Aviseringar
Rensa alla

första steget till polisskolan, prov plus kort samtal


Ämnesstartare

imorgon är det dags! har gått vidare till första steget där jag ska göra ett prov och sedan ha ett samtal. tänkte fråga om någon av er som gjort detta kan berätta vad det korta samtalet handlar om? är det som en intervju så att jag borde sitta och öva på bra svar ?


   
Citera

Beklagar.


   
SvaraCitera

det är en intervju, vad du bör öva på är att vara dig själv.


   
SvaraCitera

Sluta tramsa och håll er till ämnet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja de va ju inge vidare svar man fick :p undrade mest om samtalet är lite vanliga enkla frågor eftersom man senare i processen kommer göra en intervju och förmodar att den är svårare


   
SvaraCitera

provet är typ identiskt med läsförståelsen i högskoleprovet, intervjun är egentligen bara ett kortare samtal med inga frågor mer avancerade än "varför söker du dig hit?" "Vad ska du göra innan nästa ansökan om du inte kommer in nu?" osv.


   
SvaraCitera

Är d1 nt du som r rasse?


   
SvaraCitera

Ingen egentlig aning men du borde kanske tänka till riktigt orentligt på varför du vill bli polis och vad som skulle göra dig till en bra sådan.

Hur skulle du agera i vissa situationer (om någon blir trakasserad på bussen exempelvis)?

Här är du socialt sett och i sociala situationer.

Din uppväxt och dina relationer till familj och vänner.

Har du gjort lumpen eller har du annan erfarenhet som exempelvis väktare? (21 känns lite ungt för att komma in på polishögskolan...)

Var ser du dig själv om 5, 10 och 20 år? (Värsta jävla frågan som finns!)

Vad har du gjort hittils i livet och varför. (Studier, jobb, volontärarbete, färeningsarbete etc.)

Kanske helt värdelöst men kan vara väldigt nyttigt att fundera på. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Kanske helt värdelöst men kan vara väldigt nyttigt att fundera på

tack så mycket 🙂 ja jag vet att 21 är ungt och jag förväntar mig inte att komma in på några år heller :p men man måste göra sitt bästa och förbereda sig i alla fall!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

provet är typ identiskt med läsförståelsen i högskoleprove

haha holy fuck :p då kommer det gå åt helvete för mig ^^ har hört att det är som nationella i 9an haha!
men tack för hjälpen!


   
SvaraCitera

rocka_billy:

men tack för hjälpen!

Ingen fara på taket, sökte in för femte (eller sjätte, minns inte så noga, två terminer har blivit inställda sen jag började söka med) i år.


   
SvaraCitera