Aviseringar
Rensa alla

Förklaringsmodeller


Ämnesstartare

isola:

Psyket är mer komplicerat än kroppen på det sättet.

mm det förstör alla logiska samband, bra på det är de också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Det är ganska dumt att bara välja en av de när de alla tillför med sitt bidrag.

Fast det är ju vilken man tycker låter bäst som man ska välja, inte förneka alla andra. Jag tycker bäst om min blåa tröja men jag bränner väl inte upp resten av min garderob för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast det är ju vilken man tycker låter bäst som man ska välja, inte förneka alla andra. Jag tycker bäst om min blåa tröja men jag bränner väl inte upp resten av min garderob för det.

Jag tycker siffran 5 är bäst så jag väljer ut den trots att det är urdumt eftersom jag måste använda de andra siffrorna om jag ska kunna få en helhet och kunna räkna ut något vettigt.

Men aja, du kanske menar vilken som har mest bevis i nuläget? Jag gissar på en kombination av en psykobiologisk och en inlärningspsykologisk (d.v.s. även kognitiv) förklaringsmodell. Om du nu måste ha en enda (vilket jag även nu påpekar är dumt) så tror jag att inlärningspsykologin verkar bäst just för att vi påverkas enormt av normer, grupptryck, propaganda o.s.v. Jag är dåligt påläst så jag har egentligen ingen vidare åsikt om det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Om du nu måste ha en enda (vilket jag även nu påpekar är dumt) så tror jag att inlärningspsykologin verkar bäst just för att vi påverkas enormt av normer, grupptryck, propaganda o.s.v. Jag är dåligt påläst så jag har egentligen ingen vidare åsikt om det här.

Mm fast som sagt så är inte uppgiften, som jag fattar den, att förkasta de andras inverkan på det synsätt man valt utan att välja ut det man tycker får med mest av alla synsätt och ger den bästa och mest intressanta förklaringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Mm fast som sagt så är inte uppgiften

Men nu har du ju redan gjort uppgiften så du borde ha svaret. [crazy] Eller, kan det vara så att Isola ljög för oss? [surprised]

isola:

välja ut det man tycker får med mest av alla synsätt och ger den bästa och mest intressanta förklaringen.

Lycka till med uppgiften. [y] Skriv gärna vad du kom fram till för slutsats, det skulle bli intressant att få läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Men nu har du ju redan gjort uppgiften så du borde ha svaret. [crazy] Eller, kan det vara så att Isola ljög för oss? [surprised]

jo? skrev ju att jag redan gjort den. eftersom svaret är objektivt och inte som en matteuppgift något man kan "lösa" med ett rätt svar och sedan vara klar med så vill jag se vad andra tycker.


   
SvaraCitera

får jag för mig att jag vill göra läxor gör jag mina egna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

jo? skrev ju att jag redan gjort den.

Eftersom den här tråden är seg som fan och inte kommer någonvart skulle du kunna upplysa oss om din slutsats. Tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Eftersom den här tråden är seg som fan och inte kommer någonvart skulle du kunna upplysa oss om din slutsats. Tack.

men det är ju ingen slutsats utan min objektiva åsikt, din mupp. [mad] jag valde det psykodynamiska och sedan det psykobiolgiska då man sedan ska jämföra osv. detta är ju vad _ni_ tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JAG SAJDAR MED OF5 JAG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men det är ju ingen slutsats utan min objektiva åsikt, din mupp.

Det är din subjektiva åsikt, din mupp. [wink]

isola:

jag valde det psykodynamiska och sedan det psykobiolgiska då man sedan ska jämföra osv.

Redogör nu för den förklaringsmodell som tilltalar dig och motivera varför. Skulle vara intressant att läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Redogör nu för den förklaringsmodell som tilltalar dig och motivera varför. Skulle vara intressant att läsa.

Tänker inte bifoga det jag skickade in till läraren, men kan meddela att jag valde det psykodynamiska perspektivet då jag tror att vår barndom ofta kan förklara vårt vuxna beteende samt detet, jaget och överjaget är en intressant och lättförståelig förklaring.

xyz123:

Det är din subjektiva åsikt, din mupp. [wink]

pfft


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilket valde du da


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

detet, jaget och överjaget

Freud here we come. Hans teorier är lite haltande men fungerar hyfsat i brist på bättre underlag.

Jag kan inte välja ut någon särskild del då de verkar vara väldigt jämna i sin förklaringsbenägenhet. Sen är jag inte sådär superpåläst heller...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

ÄR SÅ OINTELLEKTUELLA

Jag skulle vilja införa dödsstraff på att använda detta ord.


   
SvaraCitera