Aviseringar
Rensa alla

Förstår inte konstiga biljettkontrollanter...


Ämnesstartare

KingGurka:

Var bor du?

Alltså. Det spelar ingen roll men jag bor i Västerås. Huvudsaken är att det inte är en allmän regel att man på bussar ska ha legitimation. The big deal är att de inte frågar någon annan förutom mig om legitimation, för att de verkade osker på min ålder vilket är högst konstigt när jag inte ser ut som 20.
Finns ingen vettig förklaring i världen till varför de gjorde som de gjorde.

Gentlernen:

Om du hade ett jobb som går ut på att fråga hundratals människor om dagen om deras leg och busskort hade du nog också gått in i automatläge och ställt samma fråga till alla.

Men, jag hade visat legitimationen utan krångel om hon hade förklarat varför hon ville se. Jag hade, som kontrollant (eller väktare som du väljer att kalla det[shake]) förklarat varför men de verkar ju själva inta ha någon vidare koll på deras "jobb".

Nintendo:

Tror de måste göra det?

Men va??? Det sitter ju minst 10 pers i bussen som också ger busskort men jag såg eller hörde inte att någon annan frågar dem om leg!!! Jag var också den sista som klev på bussen och ungefär alla såg att jag visade mitt kort och att det pep som det ska göra. Ville de, av konstig anledning, se mitt leg kan de direkt fråga min "legitimation, tack" istället för att be mig leta fram mitt kort som de såg att jag använde för 5 fucking sekunder sedan för att efter det be mig visa mitt leg. Det är ju det som gör mig irriterad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Men va??? Det sitter ju minst 10 pers i bussen som också ger busskort men jag såg eller hörde inte att någon annan frågar dem om leg!!!

Jaaahaaa jag trodde att de kollade allas kort och idkort :c


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

Varför håller de på såhär?!?!

Tror du dom har något bättre för sig med tanke på vad dom jobbar som?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Jobbigt".


   
SvaraCitera

Nintendo:

Verkar vara så här i alla fall, har blivit frågad om leg varje gång...

har aldrig blivit frågad om leg[blush]
jag kanske ser ut att vara typ 16 trots allt[blush][sad]

en kvinnlig kafka:

Men, jag hade visat legitimationen utan krångel om hon hade förklarat varför hon ville se.

hon trodde väl att du kunde räkna ut varför. det är ju inte partikelfysik direkt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Varför frågar bussbiljettkontrollanten om bussbiljett/-kort när hon såg att jag kom in med busskort och varför står hon och väntar på att jag ska plocka fram busskortet som jag, för fem sekunder sen, höll i?

För att det är hennes plikt/jobb. [tard]

Varför blir du så upprörd? Känslig lr? [crazy]

Tur att det sällan är kontrollanter här på bussarna.

Hade nog suttit i fängelse nu eller nått om jag skulle bli upptäckt för alla gånger jag har köpt barnbiljetter ist för vuxen. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

har aldrig blivit frågad om leg
jag kanske ser ut att vara typ 16 trots allt

Tänk om de bara frågar mig för att jag ser ut att vara över 25 år? Hemskt [cry]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Tänk om de bara frågar mig för att jag ser ut att vara över 25 år? Hemskt [cry]

[sad]


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

(eller väktare som du väljer att kalla det[shake])

Nej, inte "som jag väljer att kalla det;" vissa trafikbolag använder väktare som biljettkontrollanter.

KingGurka:

Poängen var väl att de inte frågade alla, utan bara henne?

*Alla som har ett kort vars giltighet är beroende av att man inte är för gammal och som kan antas vara i gränslandet för att vara för gammal.

KingGurka:

Varför? Förutom skydd av tjänstemannalagen, som delas av alla möjliga grupper inklusive busschaufförerna, så har väktare inga som helst rättigheter utöver de du har som vanlig medborgare.

Du har inte särskilt mycket erfarenhet av väktare i verkligheten, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

Huvudsaken är att det inte är en allmän regel att man på bussar ska ha legitimation.

Om det står i reseavtalet att man måste uppvisa giltig biljett och att biljett bara är giltig med leg (eller att det ska kunna styrkas med leg vid förfrågan) är det plankning att inte visa upp legget, juridiskt sett bedrägligt beteende.

Vet inte hur avtalet ser ut i västerås, men Västtrafik här i Götet saknar dylik klausul medan SJ har det - därför kan SJ-kontrollanter mer eller mindre "kräva" leg under hot om att envarsgripa dig och kontakta polis.

Gentlernen:

Du har inte särskilt mycket erfarenhet av väktare i verkligheten, eller hur?

Jodå, men tycker uniformerade människor som arbetar med mer eller mindre "brotts"bekämpning brukar vara rövhål over all, har inte märkt någon större skillnad på de biljettkontrollanter som har väktarmärke och de som inte har det. Vet dock inte om det kan vara så att de som går utan väktar"märke" ändå har det epitetet. Verkar lite som alla som ägnar sig åt att upprätthålla någon form av regler och som får på sig en uniform blir maktkåta och förlorar all form av självdistans.

Men det klart, ska man på något sätt interagera med maktmän är det ju en fördel att ha någon form av dold mic på sig (med andra ord, man sätter på mp3-spelarens micfunktion; främsta skälet att jag skaffade en ny mp3spelare) - skulle de få för sig att misshandla en (eller öht behandla en fel - brukar kännas viktigare ör mig att spela in mina samtal med AF än med random kontrollanter) eller dylikt finns ju chans att man kan bevisa något.


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

Grejen är att de trodde jag var 20+ och att jag åkte med ungdomskort...

Dagens i-landsproblem?

Var glad att någon tyckte du såg äldre ut, brukar väl oftast ses som en komplimang att se äldre ut när man är tonåring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Om det står i reseavtalet att man måste uppvisa giltig biljett och att biljett bara är giltig med leg (eller att det ska kunna styrkas med leg vid förfrågan) är det plankning att inte visa upp legget, juridiskt sett bedrägligt beteende.

Vart fan finns reseavtalet då? Och om det, idiotiskt nog, står där så är det något nytt och bör därför ha uppmärksammats.
Finns tonvis med reklam på varje buss, innuti bussen som utanpå bussen, så varför inte klistra upp en lapp där det står "Glöm aldrig legitimation!"

KingGurka:

Vet inte hur avtalet ser ut i västerås

Fattar inte varför du ens skriver i tråden isf.

S3ON:

Varför blir du så upprörd? Känslig lr?

De frågade bara mig medan 10 andra hade busskort. Och det var inte nödvändigt att två st ställer sig framför mig.

Blitzen:

Tror du dom har något bättre för sig med tanke på vad dom jobbar som?

Om jag blir städerska ska jag passa på att köra upp moppen i ansiktet på folk som passerar, när jag inte har något bättre för mig. eller så kastar jag hamburgare på folk som beställer en cheesburgare, om jag står bakom kassan på donken.

Horrorshow:

Dagens i-landsproblem?

Det är diskriminering. Sen tycker jag det är idiotiskt att kategorisera problem. Varje problem är ett problem.

Horrorshow:

Var glad att någon tyckte du såg äldre ut, brukar väl oftast ses som en komplimang att se äldre ut när man är tonåring.

[tard][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

en polare hade fuskat o fick böter ca 1500kr för det ;D

vaa, kan de göra så? :O
Tur att jag ännu ser ung ut, jag får ha glömt leg om dom frågar!


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

Om jag blir städerska ska jag passa på att köra upp moppen i ansiktet på folk som passerar, när jag inte har något bättre för mig. eller så kastar jag hamburgare på folk som beställer en cheesburgare, om jag står bakom kassan på donken.

Underbart ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blitzen:

Underbart ju.

vill kasta en hamburgare på dig. mosa den i fejjan pårej


   
SvaraCitera