Aviseringar
Rensa alla

Förhud vs Omskuren


Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Nä. Det är bara en myt byggd på att de flesta omskurna är religiösa och håller god hygien på grund av sin religion. Har inget med förhuden att göra.

Oj..Det finns nog andra äldre än mig som ej samtycker med vad du tycker..
Dock så orkar jag ej att starta en debatt...
Men en sak DU HAR FEL!


   
SvaraCitera

DenUnDeRlIgApOjKeN:

Oj..Det finns nog andra äldre än mig som ej samtycker med vad du tycker..
Dock så orkar jag ej att starta en debatt...
Men en sak DU HAR FEL!

Yo! Jag är omskuren själv. Vet skillnaden first handed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DenUnDeRlIgApOjKeN:

OMsKUREN=rEnare!

Förstår fortfarande inte hur detta inte ses som könsstympning?
Galet ingrepp som är totalt meningslöst.

Sedan när det handlar om renhet så är det så att om man inte kan tvätta sin kuk efter att man pinkat så kan man fråga sig om man verkligen kan ta hand om sig själv... [tard]

DenUnDeRlIgApOjKeN:

Men en sak DU HAR FEL!

Utveckla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Utveckla

Sa ju det nyss.Orkar inte starta en debatt..PLus det finns mng trådar som liknar denna..Kolla bara bak.:)

Jonnybravo91:

Jag är omskuren själv. Vet skillnaden first handed.

jAG MED SOO..


   
SvaraCitera

DenUnDeRlIgApOjKeN:

jAG MED SOO..

Undantaget bevisar motsatsen. Pröva att inte duscha penisen på en vecka så får du se hur ren den känns.

FreeWay89:

Förstår fortfarande inte hur detta inte ses som könsstympning?
Galet ingrepp som är totalt meningslöst.

Då 1: Det påverkar inte ditt framtida sexliv något avsevärt, vilket det gör vid kvinnlig omskärelse, eller könsstympning.

2: Faktiskt nära till en majoritet av alla män kommer i viss mån ha problem med trång förhud, i vissa fall räcker det bara med ett litet snitt. Men i andra behöver man skära av allt, för att göra så vanliga saker som att kissa eller kunna ha sex.

Därav kallas det inte könsstympning.

Att däremot skära bort en av kvinnans köns mest känsliga platser för att hon inte ska vilja ha sex med någon annan än sin man, är könsstympning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Därav kallas det inte könsstympning.

Mkt bra!Listen to him!!hAN Är vis!


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Förhud! (Du röstade på detta alternativ)

kul att leka med förhuden ;d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Då 1: Det påverkar inte ditt framtida sexliv något avsevärt, vilket det gör vid kvinnlig omskärelse, eller könsstympning.

Avsevärt?
Finns många undersökningar som visar på motsatsen.
Minskad känsel mm är vanliga problem.
Jag bespottar båda metoderna.

Jonnybravo91:

2: Faktiskt nära till en majoritet av alla män kommer i viss mån ha problem med trång förhud

Enligt Wikipedia:

''Förhudsförträngning, fimosis, är ett sällsynt men förekommande tillstånd hos pojkar. Det växer ofta bort av sig själv, eller kan avhjälpas med mindre drastiska metoder''

Sedan angående hygienen:

''En omskuren penis är, till skillnad från vad en vanlig myt säger, inte mer hygienisk. Ollon och urinrör lämnas mer exponerat för smuts och baktierieangrepp och den antibakteriella och skyddande funktion som så kallad smegma ger saknas på en omskuren penis. På nyfödda kommer ollonet i ständig kontakt med urin och avföring på grund av avsaknaden av förhud''

Jag tycker att förhuden inte bör avlägsnas om inte behovet behövs.
Det är alldeles för onödiga risker som tas.
Inte så att man tar bort blindtarmen förrän den ger besvär.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Avsevärt?
Finns många undersökningar som visar på motsatsen.
Minskad känsel mm är vanliga problem.

Som sagt, inte avsevärt. Minskad känsel ja, men bortser man från det har jag inte stött på andra bekymmer.

FreeWay89:

Enligt Wikipedia:

Wikipedia stämmer inte alla gånger. Jag har fått höra det av 3 stycken olika urologer vilka jag har besökt. De om någon har koll på läget.

FreeWay89:

Sedan angående hygienen:

Det har jag redan avfärdat.

FreeWay89:

Jag tycker att förhuden inte bör avlägsnas om inte behovet behövs.
Det är alldeles för onödiga risker som tas.
Inte så att man tar bort blindtarmen förrän den ger besvär.

Couldn't agree more. Jag tycker dock att det är fel att kalla det könsstympning, men däremot bör valet vara sitt eget. S.k. religiös omskärelse som oftast sker vid en väldigt ung ålder, är helt fel ur mitt perspektiv.

Och precis som du säger, varför ta bort något om den inte skapat besvär. Det finns ju trots allt en anledning till att kroppens delar finns där de finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Som sagt, inte avsevärt. Minskad känsel ja, men bortser man från det har jag inte stött på andra bekymmer.

Var glad för det. Inte många i min närmsta krets har haft den turen.

Jonnybravo91:

Wikipedia stämmer inte alla gånger. Jag har fått höra det av 3 stycken olika urologer vilka jag har besökt. De om någon har koll på läget.

Ironiskt med tanke på att många läkare tar till Wikipedia för att ställa diagnos.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5649672.ab

Sedan är det så att Wikipedia inte behöver vara fel då de hänvisar till källor om man är skeptisk.

Här är en bra källa:
http://www.circumstitions.com/Sexuality.html#sorrells


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Förstår fortfarande inte hur detta inte ses som könsstympning?
Galet ingrepp som är totalt meningslöst.

Könsstympning är en helt annan grej![no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Wikipedia stämmer inte alla gånger. Jag har fått höra det av 3 stycken olika urologer vilka jag har besökt. De om någon har koll på läget.

Det stämmer inte alls ibland...Vem som helst kan redigera det som står på wiki så...Vissa ger helt fel information där så wiki är inget att lita på![no-no]

Jo läste på en äldre tråd där det stod att de omskurna får längre orgasmer..Än vad de som inte är det..Vet dock inte om det är sant.. :/


   
SvaraCitera

DenUnDeRlIgApOjKeN:

Jo läste på en äldre tråd där det stod att de omskurna får längre orgasmer..Än vad de som inte är det..Vet dock inte om det är sant.. :/

Det är nog en skröna. Inget jag lagt märke till i alla fall.

Om något däremot så är det mer eller mindre sant att omskurna kan hålla sig längre innan de får orgasm, eftersom de är mindre känsliga.


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Föredrar själv Omskurna killar, de håller ut längre 😛

Ja, för de känner typ inget.


   
SvaraCitera