Aviseringar
Rensa alla

Första dagen på ny skola - tips?


Ämnesstartare

Jag minns skräcken när jag började gymnasiet. Jag hade gått i samma skola hela grundskolan och nu skulle jag flytta 35 mil hemifrån för att gå på gymnasiet och jag kände inte någon i den nya staden. Skulle jag få några vänner? Skulle någon ens vilja prata med mig? Kommer jag ens hitta mitt klassrum eller bara irra runt i korridorerna och se pinsam ut? 

Jag minns hur jag satt i ett hörn i rasthallen första dagen och tittade mig runtomkring och det kändes som alla kände varandra och där satt jag ensam. Det kändes som alla stirrade på mig, den nya, hon som inte passade in. Men så kom några killar fram, presenterade sig och frågade var jag kom ifrån. Jag berättade att jag precis flyttat dit och att jag inte kände någon. De erbjöd sig att visa mig stan och presentera mig för allt och alla. De räddade min skräckfyllda första dag på gymnasiet och blev mina vänner för livet. 

Ett litet hej kan verkligen göra stor skillnad. Vad har ni för tips på vad man kan göra när man börjar ny skola? Kommer du ihåg din första dag på en ny skola? Hur var det för dig? 


   
Citera
reben

första dagen på min gymnasieskola var fruktansvärd. i högstadiet hade jag haft ett tryggt gäng med bland annat folk jag känt sen lågstadiet och dagis. när jag träffade min nya klass var jag jätteledsen, ville absolut inte gå med dom även om jag inte kände dom. jag satt knäpptyst sa inte hej till någon. det blev en uppdelning i klassen där tjejerna var för sig och jag hade inget gemensamt med dom, tyckte jag. första veckan var hemsk och mina föräldrar var bortresta så hade ingen att gnälla för. när mamma kom hem på fredagen så sa jag att jag ville byta skola till en där jag kände folk och hon ringde dit, då hade den sista platsen i den klassen precis tagits. jag var så ledsen.

grejen var att tiden gick, efter tre veckor i gymnasiet började en ny tjej i klassen och vi började prata och plötsligt var det inte så himla jobbigt att gå dit längre och lektionerna blev mycket roligare. plötsligt får jag veta att nu kan jag få byta till den andra skolan jag ville gå på men då orkade jag inte börja om med ny klass igeeen, när dom redan kände varandra. så jag blev kvar och i efterhand är jag fruktansvärt glad över det. gymnasietiden kommer nog alltid vara en av de roligaste perioderna i mitt liv.

tips är väl att faktiskt försöka säga hej och sådär till folk men kan ju vara jättejobbigt. speciellt om man hamnar i en skola där folk känner varandra sedan tidigare och så. men vågar man så är det nog det bästa tipsett jag kan ge.


   
SvaraCitera

Minns första dagen på gymnasiet. 
Är uppvuxen på landet och bodde i en liten ort i Skövde kommun och "delade" skola i högstadiet med 5 andra orter (var uppdelat så att 5 ifrån varje lågstadieskola bildade en klass på typ 25 pers, 5 från min klass, 5 från en tidigare annan från anna skola osv), så "alla vi lantisar" kände väl till varandra rätt bra och man visste vad det var för folk som skulle börja på gymnasiet UTOM stadsborna i Skövde samt de utomsocknes. 

Minns att min barndomsvän och en annan bekant som jag gick paralellklass med i högstadiet skulle börja samhällsvetenskapslinjen så gick med dessa till samlingssalen i förhoppning att hamna i samma klass som dessa. Efter uppropet blev det givetvis inte så utan hamnade i en där jag inte kände någon. Men började småprata lite på rasten och satte mig bredvid olika fölk varje lektion till en början och sedan föll det sig rätt naturligt efter ett tag.
Dock hade vi i efterhand en rätt kass klass, mycket smågrupperingar och många olika intressen och alla var politisk intresserade utom jag och typ 3 till så blev alltid tjaffs någon gång i veckan.

Högstadiet var dock BÄSTA TIDEN I MITT LIV. Fyfan vad bra klass jag hade, var dålig i skolan med det "sket man i". Spelade CS och åkte epa/moppe om dagarna och umgicks med klassen på helgerna och efter skolan. Verkligen ALLA var polare, alla 25st (minns ej exakt antal men aa). 
Umgås fortfarande med folk från 9E... Mina två närmaste polare bland annat. 

