Aviseringar
Rensa alla

Förklara varför skinnyshaming är samma sak som fatshaming


Ämnesstartare

Okej såå jag har fastnat i att inte förstå grejen med varför folk blir kränkta över att andra säger att dom är smala.
Smal är i mina ögon ett ideal och folk med ätstörningar som blir kränkta över att man säger åt dom att äta mer är ju rädd att dom ska bli tjocka vilket gör att tjock är något man inte vill vara.
Medan om någon säger åt en större person att äta mindre så bidrar det ju till kroppshets och ätstörningar.
Sen säger jag inte att man under några omständigheter ska kommentera någon annans kropp men jag vill bara förstå grejen med hur skinnyshaming ens är en grej.


   
Citera

Men det är rätt självklart, att vara smal kan man oxå bli mobbad för.
jag var väldigt smal när jag var mindre och folk kunde retas för det, även idag så säger folk jag är smal ibland och ibland kan dom säga det som om jag inte tar hand om mig själv med att äta och sånt. 
Att vara smal, stor, rund, knubbig, ännu smalare, kan påverka mer än vad man tror.
folk är inte snälla och dom kommer påpeka på negativa sätt oavsett hur man än ser ut.


   
SvaraCitera
Haien

För killar är det verkligen inte ett ideal att vara smal, idealet är att vara smal och lagom muskulös. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ekin:
Men det är rätt självklart, att vara smal kan man oxå bli mobbad för.
jag var väldigt smal när jag var mindre och folk kunde retas för det, även idag så säger folk jag är smal ibland och ibland kan dom säga det som om jag inte tar hand om mig själv med att äta och sånt. 
Att vara smal, stor, rund, knubbig, ännu smalare, kan påverka mer än vad man tror.
folk är inte snälla och dom kommer påpeka på negativa sätt oavsett hur man än ser ut.

Men jag har aldrig förstått varför man tar illa upp av att bli kallad smal,, när det är vad alla stärvar efter att vara. 


   
SvaraCitera

Vissa har svårt att lägga på några kg, på samma sätt som folk har svårt att tappa kg.

vissa har snabbt metabolism, medans andra inte har det.
 
undervikt är lika farlig som övervikt, men på andra fronter.

ätstörning kan man ha om man är normalviktig eller överviktig- så har 0 med det att göra.

etx. har man anorexia nervosa så tar man ofta inte illa upp av att bli kallad smal. Då ser man det som ett lyckande och vill bli smalare. = inte frisk kommentar till någon som är sjuk.

att säga till en kort person att den är kort, eller en lång person att den är lång- är i princip samma sak. Bara att det ej har lika stora hälsorisker.

Att kalla någon smal är lika skadligt som att kalla någon tjock. Varför ska det vara skillnad. Man blir nedtryckt av samhället ändå. Oavsett hur man ser ut så finns det ALLTID nåt man kan klaga på, eller säga fel ”kommentar” till.

så snäll nån, säg bara ”vad fin du är som du är” eller dylikt istället så slipper vi alla dessa normer och falska ideal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

M@r@bou:
Vissa har svårt att lägga på några kg, på samma sätt som folk har svårt att tappa kg.

vissa har snabbt metabolism, medans andra inte har det.
 
undervikt är lika farlig som övervikt, men på andra fronter.

ätstörning kan man ha om man är normalviktig eller överviktig- så har 0 med det att göra.

etx. har man anorexia nervosa så tar man ofta inte illa upp av att bli kallad smal. Då ser man det som ett lyckande och vill bli smalare. = inte frisk kommentar till någon som är sjuk.

att säga till en kort person att den är kort, eller en lång person att den är lång- är i princip samma sak. Bara att det ej har lika stora hälsorisker.

Att kalla någon smal är lika skadligt som att kalla någon tjock. Varför ska det vara skillnad. Man blir nedtryckt av samhället ändå. Oavsett hur man ser ut så finns det ALLTID nåt man kan klaga på, eller säga fel ”kommentar” till.

så snäll nån, säg bara ”vad fin du är som du är” eller dylikt istället så slipper vi alla dessa normer och falska ideal.

Bra sagt, tack för att du ökat min förståelse!! 


   
SvaraCitera

Shaming oavsett kategori är dåligt för att du vet aldrig hur personen i fråga mår innerst inne.

En person kan vara jättetrevlig och social och sedan kommer elaka nedtryckningar som gör att personen blir obekväm att vara med andra människor. Mina högstadieår vad ett rent helvete psykiskt även om jag inte visade hur jag mådde, jag kunde dölja smärta och vara cool men innerst inne så hackade kommentarer sönder mitt självförtroende.

Nu är jag ''vuxen'' och har hört allt och tycker bara det är patetiskt när människor säger något negativt till mig som jag redan hört hundratals gånger. Att människor säger negativa saker om andra människor är bara ett tecken på deras egna osäkerhet.


   
SvaraCitera