Aviseringar
Rensa alla

Förstår du danska?


Ämnesstartare

Svenska gymnasieungdomar har svårt att förstå danska, enligt en ny undersökning.

Av de svenska eleverna svarade 92 procent att det är svårt eller mycket svårt att förstå danska och 42 procent väljer att prata engelska när de samtalar med danskar. Danskarna klarar sig bättre med svenskan. Där tycker enbart 42 procent att det är svårt eller mycket svårt att förstå svenska.


   
Citera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Nej

Och ändå är jag uppvuxen utanför Malmö och har varit i Danmark typ tusen gånger.


   
SvaraCitera

Inte ett ord. Förutom heeelvede.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, men har i för sig jättesvårt för språk över lag. 

Väljer alltid min knackliga engelska när jag är i Danmark. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag röstade fel. Förstår inte danska, tror det är tjeckiska eller något helt annat språk när jag hör det. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min kollega sa "I DON'T SPEAK GERMAN" när en dansk kom fram och började prata. till denna dag har vi ingen aning om vad han undrade. 

träffar mycket danskar i mitt arbete, och det är hemskt. inleder alltid med "skulle ni kunna tala engelska?" ev. upprepar det på engelska. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Noooope!

Jag jobbade på en camping en sommar. Lite äldre par kommer in i receptionen kommer in och börjar prata. Fattade inte ett ord. Bad dem säga det igen. Fattade noll igen så jag bad dem snacka på engelska. Danska är oförståeligt, precis som skånska. 


   
SvaraCitera
reben

om det är helsingör/köpenhamn alltså mot sverige förstår jag utan problem. när man börjar komma längre in åt danmark  börjar det bli lite svårare men förstår det mesta.  gick en veckas utbildning i esbjerg, det var ett helvete första dagen men sen kom man in i det.


   
SvaraCitera

förstår danska ganska bra
de danskar jag träffat är snälla och pratar "långsamt" så man hinner med. och ah, märker de att jag inte förstår förklarar de vilket ord de menar. Förstår det mesta, kan inte prata danska men försöker välja ord jag vet att de använder. typ spann istället för hink osv. hur ofta man nu säger hink i vardagliga samtal.


   
SvaraCitera

eftersom jag gillar att tjata om min bf på um nu förtiden kan vi ju tillägga att han är halvdansk och håller på att lära sig danska genom att kolla på danska tv-serier och upprepar replikerna osv. misstänker att jag snart fått ganska bra koll på danska språket.


   
SvaraCitera

ganska bra=förstår allt.allt. allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 Några ord. Sammanhanget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, tillräckligt för att slippa missförstånd iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej. det är fullständigt omöjligt. låter som arabiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Ibland

Förstår inte Köpenhamnska så bra men brukar generellt förstå andra danska dialekter. Uppskattade väl att jag förstod 70-75% av vad danskar sa till mig på Roskilde sist jag var där (människor talar väl iofs lite långsammare ifall de märker att man har språket som förstaspråk iofs). Skriven danska har jag inga problem med (fast vem har det?). Danskar brukar dock i 95% av alla fall vilja prata engelska med mig :/


   
SvaraCitera