Aviseringar
Rensa alla

Förslag?


Ämnesstartare

Ge några exempel på när förändringar i arvsanlagen kan ge positiva resultat.

Kanske missuppfattat frågan, men kan det vara t.ex. om man har anlag för att inte få stora muskler, sedan så ändras det till stora. Då är det positivt? Eller?

[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Nja. Tycker inte det är positivt, muskler ska man få av träning [smile]

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gunvald:

Nja. Tycker inte det är positivt, muskler ska man få av träning

HEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEHEHEHEHE.
ANLAG SA JAG.

Ge andra exempel [smile].


   
SvaraCitera

Det beror väl på situationen.

Skulle min avkomma ha gälar vore det ju schysst om jorden skulle översvämmas.

Men i nuläget skulle det suga rätt hårt..


   
SvaraCitera

Då föräldrarna har någon ärftlig defekt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

Ge andra exempel [smile].

Hm oki säger resistens mot alla sjukdomar [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När egenskaperna är gynnsamma för individen och hennes fortplantning i hennes livsmiljö.

Men menar du förändringar som i plötsliga mutationer på DNA eller förändringar i koncentration av olika gener som uppstår allteftersom generationerna avlöser varandra och beroende på vem som gör barn med vem?


   
SvaraCitera
Gifted

EnDumAfrikanskVas:

Då är det positivt? Eller?

Alltså, du kan ju inte ändra dna i någon som redan är mer än en cell, utom i vissa fall...

Jag menar, om du vill ha gener för större muskler måste du ändra väldigt symmetriskt och noga för att det skall se bra ut.

Det man kan göra är att transplantera in friska gener med annan dna, vid t.ex leukemi.. då producerar dessa friskt blod, med helt andra gener än ursprungligen.. men detta går ju bra eftersom även den gradvisa förändringen under tiden är ok...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Alltså, du kan ju inte ändra dna i någon som redan är mer än en cell, utom i vissa fall...

Ehm...mutationer?

scheisskopf:

Men menar du förändringar som i plötsliga mutationer på DNA eller förändringar i koncentration av olika gener som uppstår allteftersom generationerna avlöser varandra och beroende på vem som gör barn med vem?

Plötsliga och spontana mutationer [bigcheers].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eh, den här frågan var väl uppe förut?

I princip alla förändringar som behålls efter ett antal iterationer, som anses vara "bra", är exempel. Din fråga är ungefär "säg valfrit tal mellan 1 och 2^1000".

Ett fint exempel är ju människans hjärna. Den har evolverat fram stegvis under miljontals år.


   
SvaraCitera
Gifted

EnDumAfrikanskVas:

Ehm...mutationer?

Men i en redan levande varelse, så har jag aldrig hört talas om en spontan mutation som varit till godo...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Din fråga är ungefär "säg valfrit tal mellan 1 och 2^1000".

Och din uppgift är att säga ett tal mellan där, mycket snack - lite verkstad?

Gifted:

Men i en redan levande varelse, så har jag aldrig hört talas om en spontan mutation som varit till godo...

Mutationer kan ske vid utsättning av joniserande strålning, inverkan av vissa kemiska ämnen och slumpmässigt. Det mesta tar kroppen bort, små mutationer i somatiska celler. Men när det händer i ett tidigt stadie, celldelar denna muterade cell sig och alla celler får den här mutationen. Då är det mer allvarligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

Och din uppgift är att säga ett tal mellan där, mycket snack - lite verkstad?

För det första så har jag redan gjort det och för det andra; varför så oförskämd? Vill du få hjälp eller inte?


   
SvaraCitera
Gifted

EnDumAfrikanskVas:

Men när det händer i ett tidigt stadie, celldelar denna muterade cell sig och alla celler får den här mutationen. Då är det mer allvarligt.

Ja, det är sant. Men hmm. jag har svårt att se ett embryo som "levande" i strikt mening, då det skulle medföra att abort är mord, vilket det inte är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

vilket det inte är.

Abort är mord, bara ett mord på ett foster med mindre celler [wink].


   
SvaraCitera