Aviseringar
Rensa alla

Försöker få in Ubuntu på en Amilo Xa 2528


Ämnesstartare

...och det är allt annat än lätt. problemet jag har är att jag efter menyn hamnar i busybox shell. har gått igenom de 17 första sidorna i den här tråden

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765195

och inget fungerar. det är en dator jag inte använder så inget data behöver tas hänsyn till utan jag vill bara installera det. går det ens att få in en linux dist på den datorn eller ska jag ställa undan den igen?


   
Citera
Ämnesstartare

feledelanden? loggar? osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en splash screen i nån minut och sen in i busybox. ingenting att gå på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad händer om du försöker starta x ? vilken runlvel är du på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu frågar du saker jag inte har någon koll på 🙂 om det är nåt jag kan få fram med kommandon så kan jag testa det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

who -r kan du använda för runlevel.

för att försöka starta x kan du använda startx


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i busybox?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ire_:

i busybox?

oj insåg(läste dåligt) inte att du var i busybox. fungerar komandona?
annars skulle jag rekomendera dig att testa en annan dist om detta felet är specifikt för ubuntu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fragetacknet:

fungerar komandona?

nej de gör ju inte det. \bin\sh: startx: not found. frågan är om en annan dist skulle fungera bättre. tror (efter googlande) att just den här sunkburken är klurig, dels därför jag frågar om hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ire_:

nej de gör ju inte det. \bin\sh: startx: not found. frågan är om en annan dist skulle fungera bättre. tror (efter googlande) att just den här sunkburken är klurig, dels därför jag frågar om hjälp.

tänkte kanske att om du försöker med en dist som archlinux(om datorn har en i686 kompatibel processor som är gjord för att man ska hålla på att ställa in saker själv så blir det lättare att felsöka eftersom dokumentationen är tydligare och du desutom ser när det skiter sig( när du håller på att konfigurera vad)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fragetacknet:

tänkte kanske att om du försöker med en dist som archlinux(om datorn har en i686 kompatibel processor som är gjord för att man ska hålla på att ställa in saker själv så blir det lättare att felsöka eftersom dokumentationen är tydligare och du desutom ser när det skiter sig

låter som ett ordentligt projekt, vet inte om jag är motiverad nog för att sätta mig in i det där. hade hoppats på att det bara skulle gå att installera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ire_:

låter som ett ordentligt projekt, vet inte om jag är motiverad nog för att sätta mig in i det där. hade hoppats på att det bara skulle gå att installera.

okej har du läst den här tråden? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=699244


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fragetacknet:

okej har du läst den här tråden?

ja och jag kollade upp www.instalinux.com men hajade inte riktigt vad det gick ut på. fick en 9mb .iso-fil på slutet.


   
SvaraCitera

Prova debian istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Prova debian istället.

testar imorrn.


   
SvaraCitera