Aviseringar
Rensa alla

Förlovning, för tidigt?


Ämnesstartare

Jag har börjat fundera kring förlovning.
Har mer än 2,5 underbara år tillsammans med min pojkvän och det är förns nu jag börjar känna att jag vill förlova mig med honom.
Nämnas bör att jag är 18år och min pojkvän går mot 20.

Vi har länge pratat om vår framtid tillsammans och båda är säkra på att det är tillsammans vi vill leva i den. Vi vill gifta oss och få barn tillsammans.
Som det ser ut nu kommer vi att flytta ihop nästa höst då jag börjar på högskolan.

Vi anser inte förlovningen som något man gör för att visa andra hur seriös man är med relationen eller liknande. Utan vi har till avsikt att gifta oss när det har gått några år till och vi har bott tillsammans. Vi har båda kristen tro och ser förlovningen som en FÖR-lovning inför giftemålet.

Som sagt, jag vill förlova mig, men är det kanske för tidigt?
Jag vet att vanligtvis ska man förlova sig året innan bröllopet, men jag vet dem som förlovade sig några år innan och sen köpte ny förlovningsring året innan bröloppet.

Men, vad tycker ni?


   
Citera

photo_:

Som sagt, jag vill förlova mig, men är det kanske för tidigt?

Om ni har en stabil och seriös relation så tycker jag inte det är för tidigt, nej.


   
SvaraCitera

photo_:

Som sagt, jag vill förlova mig, men är det kanske för tidigt?
Jag vet att vanligtvis ska man förlova sig året innan bröllopet, men jag vet dem som förlovade sig några år innan och sen köpte ny förlovningsring året innan bröloppet.

Det behöver du ju inte alls göra, jag känner flera stycken som är förlovade men som inte har gift sig än, det är en smaksak alltså.


   
SvaraCitera

Jag tycker ni ska vänta... =/
Ni är i en ålder där väldigt mycket händer och ändras, vare sig man vill eller inte. Det är en förhållandevis knepig ålder.
Nu ser jag på det hela rent statistiskt och vetenskapligt(?) och då är det som jag skrev.
Men att sätta statistik på förhållanden och kärlek är ingen vidare metodik.


   
SvaraCitera
smisk

Måste ni förlova er då? Om ni ändå "vet" att ni ska vara tillsammans "för alltid" så skadar det ju inte att vänta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

photo_:

Som sagt, jag vill förlova mig, men är det kanske för tidigt?

Allt snack om tid och ålder... gör det som känns rätt. Fråga dig själv, ditt hjärta, vad du verkligen vill och gör det du känner för. Visst, det kanske är en risk.. hela livet är en stor jvla risk :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Måste ni förlova er då? Om ni ändå "vet" att ni ska vara tillsammans "för alltid" så skadar det ju inte att vänta.

Det är klart att vi inte måste förlova oss just nu.
Jag är både tveksam själv till att göra det nu, då jag själv tycker det är löjligt med alla som förlovar sig för tidigt och så. Men och andra sidan har vi lärt känna varandra i 3,5 år och varit tillsammans mer än 2,5 år av dem så alldeles tidigt är det ju inte.
Men så har jag en annan sida av mig som längtar att få förlova mig och ja, ge mitt löfte till honom. Visa honom att det verkligen är vad jag vill.


   
SvaraCitera
smisk

photo_:

Visa honom att det verkligen är vad jag vill.

Mja, själv tycker jag att det är lite för tidigt, om jag får säga det. Dock, skulle ni förlova er, och av någon anledning bryta, så är väl inte det hela världen heller? Värre saker kan inträffa. [party]


   
SvaraCitera

photo_:

Jag är både tveksam själv till att göra det nu

Det där tycker jag avgör allt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Mja, själv tycker jag att det är lite för tidigt, om jag får säga det. Dock, skulle ni förlova er, och av någon anledning bryta, så är väl inte det hela världen heller? Värre saker kan inträffa.

För mig vore det hela världen.
Och nej, inget värre kan inträffa.
Jag må vara självisk, men du anar inte hur fantastisk han är, hur fantastiskt vi har det, hur allt klappar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

photo_: Jag är både tveksam själv till att göra det nu

Det där tycker jag avgör allt...

Jag insåg själv det. haha.
Men jag menar inte riktigt tveksam på det sättet.
Utan jag är mest så trött på alla som förlovar sig för att visa alla att dem är seriösa och poff så gör dem slut. Jag är mest rädd för att andra ska tro att vi är bland dem.


   
SvaraCitera
smisk

photo_:

Jag må vara självisk, men du anar inte hur fantastisk han är, hur fantastiskt vi har det, hur allt klappar.

Äh, det är väl bara jag som är självisk och är glad så länge jag har mig själv nära. Men om det är på det viset, att hela din vardag skulle krossas om ni skulle göra slut, så känns det nästan inte som en bra idé att binda sig med en förlovning. Jag vill inte låta negativ, men man kan aldrig veta något säkert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Men om det är på det viset, att hela din vardag skulle krossas om ni skulle göra slut, så känns det nästan inte som en bra idé att binda sig med en förlovning. Jag vill inte låta negativ, men man kan aldrig veta något säkert.

Varför skulle det bli svårare om man är förlovad?
Man blir ju inte mer förälskad i någon för att man är förlovad.
Och varför skulle det inte vara någon bra idé?


   
SvaraCitera

varför ska ni förlova er över huvudtaget?


   
SvaraCitera
smisk

photo_:

Varför skulle det bli svårare om man är förlovad?
Man blir ju inte mer förälskad i någon för att man är förlovad.

Det lät på dig som att det skulle bli svårt för dig att bryta med honom, och eftersom en förlovning är en sån pass stor grej, ändå, så skulle det ju vara svårt. Men vi kanske missförstår varandra.


   
SvaraCitera