FEL

människor är apor


   
SvaraCitera

storm321:

Undrar hur dom fördelar ut plastersna till utbildningarna, är det så att först till kvarn (och uppfyller kraven) får platsen och ju senare på året man mönstrar desto mindre chans har man att få en "attraktiv" utbildning? Eller är det så att de är utfördelade jämnt över hela året?

Men det spelar ju ingen roll när man mönstrar? Alla får ju ändå besked samtidigt, så det är inte precis så att man kan förlora sin plats om man mönstrar före ngn som är bättre än en själv. Har du fått ett besked om att du kommer att få en viss plats, så kommer du att få den, såvida de inte lägger ner regementet eller ngt.


   
SvaraCitera

OF 5:

ja då kommer B att få As plats

Helt fel.

storm321:

Undrar hur dom fördelar ut plastersna till utbildningarna, är det så att först till kvarn (och uppfyller kraven) får platsen och ju senare på året man mönstrar desto mindre chans har man att få en "attraktiv" utbildning? Eller är det så att de är utfördelade jämnt över hela året?

Pliktverket säger att de fördelar platserna jämnt ut över året. Men faktumet är att så är det inte alls. Alla de som jag känner som mönstrade de sista 2-3 månaderna det året jag mönstrade hade bara befattningar som var mindre attraktiva att välja mellan.


   
SvaraCitera

storm321:

Undrar hur dom fördelar ut plastersna till utbildningarna, är det så att först till kvarn (och uppfyller kraven) får platsen och ju senare på året man mönstrar desto mindre chans har man att få en "attraktiv" utbildning? Eller är det så att de är utfördelade jämnt över hela året?

Detta är officiella som Pliktverket säger:

Mönstringsåret delas upp i kvartal för att alla ska få en lika stor chans att söka till en viss befattning. Vi säger då att det finns 40 platser till en specifik befattning, 10 av dessa platser delas ut i Jan-Mars, nästa 10 i April-Jun osv osv.

Sen vet ju ingen hur hård PV håller på detta, jag har svårt och tro att de sätter en "idiot" på en krävande tjänst som tex 'Jägarsoldat' så det kan nog finnas en viss sanning i vad OF 5 sade.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera