Aviseringar
Rensa alla

Företagsekonomi


Ämnesstartare

Har 2 frågor som jag söker bra svar på men har fastnat lite, såhär lyder de

Varför har ett företag lager om det kostar pengar?

Hur påverkar omsättningshastigheten lagekostnaden?

Hoppas jag kan få några klolka svar!

Tack på för hand!


   
Citera

Detta måste du rimligen kunna tänka ut själv faktiskt annars ska du inte ha godkänt.


   
SvaraCitera

hon vill att vi gör hennes läxa [surprised], fly!!


   
SvaraCitera
Tyrael

eriiiiiiiika:

Varför har ett företag lager om det kostar pengar?

When you see it
bricks will be shat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha vad gör man inte för ett mvg!


   
SvaraCitera

eriiiiiiiika:

Varför har ett företag lager om det kostar pengar?

Är sådana där puckade frågor som får företag att skrota allt de har på lagret - även om det är värt miljontals kronor.
Puckade ekonomer. [sad]


   
SvaraCitera

Myksa:

Puckade ekonomer. [sad]

skyll inte marknadsekonomin på ekonomerna.


   
SvaraCitera

Man har lager som företagare är för att kunna leverera till kunder. På alla marknader finns toppar och dalar.
Dessutom är det en gardering emot strulande underleverantörer.


   
SvaraCitera

eriiiiiiiika:

Varför har ett företag lager om det kostar pengar?

Av samma anledning som du har mat i skafferiet, det kostar också pengar.

eriiiiiiiika:

Hur påverkar omsättningshastigheten lagekostnaden?

Vad händer med dina matkostnader om du äter snabbare?


   
SvaraCitera

eriiiiiiiika:

Varför har ett företag lager om det kostar pengar?

har aldrig läst företagsekonomi, men behövde inte ens tänka efter för att kunna svaret på frågan. skärp dig!


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

har aldrig läst företagsekonomi, men behövde inte ens tänka efter för att kunna svaret på frågan.

på flashback brukar ju folk indirekt berätta om hur enkelt ekonomi är. vet inte hur det är på högskolan. men jag läste företagsekonomi A på distans och matematik E samtidigt på gymnasiet. tror jag la ner sammanlagt 3 timmar på Fek A. medan matematik E var ju bara en lektion av typ 15 på 3 timmar.

båda är 50 poängskurser, men skillnaden i arbetsbörda var verkligen sjukt stor.


   
SvaraCitera

eriiiiiiiika:

Varför har ett företag lager om det kostar pengar?

För att dom är i behov utav det? [shake]


   
SvaraCitera

VANEJJ:

båda är 50 poängskurser, men skillnaden i arbetsbörda var verkligen sjukt stor.

jo, det är ju så på både gymnasium och högskola att man behöver göra väldigt olika mycket i kurser som ska vara lika stora. har en kurs jag knappt gjort något i, men ändå fick a, och en jag slitit som ett djur i, men ändå inte klarat än.


   
SvaraCitera

alltså, jag tycker att folk förenklar rätt mycket här. lagerhållning är inte nödvändigtvis något som sparar pengar, däremot så innebär det mindre krav på logistiken. om en lastbil kommer en timme för sent så är lagerhållning skillnaden mellan business as usual och en stillastående fabrik, i många fall. detta sagt så finns det gott om företag som gör sitt bästa för att minimera eller helt enkelt eliminera lagerhållning helt, det är billigare när allting fungerar som det ska. sen kan man ju kolla nu senast på haveriet i ica-datorerna som gjorde att de inte kunde skicka ut några varor på, vad var det, en dag eller så. det räcker ju för att det ska vara rätt glest i många butikshyllor. och då är det ändå en störning i den egna organisationen, och inte hos en underleverantör, vilket borde vara lättare att förutse och handskas med.


   
SvaraCitera

VANEJJ:

båda är 50 poängskurser, men skillnaden i arbetsbörda var verkligen sjukt stor.

Fast det gäller väl alla kurser på gymnasiet, vissa kräver mer än andra trots att de är värda lika mycket. Dock är skillnaden mellan 30 hp matte och 30 hp företagsekonomi ännu större, så ja, ekonomi är väldigt lätt, åtminstone på grundnivå.


   
SvaraCitera