Aviseringar
Rensa alla

Första dagen på gymnasiet.


Ämnesstartare

Börjar imorgon (den sjuttonde).
Första året på gymnasiet, känner inte en enda person.

Har lite blandade känslor faktiskt.
Känns ganska positivt att börja om, i grundskolan var jag aldrig populär eller cool. Inte för att jag siktar på att vara det i gymnasiet, men tjao, att ta sig upp något på den sociala stegen är väl i alla fall ett mål.
Det negativa är väl självklart att jag måste skaffa nya vänner. Jag har aldrig haft lätt att skaffa nya vänner, och är inte bra på att behålla dom heller. Kallprat känns bara stelt, ytligt och konstigt vilket leder till att det inte blir något, vilket i sin tur leder till att man blir ensam [mad].

Skolan är väldigt liten med bara 90 elever, vilket gör att alla sticker ut något. Går liksom inte att bli en i mängden.
Är väldigt nervös och tänker redan "det kommer gå åt helvete".
Tänker tankar om att jag kommer komma försent första dagen och alla kommer att hata mig typ, och att varenda i klassen är idioter. Jag har inget större problem med själva skolarbetet utan det är den sociala biten som måste fixas, går det bra går allting bra. Men nej, så ska man inte tänka. Nu finns det hur många trådar som helst men nu är det väl dags för årets första, typ.

Hur tänkte ni dagen innan det var dags?
Jag återkommer med hur det gick imorgon.


   
Citera

Ouch, 90 elever. Min skola har ungefär tio gånger fler.

Amboshed:

Hur tänkte ni dagen innan det var dags?

"Det kan inte bli sämre än högstadiet", typ. Det blev inte det heller.


   
SvaraCitera

fan vad soft med 90 elever.

jag tänkte inte på nåt fören efter uppropet. alla mina vänner hamande i andra klasser och jag var ensam för första gången i mitt liv. på måndag ska jag tillbaka för ettan för tredje gången, inte kommit förbi den än


   
SvaraCitera

Kände mig taggad. Bytte skola efter ett år pga. urk-klass och kom i en grym klass på en mindre skola. Ett av de bästa dragen jag gjort hittills i livet. [bigcheers]


   
SvaraCitera

Tänkte först trolla då jag trodde du var tjej, tänkte skriva att du skulle ligga med så många som möjligt så du blev poppis. Det skulle dock ironiskt nog funka nu när du är kille [rolleyes].


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

åhå, minns första gymnasiedagen. var trevligt.

och de flesta kommer ju söka vänner så tror ej att det blir ett problem. lycka till anyway.

Amboshed:

Kallprat

håller med om att det är äckligt och ytligt om du verkligen inte bryr dig om vad som sägs, men när jag småpratar med vänner så vill jag ju verkligen höra vad de har att säga.


   
SvaraCitera

Var lugn och försök inte spela någon/något du inte är/har täckning för, glid runt, skämta lite, småprata om nya skolan lite, många andra är i en liknande situation som du och blir nog glada om du slänger ut en livboj of sorts.


   
SvaraCitera

Roll on:

"Det kan inte bli sämre än högstadiet", typ.

Hoppas det gick bra.


   
SvaraCitera

Amboshed:

Hur tänkte ni dagen innan det var dags?

1. Hur ska jag kunna somna ikväll?
2. Vad ska jag ha på mig för kläder imorgon?
3. Vad ska jag göra för att kunna ställa om från sommarlov till skolbänken.
4. Fråga "vad ska du göra i helgen då" till skolans hetaste brud.


   
SvaraCitera

Amboshed:

Det negativa är väl självklart att jag måste skaffa nya vänner.

jag skulle ligga lågt med att jag tycker ron paul ska bli usas nästa president så kommer det nog gå bra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

fan vad soft med 90 elever.

Njao, min grundskola hade 300 elever, och jag tyckte att det var för lite, eftersom alla var en unik person då.
Nu är jag absolut inte sådan som måste "passa in", men ändå.

Cornucopia:

kom i en grym klass på en mindre skola

Så enligt dig är alltså desto mindre skola desto bättre?

Kviq:

åhå, minns första gymnasiedagen. var trevligt.

och de flesta kommer ju söka vänner så tror ej att det blir ett problem. lycka till anyway.

Tjao, får väl hoppas. Ser dock framför mig att alla gå runt med ett stort leende på läpparna och pratar med varann om saker som jag inte kan något om, vilket slutar med att jag är tyst [cry]

dazed:

glid runt, skämta lite, småprata

Nej nu blir jag rädd. Just det där som jag är rädd för [sad]

x_marty:

4. Fråga "vad ska du göra i helgen då" till skolans hetaste brud.

Aldrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har varit där på ett snabbt besök när skolan var stängd, och det enda jag såg var en korridor med tre stycken klassrom på vardera sida av korridoren. I korridoren fanns ett antal bänkar, inget mer. Det betyder ju att på rasterna kommer man inte ha något att göra förutom att sitta och prata. Nej usch. [sad]


   
SvaraCitera

qazedctgb:

jag skulle ligga lågt med att jag tycker ron paul ska bli usas nästa president så kommer det nog gå bra 🙂

[love][love][love]


   
SvaraCitera

patrick bateman:

på måndag ska jag tillbaka för ettan för tredje gången, inte kommit förbi den än

Lycka till!!

OnT: Första gången jag började ettan var jag bara lycklig sådär dagen innan. I och med att jag visste att jag troligtvis skulle få gå med mina vänner i samma klass på en helt underbar skola.

Sen bytte jag skola efter ett år och då var jag inte lika glad. Jag hade fet ångest och bara grät mig igenom hela natten. Kunde inte sova. Märkte dock sedan dagen efter att jag bara hade förstorat allting, det var inte så hemskt och jag fick underbara vänner även här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

tänker redan "det kommer gå åt helvete".

Till & börja med, tänk absolut INTE så. Negativt tänkande leder oftast till ett negativt resultat. Tänk positivt så går det lättare. Nummer två, om du nu aldrig varit som du uttrycker det "populär eller cool" så är det ju ingen på din nya skola som vet något om din bakgrund. Tänk inte att du måste vara den "du alltid varit" utan var den du VILL vara. Låtsas dock inte vara någon du inte är/vill vara. Var inte överdriven men börja smått med att le mot folk du får ögonkontakt med. Står ni i en grupp ställ dig lite närmre den person som ser intressant ut och försök hänga med i snacket helt enkelt. Tror det kommer lösa sig och gå kanon bra! Men som sagt tänk INTE NEGATIVT, då blir det tuffare för dig också! Lycka till!


   
SvaraCitera