Aviseringar
Rensa alla

Första månaden (ca) med ett SSRI preparat


Ämnesstartare

Lindblom:

Vad jag minns så mådde jag inte direkt sämre alls 🙂

Oki skönt att höra


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Ja.. de är väll lagomt harmlösa. Men har fått för mig att man sällan får sådana ångestdämpande i samband med början av ssri behandling, utan snarare typ oxascand. Men de kanske verkar på en gång och inte är utdraget som ssri?

Theralen och Lergigan verkar direkt (eller ja, inom 30-40 minuter) och är ‹vid behovs-medicin› precis som Oxascand – men till skillnad från Oxascand är de inte narkotiska. Oxascand ger en lite lätt berusning och ‹åh så bra jag mår-effekt› och någon sådan har inte de antihistaminbaserade lugnande, de gör en mest trött och seg (bara – alla lugnande gör en trött!).

Lounge fact:

Skrev lite knasigt, menade att ångesten jag känner nu inte är delvis orsakande av tabletten då jag började idag, och bara tagit en tablett.

Jag skulle gissa att den ångest du känner inför den första tabletten är ett hjärnspöke. Den kommer eftersom du vet att du _kanske_ kommer må sämre framöver. Men! Man informerar om denna bieffekt för att man skall veta att man bara mår bättre för att det faktiskt händer något i huvudet, och att man snart kommer känna sig bättre :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vad är det?

[tired] [y]

Det fungerade, sen fungerade det mindre bra, sen slutade det att fungera över huvud taget. Men det är så klart olika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räknas Citalopram?


   
SvaraCitera

Complicated:

Räknas Citalopram?

Ja, citalopram är SSRI. Ett av de vanligaste inom vården.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jaa, de verkar på en gång. Eller på ett par timmar dårå. Men det är inte en sådan långtidsbehandling som ssri som först ger resultat efter en tids användning.

Nej, det är ju bara bra! För om jag börjar käka det så vill jag ju ha effekt nu i samband med ev. hemska biverkningar.

framtidstron är död:

Aah, då är det inte därför du har ångest nu. Placebo. Ibland är det bäst att inte känna till alltför många biverkningar.

Ja, och ibland vore det väldigt nyttigt att inte vara 1 orolig själ [crazy] men stod ändå inte som vanligaste biverkningen, utan näst vanligaste.

framtidstron är död:

Jaa! Mycket harmlösa utöver den jobbiga segheten. Men omöjligt att bli direkt beroende av osv.

Oki låter bra.

framtidstron är död:

Man gör nog lite olika, vissa läkare är anti benzo över huvud taget medan andra skriver ut lättare. Men det är alltid bra att låta bli benzo!

Ja.. nog för att det är att överdriva att jag skulle bli beroende av att få ett pack till, men tycker det är bra att de inte skriver ut hux flux.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hampie:

Oxascand ger en lite lätt berusning och ‹åh så bra jag mår-effekt› och någon sådan har inte de antihistaminbaserade lugnande, de gör en mest trött och seg (bara – alla lugnande gör en trött!).

Så länge jag blir av med ångesten är jag happy.. men det var en bra förklaring.

Hampie:

Men! Man informerar om denna bieffekt för att man skall veta att man bara mår bättre för att det faktiskt händer något i huvudet, och att man snart kommer känna sig bättre :).

Ja, jo, det är ju fint! Man ska härda ut och ha sig..

Hampie:

Jag skulle gissa att den ångest du känner inför den första tabletten är ett hjärnspöke. Den kommer eftersom du vet att du _kanske_ kommer må sämre framöver.

Ja jag tror det med, är skönt att se att alla inte upplevde ångest iaf.. har käkat en annan ssri tidigare och jag hade en del ångest och oro då men behöver ju inte bli så nu, hoppas jag.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tack alla som skrivit [love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

För om jag börjar käka det så vill jag ju ha effekt nu i samband med ev. hemska biverkningar.

Ja, vilket de kan ge! Kan inte se någon anledning till att de skulle neka dig såna, så fråga din doktor. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Ja, citalopram är SSRI. Ett av de vanligaste inom vården.

Ok.

Började ta det sommaren 2008, kände först ingenting men gick sen in i en ordentlig svacka och var nära att ta livet av mig. Men efter en tid så mådde jag bättre och sen dess har jag kommit otroligt långt. Jag har t.ex inga ångestattacker överhuvudtaget längre.


   
SvaraCitera

Complicated:

Började ta det sommaren 2008, kände först ingenting men gick sen in i en ordentlig svacka och var nära att ta livet av mig. Men efter en tid så mådde jag bättre och sen dess har jag kommit otroligt långt. Jag har t.ex inga ångestattacker överhuvudtaget längre.

Skönt att höra att du blivit bättre. Jag åt Citalopram ett år, och till en början så gjorde det skillnaden mellan att ligga i sängen större delen av dagen och att bryta ihop och gråta varje dag – men den tog inte bort mina socialfobiska drag, så, jag bytte till (efter vi konstaterat att maxdosen gjorde mig skakigare än en asp) Efexor depot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ja, vilket de kan ge! Kan inte se någon anledning till att de skulle neka dig såna, så fråga din doktor. 🙂

Får göra så [smile] tack för ditt engagemang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Märkte ingen skillnad öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Märkte ingen skillnad öht.

Vad bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

men den tog inte bort mina socialfobiska drag, så, jag bytte till (efter vi konstaterat att maxdosen gjorde mig skakigare än en asp) Efexor depot.

kan man verkligen lindra sånt med tabletter? O.o


   
SvaraCitera

Complicated:

kan man verkligen lindra sånt med tabletter? O.o

[chocked] faktiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

faktiskt

knäppt. det är ingen placebo-effekt?


   
SvaraCitera