Aviseringar
Rensa alla

Förlust Vid Formatering


Ämnesstartare

Någon som vet vad förlusten är på en 640GB's HDD?
Köpte nyss en HDD på 640GB och har fått en HDD på 596GB vilket är en förlust på 44GB.


   
Citera

köper man stora hårddiskar får man stora förluster. lev med det 😉
Mina 500gb hårddiskar är 465gb styck


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fernan_king:

Köpte nyss en HDD på 640GB och har fått en HDD på 596GB vilket är en förlust på 44GB.

Vet du skillnaden mellan GB GiB? Sök på google och du skall finna svar, det kan vara en förklaring på dina till synes stora förluster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är så det är. [sad]


   
SvaraCitera

Olycklig:

köper man stora hårddiskar får man stora förluster. lev med det 😉
Mina 500gb hårddiskar är 465gb styck

samma här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vet du skillnaden mellan GB GiB? Sök på google och du skall finna svar, det kan vara en förklaring på dina till synes stora förluster.

Allt är skrivet i GB så vad ska jag ha reda på det för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fernan_king:

Allt är skrivet i GB så vad ska jag ha reda på det för?

Är du säker på att inte hårddisken är märkt i GiB? Även om det står GB kan det många gånger handla om GiB, dock är jag inte 100% säker att det är så i ditt fall, men det låter som en trolig förklaring för jag har iaf råkat ut för det förut.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Är du säker på att inte hårddisken är märkt i GiB? Även om det står GB kan det många gånger handla om GiB, dock är jag inte 100% säker att det är så i ditt fall, men det låter som en trolig förklaring för jag har iaf råkat ut för det förut.

Jo, det borde stämma rätt bra.

640*1000^3= 64*10^10

(64*10^10)/(1024^3) = 596


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok tack för hjälpen [bigcheers]


   
SvaraCitera

Fernan_king:

Allt är skrivet i GB så vad ska jag ha reda på det för?

Nej på datorn är det GiB som gäller (i Windows angivet som GB), binärt du vet 1024 = 2^10 != 1000 osv osv. (Bitar är inte bytes bla bla) osv osv plugga på lite 😀

640GB = 596GiB (som sagts innan)


   
SvaraCitera

aroon:

640GB = 596GiB (som sagts innan)

Vad jag förstått så är det väl ett litet knep av hårddisktillverkare att ange det i GB istället för Gib eftersom alla som köper hårddiskar inte vet skillnaden mellan GB och GiB.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera