Aviseringar
Rensa alla

"Företag med kvinnor som VD har lägre vinstmarginal"


Ämnesstartare

Untouchable:

Du framstår inte som en kritisk och analytisk person, snarare begränsad och impulsiv.

"ok"


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tror att företag med kompetent ledning har bra vinstmarginal, och det oavsett kön på chef. Sedan är vinstmarginalen långt ifrån det enda att se till om en vill vet om företag faktiskt går bra eller ej. Hög vinstmarginal kan ju skapas genom att inte göra avskrivningar etc, och fifflande behöver inte vare ett tecken på bra ledning, men väl kreativ sådan.


   
SvaraCitera
GraGo

Tänker att det inte riktigt spelar roll, kompetens ska alltid gå före könet.

Man borde få anställa vem man vill av vilken anledning som helst, de som diskriminerar blir ju straffade naturligt iom att de anställer en med lägre kompetens och därför gör en olönsam affär.

Men om 80% från grupp a är kompetentare än genomsnittet från grupp b, så kan man ju inte klaga när 80% av anställda är från grupp a. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det låter som en väldigt osannorlik slutsats. Jag misstänker starkt att det är en sk. confounder, dvs. antalet kvinnor i styrelsen beror på faktorer som sammanfaller med låg vinstmarginal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:
Tycker det låter som en väldigt osannorlik slutsats. Jag misstänker starkt att det är en sk. confounder, dvs. antalet kvinnor i styrelsen beror på faktorer som sammanfaller med låg vinstmarginal.

vilken slutsats pratar du om?


   
SvaraCitera
1009
 1009

Agahnim: Givetvis är det positivt för ett företag ju mer det går i vinst. Ju större vinst, desto mer pengar till personalen, ju fler nyanställningar kan göras etc etc.

Jag förstår såklart att det i en marknadsekonomi är nivån på vinsten som avgör möjligheten till expansion. Men utifrån andra perspektiv är det långt ifrån klart att höga vinstnivåer skulle vara något positivt. Du påstår att större vinst ger mer pengar till arbetarna, men vart tror du att vinsten kommer ifrån? I grund och botten innebär all vinst att pengar tas från arbetarna. I många fall är det också lönsamt att skära ner på personalen. Varför skulle vi ha arbetslöshet ifall det inte vore lönsamt med neddragningar? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

vilken slutsats pratar du om?

Bra observation. Jag citerade inte någon och inget påstående fanns i trådstarten. Jag tror inte det beror på att kvinnor är sämre än män på att leda företag som en del vart inne på. Om du undersöker sambandet mellan längd på företagsnamn och vinstmarginal så kan det säkert finnas en korrelation där, men det betyder inte att  det finns ett induktivt samband.


   
SvaraCitera
b1son

e d inte bra m omsättning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1009: Varför utgår ni ifrån att högre vinstmarginaler skulle  vara något positivt?

Hela poängen med att driva företagsverksamhet är att tjäna pengar. Herregud alltså, vissa människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnor ba spenderar därför dom får sämre vinstmarginaler.


   
SvaraCitera
1009
 1009

Greken: Hela poängen med att driva företagsverksamhet är att tjäna pengar. Herregud alltså, vissa människor.

Alla vill förstås kunna försörja sig, men det finns många som driver företag med helt andra målsättningar än att tjäna pengar. 

Och långt ifrån alla tycker att det är bra att ha ett samhälle som bygger på privat företagsamhet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1009: Alla vill förstås kunna försörja sig, men det finns många som driver företag med helt andra målsättningar än att tjäna pengar.

Dåså. Låt de 0.1 % av företagarna som inte driver ett företag för att tjäna pengar utan för att vill förlora pengar bli tvingade till att kvotera in kvinnor. Win-win.
En extremt stor majoritet driver företag för att tjäna pengar, låt dessa personer välja själva vilka människor de vill skall vara med och styra deras företag. Oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning.


   
SvaraCitera