Första dagen på jobb tyckte jag nästan var värre då man själv är ny och alla har sina jävla rutiner och platser i gruppen redan. Bosse vid den platsen i matsalen, Mats som alltid läser tar kaffe först osv... oskrivna regler som man inte fattar. 
Men brukar lösa sig det också. 

Hade ett skitbra gäng som jag jobbade med rätt länge nyss, innan jag nyligen tyvärr fick byta skift o så pga. personalomsättning n'shit. 

Brukar lösa sig om man vill är min erfarenhet. 


   
SvaraCitera

Vara cool och skön.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Var trevlig och prata med alla. Det brukar funka. 


   
SvaraCitera

Jag börjar en ny skola på torsdag (( börjar på gymnasiet )) dock så känner jag flera där och känner några som ska gå i min klass så är inte så överdrivet orolig. Men att säga hej och försöka sätta sig vid andra borde fungera, och såklart svara när folk pratar med en! 🙂


   
SvaraCitera

skolan är skit, satsar alldeles för mycket på att läsa klarar du inte av det av olika anledningar så får du bli snickare,svetsare eller jobba på volvo happy schooltime Tumme upp

supportra inte sånt skit skolka skiten ur den


   
SvaraCitera

Klä dig i en t-shirt med ditt favoritband på. Kanske är det någon annan i nya klassen som har samma musiksmak och som börjar snacka med dig!


   
SvaraCitera

1. Satsa på skola från dag ett. Ditt snitt påverkas redan från betyget i första kursen du avslutar så se till att ligga på topp redan från början. Det är bra att ha inne rutiner för nästkommande år, så att du slipper tampas med att vänja dig vid det senare.

2. Se också till att utnyttja skolans resurser till max. Har de läxhjälp, använd den. Ta till dig all den hjälp du kan få för att maximera dina resultat så mycket som möjligt.

3. Och lägg ner tid på att lära dig bra studieteknik. Om skolan håller seminarier eller föreläsning om det på en lektion eller även efter lektionstid så gå på det. Att veta hur man lär sig bäst underlättar så otroligt mycket i plugget sen.

4. Plugga smart, inte för mycket. Hushåll med din energi och lägg bara ner så mycket tid du behöver för att nå dina mål och överdriv inte.

5. Ta pauser i pluggandet och se till att göra något annat roligt, även om du tycker att skolan är världens roligaste grej. Det kan bli för mycket av det goda.


   
SvaraCitera

Oroa dig inte för mycket. Mitt råd är att redan från dag ett hitta någon som du kan vara med, tänk på att du inte är den enda som är i samma sits - de andra vill också hitta någon att ty sig till.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:
Klä dig i en t-shirt med ditt favoritband på. Kanske är det någon annan i nya klassen som har samma musiksmak och som börjar snacka med dig!

Smart! Dock är ju risken med band är att det inte ens är någon som känner igen det. Så står man där som en loser istället med ett band som ingen känner till. Därför kanske det bör det vara något bredare som alla gillar. Typ frukt, en banan. "Åh, gillar du också banan?"


   
SvaraCitera

NiklasW:

Smart! Dock är ju risken med band är att det inte ens är någon som känner igen det. Så står man där som en loser istället med ett band som ingen känner till. Därför kanske det bör det vara något bredare som alla gillar. Typ frukt, en banan. "Åh, gillar du också banan?"

Sant. Men lyssnar man på Velvet Underground så är det i alla fall lugnt! Tumme upp

homepage_large.a22f4e29.jpg


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Sant. Men gillar man Velvet Underground så är det i alla fall lugnt! Tumme upp

homepage_large.a22f4e29.jpg

Perfekt! Måste vara ultimata tröjan att ha första dagen i skolan:

IMG_7281.JPG?height=780

"Åh, gillar du också The Velvet Underground?"
"Åh, gillar du också banan?"
"Åh, gillar du också frukt?"
"Åh, gillar du också Andy Warhol?"
"Åh, gillar du också konst?"

Möjligheterna till samtal är enorma.. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

NiklasW:
Perfekt! Måste vara ultimata tröjan att ha första dagen i skolan:

IMG_7281.JPG?height=780

"Åh, gillar du också The Velvet Underground?"
"Åh, gillar du också banan?"
"Åh, gillar du också frukt?"
"Åh, gillar du också Andy Warhol?"
"Åh, gillar du också konst?"

Möjligheterna till samtal är enorma.. 

"Du gillar verkligen bananer va? Jag ser hur det ba växer på dig..."


   
SvaraCitera

PMR:

"Du gillar verkligen bananer va? Jag ser hur det ba växer på dig..."

Förvånad


   
SvaraCitera