Aviseringar
Rensa alla

Förhållande med någon med socialfobi/selektiv mutism?


Ämnesstartare

Hej,
Tror ni det är möjligt att ha ett fungerande förhållande med någon som leder av socialfobi och selektiv mutism?
Hur ser ni på folk som lider av detta? Kan ni tänka er ett sådant förhållande? Hur länge orkar man vänta på att en person ska kunna lita på en och uppträda normalt i ens närvaro, alltså bli avslappnad och våga prata med en osv.?


   
Citera

Lider av det själv och vet att det är en ultimat intressemördare. [cheers]


   
SvaraCitera

Är själv relativt sociofobisk så ja
Dold text: (läste till en början "socialfobi/selektiv muslim" och fattade ingenting [blush])


   
SvaraCitera

Beror troligen på hur mycket det påverkar, somliga har det ju bra mycket svårare än andra och de som har det svårast är det ju också svårast att umgås med på ett någorlunda "normalt" sätt.
Svårt att svara på, tycker jag.


   
SvaraCitera

vet ju hur det är själv så hur länge som helst om någon gav mig chansen


   
SvaraCitera

Hade det tidigare men har de två senaste åren på gymnasiet tränat upp min sociala kompetens. Har flickvän sen åtta månader tillbaka och det funkar finfint, skedde av ren slump. Är fortfarande ganska asocial och har ganska liten umgängeskrets.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror att jag har social fobi..det känns så iaf.
men på frågan du ställde, ja det är möjligt att ha ett fungerande förhållande med någon som lider av det, men då måste ju båda parterna göra sitt bästa för att det ska bli bra. den som har social fobi måste anstränga sig för att t ex visa sina känslor, men man ska naturligtvis inte pressa något att göra något som denne tycker är obehagligt. det är viktigt att man kompromissar..typ så.
man kan inte bara säga att någon ska bli social, det är inte så enkelt vet jag av egen erfarenhet, men samtidigt..är man i ett förhållande och verkligen vill satsa på det måste man kämpa riktigt mycket för att bli av med sin sociala fobi eller selektiva mutism.

så, man ska absolut inte pressa någon. tycker man ska hjälpa personen istället. det innebär INTE att man ska hjälpa personen genom att göra allt åt honom eller henne, utan man ska få henne/honom att våga genom uppmuntran.

det är kort och gott bådas ansvar.


   
SvaraCitera

Jag tror det är svårt om man inte känner till hur personen faktiskt kan vara när den är avslappnad. Kul att umgås med någon som hela tiden blir frånvarande och vill fly.


   
SvaraCitera

Men jag skulle ju inte bli tlsm med någon som jag aldrig pratat med.
Eller skulle denne endast prata med mig? Beror nog väldigt mycket på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men jag skulle ju inte bli tlsm med någon som jag aldrig pratat med.

Inte ens om de kände en stark attraktion till personen ifråga och tyckte att h*n verkade spännande?


   
SvaraCitera

stjärnfall_22:

Inte ens om de kände en stark attraktion till personen ifråga och tyckte att h*n verkade spännande?

Men det räcker ju inte för att bli tlsm med någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men det räcker ju inte för att bli tlsm med någon.

Jo. varför inte?
man kan ju bli tillsammans med personen och försöka få det att fungera. det är väl klart att man vill göra det, iaf skulle jag vilja det. sen om det funkar i längden vet man ju inte. det får båda anstränga sig för att det ska göra isf.


   
SvaraCitera

stjärnfall_22:

man kan ju bli tillsammans med personen och försöka få det att fungera. det är väl klart att man vill göra det, iaf skulle jag vilja det. sen om det funkar i längden vet man ju inte. det får båda anstränga sig för att det ska göra isf.

Man blir inte tlsm med någon innan man känner personen.


   
SvaraCitera

Leso:

Tror ni det är möjligt att ha ett fungerande förhållande med någon som leder av socialfobi och selektiv mutism?

Öh ja

Leso:

Hur ser ni på folk som lider av detta? Kan ni tänka er ett sådant förhållande? Hur länge orkar man vänta på att en person ska kunna lita på en och uppträda normalt i ens närvaro, alltså bli avslappnad och våga prata med en osv.?

Som människor. Hur länge man orkar vänta? Tja om man har intresse för denne person så låt det ta tid. Kanske svårare att starta någonting till en början med en som lider av social fobi men om denne har vilja att utsätta sig för jobbiga situationer, så kommer den nog öppna sig och känna sig mer avslappnad med dig relativt snart.


   
SvaraCitera

Har ett just nu.


   
SvaraCitera