Aviseringar
Rensa alla

Första gitarrinköpet [Hjälp tack]


Ämnesstartare

Hej hej!

Jag är tolv år och överväger att köpa min första gitarr. Jag kan bara några ackord, och hade tänkt att "lära mig själv" med hjälp av internet.
Dock behöver jag lite hjälp. Jag vet inte om jag ska köpa en nylonsträngad eller stålsträngad gitarr. Jag har spelat båda på musiken. Eftersom att jag är tolv är mina händer ganska små. Nylongitarrer är svårare att ta ackord på eftersom att halsen är ganska tjock.
Men problemet med stålsträngade är ju att de gör ont att spela på. När jag provade en stål på musiken kändes det bra, men jag spelade inte tillräckligt länge för att känna om det gjorde ont.
Jag vill helst inte använda plektrum, utan spela med händerna.
Sen vill jag även ha lite tips på bra märken. Tanglewood och Levin är de jag kollat på hittills.

Tack så mycket! (:


   
Citera

vill du ha en akustisk eller vadå?


   
SvaraCitera

Undrar det med. Antar att det är det för jag har aldrig sett nylonsträngad elgitarr.

Stålsträngad tycker jag låter bättre i klangen men det är ju personligt så det skiter du nog i.

Ja de gör ont att spela på först, men det går över när du får förhårdnader på fingerspetsarna. Det brukar ta typ 1-2 månader beroende på hur mkt du spelar.


   
SvaraCitera

stålsträngat är mycket coolare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt, missade att skriva det. Men ja, det är en aukustiskt gitarr jag vill köpa. För ungefär 1000-2000. (:


   
SvaraCitera

Stålsträngat handlar helt enkelt om en vanesak. Köp en sådan du,och pina dig några veckor, sedan kommer du vänja dig[smile]


   
SvaraCitera

här kan du läsa om tips vid gitarrköp

Tips vid gitarrköp


   
SvaraCitera