Aviseringar
Rensa alla

Fördomar om Satanism


Hetekivi:

de svaga i världen är menade att gå under.

Hetekivi:

offrar människor

1+1=??????????????


   
SvaraCitera

GoaT:

Det du ser är den bild Hollywood har målat upp

true, true ser nog för många filmer [rolleyes]

GoaT:

Det i sin tur är vad kyrkan har målat upp. Under medeltiden var det den hemska bilden som den kristna kyrkan förmedlade till folket för att avskräcka dem från allt vad satanism och okristhet hette

ännu mer true, no offence till kristna men en del kristna kan vara väldigt "just vår religion är rätt ni andra kan lika gärna sticka till helvetet" - i det här fallet skulle jag kalla det för irreterande och desperata dock -.-

GoaT:

De talade även om hur satanister rövade bort odöpta barn som de offrade i ritualer, detta för att få så många att döpa sina barn som möjligt ^^

hahah XD, gud vad lågt asså, de måste ju vart skit desperata....hah..[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GoaT:

Jag vill påpeka att detta endast gäller för LaVey-satanister. Viktigt att poängtera är även att de mer ses som vägledning och inte är absoluta regler som måste följas till varje pris i alla situationer.

Of course.


   
SvaraCitera

Hetekivi:

Vad har ni för åsikter om Satanismen?

Att LaVey tog ett kontroversiellt namn på sin "religion" för att få uppmärksamhet, och att hans efterföljare är fåniga.


   
SvaraCitera

Hetekivi:

Vad jag vet så betyder bara Satanismen att man går efter att de svaga i världen är menade att gå under. Alltså att om man ska uppnå något så ska man faan ta det i egna händer och lida för konsekvenserna om det blir några negativa konsekvenser. Detta är iaf vad jag tror Satanismen ideologi var.

Tror du tänker på kapitalism? :S


   
SvaraCitera

Jag har en kompis som utgav sig för att vara satanist. Det kunde han dock omöjligt vara då han skar sig. Och jag vet att en satanist skulle skära en annan människa före att skada sig själv alla gånger. Satanister är egoister och ser i första hand efter sitt eget välbefinnande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CZeleaC:

Satanister är egoister och ser i första hand efter sitt eget välbefinnande.

Satanister kan definitivt skära sig. Det beror ju på om man är lagd åt det masochistiska hållet eller inte. Om en satanist känner behovet att skära sig själv så är det just det han bör göra, så länge det inte gör någon skada på honom/henne själv. Om det bara blir ytliga små ärr så är det ju ingen skada gjord. Skada skulle vara om man använder smutsiga rakblad eller skär sönder artärer m.m.

Det är dock vanligt att emo/goth-fjortisar påstår sig vara satanister i försöket att verka så mörka som möjligt (andra brukar kalla sig vampyrer xD). De brukar dock lämna den fasen och bli "normala" människor sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mablethorpe:

Att LaVey tog ett kontroversiellt namn på sin "religion" för att få uppmärksamhet, och att hans efterföljare är fåniga.

Jag skulle säga att det är ett mycket passande namn.
Den har grunderna gemensamt med de andra formerna av satanism. "Satan" betyder "åklagaren" eller "motståndaren" och det är just vad satanismen är gentemot kristendomen. Dessutom förespråkas alla dödssynderna (som är satans verk enligt de kristna) inom satanismen. Alltså, enligt de kristnas synsätt så innebär att följa LaVey-satanismen att ge efter för allt som satan står för.


   
SvaraCitera

GoaT:

Skada skulle vara om man använder smutsiga rakblad eller skär sönder artärer m.m.

Att skära sig är att självförvålla skada.


   
SvaraCitera

GoaT:

Jag skulle säga att det är ett mycket passande namn.

Jag håller som sagt inte med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CZeleaC:

Att skära sig är att självförvålla skada.

Ja men det blir ju bara ytliga sår. Jag kan väll omformulera mig och säga att det inte blir någon allvarlig skada. Det utgör ingen fara. Det blir endast ytliga ärr.....

mablethorpe:

Jag håller som sagt inte med.

Det begär jag inte. Yttrade bara min åsikt och förklarade varför jag tycker så. Du är fri att tycka som du vill [bigsmile]


   
SvaraCitera

CZeleaC:

Satanister är egoister och ser i första hand efter sitt eget välbefinnande.

Om deras eget välbefinnande gynnas av att de skadar sig själva så är det väl rimligen precis vad de borde göra? Trots att deras anhöriga förmodligen skulle bli oroade och i någon mån skadas av det.


   
SvaraCitera
Gifted

Hetekivi:

En annan grej som är rätt så intressant är att Satanismen inte direkt "hatade" Jesus utan ansåg att han gjorde sin grej och de deras

1) Eh, fanns den ideologin for 2000 ar sedan?
2) Tror man pa satan? Varfor det avsckrackande namnet?

Varfor inte bara kalla sig "prefix"-ateist? Eller tror man pa magi?


   
SvaraCitera

mablethorpe:

Om deras eget välbefinnande gynnas av att de skadar sig själva så är det väl rimligen precis vad de borde göra?

Ja om det fungerade så i praktiken. Då undrar jag hur skadliga handlingar gentemot sig själv kan vara till sin egen fördel?


   
SvaraCitera

Borgeus:

11. När du går i öppen terräng, besvära ingen. Om någon besvärar dig, säg åt denne att sluta. Om denne inte slutar, förgör denne.

Känns mer som nån sorts fantasy-nörds ideer än socialt fungerande regler.

Sen att religionen har en massa fördomar mot sig ligger i sakens natur,

lavey ville ju få lite publicitet och uppmärksamhet/mystik varför annars namnet?


   
SvaraCitera