Aviseringar
Rensa alla

Förklaringsmodeller


Ämnesstartare

Det finns många olika förklaringsmodeller till vuxnas beteenden (t.ex. psykobiologiskt synsätt, inlärningspsykologiskt synsätt, psykodynamiskt synsätt, humanistiskt synsätt och kognitivt synsätt).
Redogör för den förklaringsmodell som tilltalar dig och motivera varför!!!

Vad skulle ni ha valt?

(mm detta har varit 1 läxa men en gammal)


   
Citera
Ämnesstartare

NI ÄR SÅ OINTELLEKTUELLA ERA MUPPAR [cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry] hatar er


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är bara idioti alltihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

(mm detta har varit 1 läxa men en gammal)

Mmm, visst visst. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isola, du som har gjort hemläxan förklara kort för oss vad alla dessa förklaringsmodeller innebär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser nog psykobiologi/evolutionspsykologi och psykodynamiska synsätt som de som bäst kan förklara hur vårt psyke fungerar. Mest för att dessa synsätt tar det omedvetna/undermedvetna i åtanke (vilket med all sannolikhet existerar - går att se först hos Freud men också emipiriskt i modern neuropsykologi).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Isola, du som har gjort hemläxan förklara kort för oss vad alla dessa förklaringsmodeller innebär.

Det var inte uppgiften, och det visste jag innan. Men ok psykbiologiska synsättet är hur nerver, hormoner osv påverkar vårt psyke. Man kan se röntgenbilder osv.
det humanistiska är hur vi själva skapar vårt eget liv och tillvaro, se maslows trappa.
inlärningspsykolgin ligger som grund för kbtbehandlingar och har mkt med betingning att göra. det kognitiva har med våra tankar, minne, uppmärksamhet att göra.

OF 5:

det är bara idioti alltihop.

Psykologi lr hur menar du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Psykologi lr hur menar du

mm det där med att hitta ett svar ur en synvinkel är inte riktigt min grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

mm det där med att hitta ett svar ur en synvinkel är inte riktigt min grej.

tycker att det är intressant. vi är mer homogena än vad vi vill tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tycker att det är intressant. vi är mer homogena än vad vi vill tro.

Modellerna i sig är ju intressanta, det är mer när man börjar dra slutsatser utifrån eller tar ställning för dom separerade som jag tycker att det börjar bli fel. Finns alltid ett sammanhang som man måste se i sin helhet, metoder i all ära, men utan att se helheten kan man lätt få motstridiga svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Finns alltid ett sammanhang som man måste se i sin helhet, metoder i all ära, men utan att se helheten kan man lätt få motstridiga svar.

det kan man ofta få ut med hjälp av metoder tror jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det kan man ofta få ut med hjälp av metoder tror jag

Hade man kunnat det hade man kunnat tillämpa en enda metod, det hade inte funnits något behov av ett tjog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Mmm, visst visst.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det var inte uppgiften, och det visste jag innan. Men ok psykbiologiska synsättet är hur nerver, hormoner osv påverkar vårt psyke. Man kan se röntgenbilder osv. det humanistiska är hur vi själva skapar vårt eget liv och tillvaro, se maslows trappa. inlärningspsykolgin ligger som grund för kbtbehandlingar och har mkt med betingning att göra. det kognitiva har med våra tankar, minne, uppmärksamhet att göra.

Jag håller med OF 5, alla dessa är delar i en större förklaringsmodell som är helheten. Det är ganska dumt att bara välja en av de när de alla tillför med sitt bidrag.

OF 5:

Modellerna i sig är ju intressanta, det är mer när man börjar dra slutsatser utifrån eller tar ställning för dom separerade som jag tycker att det börjar bli fel. Finns alltid ett sammanhang som man måste se i sin helhet, metoder i all ära, men utan att se helheten kan man lätt få motstridiga svar.

+1

OF 5:

Hade man kunnat det hade man kunnat tillämpa en enda metod, det hade inte funnits något behov av ett tjog.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Hade man kunnat det hade man kunnat tillämpa en enda metod, det hade inte funnits något behov av ett tjog.

Psyket är mer komplicerat än kroppen på det sättet.


   
SvaraCitera