Aviseringar
Rensa alla

Försvinner förmågan att tänka kritiskt när man blir äldre?


Ämnesstartare

Det är unga som leder kritiken och förändringsvågen i samhället. Unga har alltid varit förändringens symbol, och de äldre har alltid stått för ett bevarande av samhället, och de äldre verkar alltid symbolisera återgången till det gamla.

Varför är det så?

Oavsett om du är kommunist eller anarkokapitalist är oddsen höga att du kommer vara traditionellt liberalkonservativ eller vänster när du blir äldre, och helt överge tidigare ideal.

Hur känns det? [smile]


   
Citera

Alltså du är så jävla korkad och gör mig så jävla förbannad. Hej jag är konservativ och ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aheu:

Alltså du är så jävla korkad och gör mig så jävla förbannad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Oavsett om du är kommunist eller anarkokapitalist är oddsen höga att du kommer vara traditionellt liberalkonservativ eller vänster när du blir äldre, och helt överge tidigare ideal.

aheu:

Alltså du är så jävla korkad och gör mig så jävla förbannad.

Det du skriver är ju bara trams och nedvärderande mot vuxna. Jag känner många vuxna som är långt mycket radikalare än dig din jävla muppliberal.

Att färre vuxna organiserar sig stämmer såklart, och det beror på att man antagligen blir mer och mer hopplös ju äldre man blir. Det är bekvämare att inordna sig ju mer beroende du är av dagens samhälle, plus att du inte alls har samma mängd fritid och ork som du hade när du var yngre. Men att folk ger upp sina ideal med åldern är ju bara skitsnack, snarare så att folk inte har möjligheten att organisera sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aheu:

Hej jag är konservativ och ung.

lillgammal [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför är det så?

Man blir trött och accepterande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du seriös nu, Anarkandi? Jag menar, det är faktiskt oerhört kritiskt att vilja återgå till hur det var förr. Kritik funkar inte bara åt ett håll, liksom. NÄRRUUUU!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Hur känns det?

Bättre nu, men hade huvudvärk förut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aheu:

Alltså du är så jävla korkad och gör mig så jävla förbannad.

Visioner:

1337

Bash a Brat:

Det du skriver är ju bara trams och nedvärderande mot vuxna.

Ni beter er som män som inte ser strukturer. Generellt är man mer radikal som ung, och mindre radikal som gammal, jag har försökt läsa igenom det jag sagt flera gånger nu men jag har inte sett någonstans att jag nämnt att det alltid är så

Använde däremot detta ord:

Anarkandi:

är oddsen höga

Hovnarren:

Är du seriös nu, Anarkandi? Jag menar, det är faktiskt oerhört kritiskt att vilja återgå till hur det var förr. Kritik funkar inte bara åt ett håll, liksom. NÄRRUUUU!

Ursäkta, låt oss säga att jag formulerat mig lite fel i rubriken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu generaliserar du nog lite för mycket 😛

Visst det finns dem som gärna behåller det som det "alltid" har varit, har det funkat på det sättet under hela ens liv så kommer det att funka resten av livet tänker man väl.

Nytt = farligt enligt dem.

Men jag tror att de flesta är med på förändringar och gärna strider för det, dock gäller det att ha folket på sin sida.

Sen behöver ni inte säga att någon är korkad för att den tror att det är så som den tror [zzz] hur förbannade ni än blir


   
SvaraCitera

man är dum i huvudet när man är ung kanske? du är bara en liten pojkspoling som tror att du har hittat någon absolut sanning om hur allt hänger ihop och fungerar, som jag sa i en annan tråd, rätt vad det är sitter du där i lunchrummet på volvofabriken och tänker "fy fan vad dum i huvudet jag var när jag var ung, att jag inte förstod att det är så och att det fungerar bättre så för att det är så"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men mamma har väl alltid rätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte idéerna som förändras med åldern utan metoderna. Dels har många vuxna som var radikala lärt sig av erfarenhet att man inte kan förändra samhället i en handvändning genom att springa runt och skrika slagord, och dels har man när man är äldre (som BTA påpekar) oftast betydligt mindre fritid och ork än när man är ung.
Man lär sig med åren att samhället är trögrörligt och jobbar därför på ett annat sätt för att förändra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ursäkta, låt oss säga att jag formulerat mig lite fel i rubriken.

Ja, jag föreslår att du härmed slutar använda "förmåga att tänka kritiskt" och progressivitet som synonymer!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Sen behöver ni inte säga att någon är korkad för att den tror att det är så som den tror hur förbannade ni än blir

Jösses, vad människor är anti.

Hovnarren:

Ja, jag föreslår att du härmed slutar använda "förmåga att tänka kritiskt" och progressivitet som synonymer!

Noterar. Jag hoppas att du inte dömer mig alltför hårt.

Lallaren från Ibiza:

Det är inte idéerna som förändras med åldern utan metoderna.

Du har en poäng i vad du säger om metoderna, men oftast förändras ju idéerna också med åldern, man var vänster tills man fick ett jobb och gott ställt, förutsättningarna förändrades och på det sättet förändras också sättet man såg på världen. Var en film om kommunister i norge där alla i partiet tvingades sluta på sina jobb och börja jobba som städare och dylikt för att visa att de var äkta arbetare och inte höll på att förstöra rörelsen.

Crypto:

Men jag tror att de flesta är med på förändringar och gärna strider för det, dock gäller det att ha folket på sin sida.

Ja, ingen kommer kämpa för en idé de inte själva tjänar på.


   
SvaraCitera