Aviseringar
Rensa alla

Fördomar om psykisk sjukdom/neuropsykiatriska avvikelser


Lounge
Ämnesstartare

polymyalgia_reumatika:

He he, lite inspiration från mitt gnäll? [blush]

nä.. men vad zodd eller vad han heter svarade på ditt gnäll 😛 ang. social fobin

mrman:

En sak, vissa verkar tro om man inte får ta körkort om man har diagnoser osv

visste ej att det fanns människor som på riktigt trodde detta

S3ON:

De har stått som frågetecken typ, ofta skrattar dem när man försöker förklara hur det känns.. Fast detta var iofs förr, är ej lika bra på att visa känslor utåt längre som jag var som 10-14åring. [crazy]

nä.. och reaktionen kanske kom genom att du befann dig bland 10-14 åringar [crazy]


   
SvaraCitera

Lounge:

reaktionen kanske kom genom att du befann dig bland 10-14 åringar

Ja, bland annat.. Men har fått ett par anfall i vuxen ålder också, brukar sätta mig ner och hålla händerna på huvudet.. Och typ säga högt till mig själv vart jag befinner mig och vad jag gör för stunden och sådär, det är detta som får folk att reagera som frågetecken, det kan man ju förstå sig på! [bigsmile][wink]

Jag måste typ reagera på detta viset, funkar ej att tänka på orden inombords.. [crazy]


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

S3ON:

Jag måste typ reagera på detta viset, funkar ej att tänka på orden inombords.. [crazy]

det är ju starkt av dig att våga göra det


   
SvaraCitera

Lounge:

det är ju starkt av dig att våga göra det

Man har inte så mkt till val när man hamnar i en sådan situation..


   
SvaraCitera

Lounge:

1. depression

man är ledsen

Lounge:

2. schizofreni/psykos

man lämnar 1 del av verkligheten för att den är dum och orättvis och man inte vill ha något att göra med den

Lounge:

3. panikångest

att må dåligt över att allt suger

Lounge:

4. anorexi

man slutar äta eller äter mindre

Lounge:

5. tvångssyndrom

man gör saker som andra tycker verkar onödiga

Lounge:

6. social fobi

man passar inte in bland människor

Lounge:

7. adhd

man blir arg

Lounge:

8. aspergers syndrom

det är något särskilt med en

Lounge:

9. borderline

man vill inte stänga inne sina känslor

Lounge:

10. bipolär sjukdom/manodepressiv

vet inte


   
SvaraCitera

mrman:

Jag gjorde ett psyktest, fick göra olika tester och sedan var det inget mer med det.

Haha, skulle faila på det, får sådan stark ångest av att sitta bakom en ratt. Får hemska scenarion och bilder i huvudet att jag ballar ur och kör med gasen i botten och kör över människor och tar flera liv.. [blush][n][bigsmile][tard][chocked][badgrin]

Lounge:

nä.. men vad zodd eller vad han heter svarade på ditt gnäll 😛 ang. social fobin

Aa, haha, min sociala fobi yttrar sig annorlunda beroende på person och situation(inte för att du har frågat men [blush]). Var kul när några diskuterade om mig i chatten en gång, då någon sa att jag verkade så extremt blyg medan den andra blev paff då hen uppfattat det som att jag aldrig håller käften [blush][bigsmile] pratar i många situationer(inte alla) pga extrem nervositet och (tvångs)tankar.


   
SvaraCitera

lossas vampyr:

det är något särskilt med en

[y]


   
SvaraCitera

polymyalgia_reumatika:

Haha, skulle faila på det, får sådan stark ångest av att sitta bakom en ratt. Får hemska scenarion och bilder i huvudet att jag ballar ur och kör med gasen i botten och kör över människor och tar flera liv..

Det var inga svåra eller konstiga saker. Man fick köra lite i en simulator av äldre modell, sedan snacka med nån psykolog av nått slag, göra ett enklare minnestest och sen var det klart.

Tror nog att du kan ta körtkort om du vill. Men det är ju alltid så, kan känas läskigt i början att köra bil men du vänjer dig när du har övningskört ett tag. Så det går säkert bra [smile]


   
SvaraCitera

Lounge:

nja, borde skrivit någonting om det. kanske kategoriserad annorlunda än en psykisk sjukdom. men det sitter ju inte på utsidan, direkt.

Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk avvikelse liksom AD(H)D också, inte på något sätt en psykisk sjukdom.


   
SvaraCitera

endast några grejer på listan är sjukdomar. [crazy]


   
SvaraCitera

Alla av dom är mer intressanta än dom som av normhetsarna bedömts som friska.


   
SvaraCitera

KSENIA:

FÖRDOM ÅT ALLIHOPA ÄR VÄL ATT PERSONER IBLAND ANVÄNDER SINA PSYKISKA ÅKOMMOR SOM URSÄKTER TILL BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA SAMT TILL VARFÖR DE INTE TAR TAG I SITT LIV, TYP SÅ KANSKE


   
SvaraCitera

KSENIA:

FÖRDOM ÅT ALLIHOPA ÄR VÄL ATT PERSONER IBLAND ANVÄNDER SINA PSYKISKA ÅKOMMOR SOM URSÄKTER TILL BÅDE DET ENA OCH DET ANDRA SAMT TILL VARFÖR DE INTE TAR TAG I SITT LIV, TYP SÅ KANSKE

Tänker folk verkligen så? [shake] Har alltid tänkt att folk med psykiska funktionshinder får kämpa mer än alla andra men trots det inte alltid klarar av samma saker som alla andra, hur mkt de än försöker och vill.


   
SvaraCitera

isola:

Tänker folk verkligen så?

inte att ALLA gör så, men att vissa gör.
känner till och med sådana människor


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

inte att ALLA gör så, men att vissa gör.
känner till och med sådana människor

Finns det säkert - men det finns det bland folk med fysiska funktionshinder också.
Har man riktiga problem så behöver man inte "skylla" på något.


   
SvaraCitera