Aviseringar
Rensa alla

Förintelsen


Förvirrad

S3ON:
Har hört ordet, vet inte vad det innebär.. *googlar* Hatar för övrigt historia men blev nyfiken nu.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Den pågår ju iof fortfarande med andra arter.

hahahahaha Mycket glad

pågår den inte fortfarande med människor också isf? etnisk rensning förekommer ju på sina håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Har du läst något om den i skolan någon gång?

Haha no way, de historialektionerna jag faktiskt var på satt jag och ritade istället. Hjärnan var i helt andra tankar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
Förvirrad

Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

hahahahaha Mycket glad

pågår den inte fortfarande med människor också isf? etnisk rensning förekommer ju på sina håll.

Inte i klass med djurindustrin.


   
SvaraCitera
mynona

isola: Förintelsen syftar alltså enkelt förklarat på SSarméns eskapader under Hitler där judar och meningsmotståndare sattes i koncentrationsläger såsom Auschwitz.

Jag tycker att förintelsen borde skildras ur fler aspekter än vad som ständigt sker. Judarna skildras ofta, men sällan de övriga offren: handikappade, psykiskt sjuka, homosexuella, missbildade, "asociala", osv. Det känns fel att folk asocierar förintelsen enbart med judarna när det inte var så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tycker att förintelsen borde skildras ur fler aspekter än vad som ständigt sker. Judarna skildras ofta, men sällan de övriga offren: handikappade, psykiskt sjuka, homosexuella, missbildade, "asociala", osv. Det känns fel att folk asocierar förintelsen enbart med judarna när det inte var så. 

Det är sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: ss-skämt

och pollförstörare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte, men om den har hänt tycker jag den var bra. Det är väldigt svårt att bevisa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: handikappade, psykiskt sjuka, homosexuella, missbildade, "asociala", osv. Det känns fel att folk asocierar förintelsen enbart med judarna när det inte var så.

romer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen här är la så korkad. 


   
SvaraCitera
mynona

MissAnox:

romer!

Precis. Alla som inte passade in i nazismens perfektionsideal blev i varierande grad utsatta. Ändå är det bara judarna som skildras. Det är inte rättvist eller sanningsenligt. 

Det är också farligt: om förintelsen inträffar igen, så kommer judarna knappast att fungera som syndabockar en gång till, men de övriga kategorierna kommer nog att vara utsatta precis som förra gången. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: e övriga offren: handikappade, psykiskt sjuka, homosexuella, missbildade, "asociala", osv. Det känns fel att folk asocierar förintelsen enbart med judarna när det inte var så.

Dum sak att ta upp. Det var mest mot judar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja (Du röstade på detta alternativ)

För det mesta, vissa saker vet jag inte riktigt


   
SvaraCitera