Aviseringar
Rensa alla

Förnuft vs Känsla?


Ämnesstartare

McLuver:

Känsla (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Förnuft (Du röstade på detta alternativ)

Förnuftet styr mina känslor. [wink]


   
SvaraCitera

McLuver:

Förnuft (Du röstade på detta alternativ)

Jobbigt att gå efter förnuft jämt :/

Dold text: [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tss är väl inte förnuftigt att gå mot sin magkänsla? [rolleyes]


   
SvaraCitera

McLuver:

Blandat, men mest känsla (Du röstade på detta alternativ)

Men nu röstar jag så här för att förtränga att jag alltid, alltid går rakt efter mina känslor och är fullkomligt oförmögen att agera på annat vis.

I övrigt skulle jag naturligtvis ta knarkerkillen jag var kär i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Förnuft (Du röstade på detta alternativ)

Alltid.


   
SvaraCitera

McLuver:

Känsla (Du röstade på detta alternativ)

[sad]


   
SvaraCitera

McLuver:

Känsla (Du röstade på detta alternativ)

Så in i helvete. Jag är en väldigt impulsiv känslomänniska som, hur lång tid jag än får att tänka över mitt beslut, aldrig kan välja "rätt" om jag inte vill det innerst inne.

Det har sina ups and downs, alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter som att det är underförstått att det är moraliska dilemman det är frågan om, så jag utgår helt enkelt därifrån. Eftersom känslan, eller snarare känslorna, utgör en stor del av grunden till det vi kallar moral så är det omöjligt att bortse från dem i moraliska överväganden. De kommer ändå alltid med på ett eller annat sätt eftersom allt mänskligt handlande är färgat av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är rätt känslostyrd.
men tänker ändå väldigt mycket på vad som är smartast utifrån andra perspektiv.

trotsar ofta mina känslor helt och går på förnuft istället, speciellt ofta i relationer.

om vi tänker kill-exemplet så hade jag nog inte valt att vara med någon utav dem. iallafall inte den rika då jag ej prioriterar pengar och materia speciellt högt, det är då självklart viktigare att jag är med någon jag är kär i än någon som kan försörja mig (duh, kan väl ta hand om mig själv[mad])

om jag trots allt hade valt att vara med knarkkillen, hm jag vet inte.. beror nog väldigt mycket på andra faktorer så vettefan. [no-no]

med som denna herr sa:

Schism:

Tycker inte det verkar särskilt förnuftigt att bli ihop med någon man inte är kär i


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Blandat, men mest förnuft (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

McLuver:

Känsla (Du röstade på detta alternativ)

och förnuft.

väldigt konstigt fördelat, med fördel känsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Förnuft (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Blandat, men mest känsla (Du röstade på detta alternativ)

Förnuft blir för mycket business. Men det finns alltid i åtanke. Sen beror det ju på vad det handlar om för sammanhang. Som i fallet du tog upp hade jag inte gett mig in i något med någon av dem skulle jag tro. Min moral säger nej till att vara tillsammans för pengarna, och mitt förnuft säger att det är säkrast för min egen hälsa att hålla mig borta från en tjej med drogproblem och 5 katter... (gillar ju inte katter ens... [rolleyes])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

vem väljer du då?

Fattar inte frågan. Jag skulle inte bli tillsammans med någon som missbrukar narkotika för jag skulle inte klara av det varken praktiskt eller psykiskt. Det är ett beslut delvis baserat på känslor, även om det gäller de känslor som skulle uppstå utav en sådan relation. Jag skulle inte heller bli tillsammans med någon jag är ointresserad av för att de kan försörja mig och har pengar. Jag är inte ett barn och jag är inte dum i huvudet - jag har möjligheten att försörja mig själv. Det är inte särskilt förnuftigt eller välgenomtänkt att basera en relation på ekonomiskt beroende. Vad gör du om det inte fungerar? Hur ser dina möjligheter att skaffa en annan försörjning ut vid 45 om du aldrig arbetat?

Jag baserar oftast mina beslut på förnuft, men med känslor i åtanke. Tycker att det verkar rätt dumt att helt ignorera något av det.


   
SvaraCitera