Aviseringar
Rensa alla

Försök till stöld


Ämnesstartare

Jo skriver här åt en polare som vi kan kanna för kalle, kalle var ute och gick och såg en trasig p-automat varpå han nyfiket börjar pilla inuti den för att se om det gick att hitta något av värde där, efter några minuter så anländer polisen och säger att någon ringt och att han är misstänkt för brottet Försök till stöld, han godtar strafföreläggande och får gå hem.

Vad kommer troligen att hända honom? Han är väldigt orolig för detta nämligen. Det var en såndär liten P-Automat så det kan inte ha varit mer än några hundra i den, och gränsen för när snatteri blir stöld går vid 800 om jag uppfattat rätt.

Borde inte brottet då istället betraktas som skadegörelse?

/Mvh


   
Citera
Ämnesetiketter

Varför nekade han inte bara [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Därför att ett vittne ringt in och dessutom så blev han tagen på bar gärning när han pilla i maskinen.

/Mvh


   
SvaraCitera

Ett, han togs inte på bar gärning.
Två, han har inte begått något brott.

Säg åt honom att gå till polisen i morgon och reda ut det där.


   
SvaraCitera

"en polare" [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Ett, han togs inte på bar gärning.Två, han har inte begått något brott.Säg åt honom att gå till polisen i morgon och reda ut det där.

Just det att han som sagt togs på bar gärmimg när han pilla i automaten med ett verktyg och ja det är en polare!


   
SvaraCitera

Biologen:

"en polare"

Det brukar låta så ^^


   
SvaraCitera

Eutopia:

Just det att han som sagt togs på bar gärmimg när han pilla i automaten med ett verktyg och ja det är en polare!

Varför hade din ''polare'' ett ''verktyg'' till hands?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han jobbar inom den branschen där man använder verktyg och var påväg hem. Och såg automaten och började pilla lite helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det jag frågar efter här är vad brottet ev kommer att rubriceras som och vad en eventuell påföljd troligen kan bli!


   
SvaraCitera

Väldigt klantigt att pilla på andras egendom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag försöker inte på någotvis få det att se ut som om det han gjorde var bra. Andras egendom ska man låta bli, i detta fallet troligtvis kommunens egendom men det ska man också låta bli! Det är självklart!<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undrar hur det kan vara försök till stöld då gränsen mellan snatteri och stöld går vid 800 kronor och i en sådan automat kanske det endast ligger max 2-300kr, borde det inte då bara bli skadegörelse?

/Mvh


   
SvaraCitera

Eutopia:

ust det att han som sagt togs på bar gärmimg när han pilla i automaten med ett verktyg och ja det är en polare!

Han har alltså begått brottet. Ja då är det ju bara bra att han erkände.


   
SvaraCitera

Han kommer troligtvis få lite böter bara om det finns tillräckliga bevis för det han är misstänkt för att han ska kunna dömmas. Men trolibtvis räknas brottet som skadegörelse skulle jag tro


   
SvaraCitera