Aviseringar
Rensa alla

Första gången med preventivmedel!


Ämnesstartare

Tja!

Jag är 20 år och har aldrig varit på ungdomamottagningen. Men nu vill jag hemskt gärna skaffa något preventivmedel. Men vet inte riktigt vad man ska välja eller hur mycket det kommer kosta. Hade tänkt ringa UMO eller ännu hellre gå dit på Måndag för har mer tid då.

Men först vill jag veta lite från er om ni vet vad det kan kosta på ett ungefär att komma på besök och ställa frågor och så. Har även haft en del flytningar nu ett tag och vill göra nåt åt det. Vore tacksam för svar!!!

[y]


   
Citera
Ämnesstartare

Att gå till ungdomsmottagningen är gratis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha vad bra men hur är det med att skaffa p-stav eller något annat preventivmedel?


   
SvaraCitera

Besöket är gratis. Men det varierar lite från län till län hur gammal man får vara när man går på ungdomsmottagningen, men det lär de ju berätta i så fall och hänvisa dig någonannanstans.

Du får recept på preventivmedlet du vill ha (vet inte hur p-stav eller spruta går till dock) och sedan går du till apoteket och hämtar ut, priset varierar. Dock är det subventionerat upp till en viss ålder om du hämtar ut det i ditt eget län, i andra län är det INTE det.

Jag använder p-plåster, och när jag köper ut det på apoteket där jag är skriven så kostar det 25 kronor. Köper jag det i ett annat län, till exempel där jag för tillfället bor, så kostar det 200-300 (minns inte exakt).


   
SvaraCitera

Om jag skulle skaffa p-stav här så skulle jag behöva betala en engångskostnad på ca 900-1000 kronor för staven. Besöket hos barnmorskan när man får preventivmedelsrådgivning är gratis. P-piller är inte alltför dyra. Det beror naturligtvis på märke och sådär, men överlag ganska billigt.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag använder p-plåster

Sitter det verkligen kvar en hel vecka? Trots dusch och skrubb och kläder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj jaha då borde jag visst gå till UMO i mitt eget län då. Hade tänkt gå där min pojkvän bor men aja har nog tid imorgon. Kan ju ringa och fråga lite först så jag vet lite i förväg iallafall.

Hoppas man kan skaffa något som passar en för vissa får ju så mycket problem med preventivmedel. Tack så mycket för svar [bigsmile]


   
SvaraCitera

Oväntad:

Att gå till ungdomsmottagningen är gratis.

Det är väl inte alls gratis , bara om man är under 20.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Om jag skulle skaffa p-stav här så skulle jag behöva betala en engångskostnad på ca 900-1000 kronor för staven.

Jasså det kostar såpass mycket ändå? Hmm var rädd för det men måste ändå besöka dom för att undersöka vad det är för flytningar jag får. Kommer väldigt mycket faktiskt så känns inte alls så fräscht. Vill bli av med det så fort som möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör som de har skrivit ovan:) vettiga svar!
Dessutom när du är där, kommer de troligen göra ett test där de ser vilket preventinmedel som passar dig bäst :9


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pure_Uncut:

Det är väl inte alls gratis , bara om man är under 20.

Fan också [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundini:

Dessutom när du är där, kommer de troligen göra ett test där de ser vilket preventinmedel som passar dig bäst :9

Jaha okej vad bra!!! [bigsmile]


   
SvaraCitera

grodan89:

Jasså det kostar såpass mycket ändå?

Inte säkert att det kostar så mycket hos dig 🙂 Fråga dem alla möjliga frågor när du är där, passa verkligen på. Barnmorskor brukar vara snälla och söta så man känner sig bekväm med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej aa det ska jag göra 🙂 Hoppas det går bra då ^^ Tack så mycket [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pure_Uncut:

Det är väl inte alls gratis , bara om man är under 20.

Nej, det är gratis. Däremot varierar det mellan kommunerna hur länge man får gå till ungdomsmottagningen. I vissa fall kan man behöva betala som för ett vanligt vårdcentralsbesök om man träffar en läkare, men det är nog ovanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej hoppas det inte kostar nånting men det kan jag ju ändå fråga när jag ringer imorgon. För det kostar ju inget att ringa iallafall hehe [wink]


   
SvaraCitera