Aviseringar
Rensa alla

förtjänar kärlek?


Ämnesstartare

hej!, jag är en tjej på 17 bast som av olika anledningar känner att jag inte förtjänar att bli älskad av någon. Det är precis som att jag har en röst i mitt bakhuvud som alltid drar ner mig och säger åt mig att du inte skal dela med dig av din skit, det är bättre att du tar hand om dina problem en om du öser dem över någon annan som i sin tur kanske mår skit över de?
 är detta normalt? är det fler som känner så här? eller är det bara jag som tror/vet att jag aldrig kommer bli älskad?


   
Citera
Ämnesstartare

Tvivlar på att någon annan kommer att må dåligt om du delar med dig av dina problem, det skulle vara en märklig reaktion. Att bara hålla sina problem för sig själv är inte helt hälsosamt, man kan bli alldeles för introspektiv och tillbakadragen av det.
Varför skulle du inte förtjäna att bli älskad?

Jag är ganska säker på att jag inte kommer att bli älskad, men inte enligt samma tankar som du talar om


   
SvaraCitera

kärlek är inte direkt något som du jobbar aktivt för att göra dig förtjänt av. det finns inte heller någon objektiv skala som säger vilka egenskaper eller handlingar som gör att du förtjänar någon viss mängd kärlek. visst, det finns (subjektivt) bra respektive dåliga människor, men även dåliga människor får ju kärlek. så det handlar inte om det heller. det handlar om att hitta någon som tycker om dig för den du är.

sen när det väl finns någon som älskar dig så måste du i regel "göra dig förtjänt" av att denne ska fortsätta göra det. men det är mer en passiv handling än något som du medvetet gör. det räcker i regel med att bete sig på ett sätt som kommer naturligt. jag menar, de älskar dig för den du är, att medvetet anstränga sig för att vara på ett annat sätt bör ju rimligen inte hjälpa din sak.


   
SvaraCitera
mynona

Man förtjänar inte kärlek, man får det. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Att dela med sig av problem leder ofta till avståndstagande. Särskilt om det inte sedan långt tidigare finns en väl etablerad vänskap så där har du nog inte fel i dina tankar. Men om du inte riskerar att någon tar avstånd från dig kommer du heller aldrig att hitta någon som på något plan ändå bryr sig.


   
SvaraCitera