Aviseringar
Rensa alla

Företagsnamn i USA/Sverige


Ämnesstartare

Hej!

Jag har sett att i tex USA så använder några/många företag de orden Industries och Corporation efter sitt namn. Vad betyder det och varför använder vi i Sverige inte de orden?
Mina fråga är: Kan man använda något av de orden och fler som finns från typ USA?

Det kanske inte ens går i Sverige att använda något av de orden utan då har vi några andra?

tell me :>


   
Citera

industries -> industrier

corporation -> korporation


   
SvaraCitera

Att använda "industries" eller "corporation" i Sverige kan få det att låta lite för engelskt antar jag, det låter väl helt enkelt snyggare utan här i Sverige. Vet inte om det finns några alternativ förutom AB.


   
SvaraCitera

sketch-1573165745021.png


   
SvaraCitera

Du får väl använda vilket tillägg du vill till ditt företagsnamn förutsatt att du driver det som aktiebolag och uppfyller Bolagsverkets villkor. Enda kravet är att företagsnamnet måste avslutas med beteckningen "AB". I Sverige är det ytterst få stora företag som är undantagna från detta krav, bland annat VOLVO, IKEA, ASEA och några till.

Ex Tai Lung Industries AB eller Tai Lung Corporation AB.


   
SvaraCitera
Algot

Om det ska vara ett internationellt företag så är nog Industries och Corporation bättre tror jag.


   
SvaraCitera

Den avgörande frågan är ju knappast om du "vill" ha AB med i företagsnamnet eller inte. Min storebror är civilekonom med inriktning på att hjälpa företagare. Om lite har jag väl snappat upp under åren. Cool

Fråga 1 är vilken form av verksamhet du tänkt satsa på? Tänker du starta en restaurang kan du ju inte ha "industries" i företagsnamnet.
Fråga 2 är ju till vilket land du tänkt erbjuda dina "tjänster". Är det ENBART Sverige så är ju både "industries" och "corparation" uteslutet. Båda namnen syftar ju på moderbolag, vanligtvis på företag med miljon eller tom miljardomsättning. Corporation syftar dessutom just på "aktiebolag" fast i engelskspråkiga länder. Corporation är en förkortning av CO. som just står för AB fast på engelska.

Tänker du erbjuda dina tjänster till Sverige och är "ensam" så är "enskild firma" ett alternativ som vem som helst kan starta. Inget startkapital krävs. Men då måste ditt eget namn ingå i företagsnamnet ex Jan Svenssons Snickeri.

Alternativet om ni är två som ska starta så är "handelsbolag" (HB) ett alternativ. Handelsbolag kallas även kommanditbolag. Inget startkapital krävs.

Till sist - aktiebolag (AB). Betydligt krångligare. Startkapital minst 50.000 kronor samt att det krävs en "styrelse" och en godkänd revisor som gör bokföringen.

Ett ALTERNATIV är att starta ett sk OFFSHORE bolag. Lämpligtvis i ett skatteparadis. Helt lagligt naturligtvis bara du uppfyller svenska skattemyndigheternas krav på den info de kräver.

ALL INFO FINNS PÅ NÄTET! KANSKE BÄTTRE ATT DU SÖKER INFO DÄR ÄN ATT STÄLLA FRÅGORNA PÅ ETT FORUM SOM VÄNDER SIG TILL TONÅRINGAR!!!


   
SvaraCitera

Tror det funkar, folk kan dessutom tro att du har ett internationellt företag Glatt skålande


   
SvaraCitera