Aviseringar
Rensa alla

Förtroende för forum...


litar t ex ej på denna tråd


   
SvaraCitera

Litar på allt och alla till 110%


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror givetvis på ämne och person.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Datorer och IT


   
SvaraCitera

IOM din trådstart verkar denna studie inte vara särskilt seriös eller så är den medvetet "outvecklad". Texten känns inte som en genuin text till en studie och rubriken är svag. Jag googlade även ​​​\\"netnografisk studie\\" men hittade ingen info som jag nöjde mig med, vad är det? Men vad vet jag.

ClaudeBennedahl:

Finns det forum som ni litar på mer än andra?

Det finns forum med mycket kvalité i inläggen, så ja. Verkar svaret vettigt kan man själv söka lite mer och komma fram till en egen slutsats.

ClaudeBennedahl:

Anser ni att detta forum är mer trovärdigt än andra?

Om de flesta hade gett vettiga svar, ja. Nu, nej. Det förekommer hela tiden fjantiga trådstarter utan vettigt diskussionsunderlag, de får ett bra svar och sedan blir tråden en chatt. [cry] Det gör en ledsen. Men som tur är promotar jag bara min sajt här och försöker hjälpa till i styrketräningsavdelningen, att vara en av de få som ger vettiga svar.


   
SvaraCitera

Litar lite mer på det folk säger på forum än irl. Här har de iallafall möjligheten att googla skitsnacket de väller ur sig innan de levererar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Notasthinkasudrunkim:

möjligheten att googla

jo, men alla vet inte hur man googlar... (använd http://lmgtfy.com/ då, det är roligt.)

Jag litar lite mer på de trådar som verkar seriösa, men man kan ju aldrig vara 100% säker. Och så lär man sig vilka som ofta gör vad etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dennis:

IOM din trådstart verkar denna studie inte vara särskilt seriös eller så är den medvetet "outvecklad". Texten känns inte som en genuin text till en studie och rubriken är svag. Jag googlade även ​​​\\"netnografisk studie\\" men hittade ingen info som jag nöjde mig med, vad är det? Men vad vet jag.

En netnografisk studie är en etnografisk studie fast på nätet. Istället för att t.ex. gå ut på stan och försöka få svar på frågor vänder vi oss till forum, eftersom att det är här våran målgrupp finns.
Vi valde att ha ett så kort startinlägg som möjligt och direkt ställa frågor för att folk inte skulle tappa intresset.

JejeX:

Beror givetvis på ämne och person.

Vilka ämnen litar man mer på i forum? Har man större förtroende när det t.ex. gäller att lösa datorproblem än när man diskuterar personers åsikter i olika ämnen?


   
SvaraCitera

Jag litar inte på er ändå. Varför är du undvikande? Har "ni" fått några vettiga svar då?


   
SvaraCitera

ClaudeBennedahl:

en bild av hur mycket forumanvändare litar på det som står på internet

Jag som forumanvändare googlar först, de topträffar som leder till forumtrådar läser jag och dubbelkollar med andra källor, vanligtvis wikipedia eller nyhetssiter. De forum som ofta är topträffar och vars trådsvar ofta stämmer överrens med övriga källor är de forum jag litar på och förtroendet växer fram i och med denna process.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dennis:

Jag litar inte på er ändå. Varför är du undvikande? Har "ni" fått några vettiga svar då?

Förstår inte riktigt vad du menar med undvikande, men studien är en övning som jag och min klasskamrat Henrik Johansson gör på media och kommunikationsprogrammet i Halmstad Högskola.

Vi har fått ett antal givande svar t.ex. ditt egna. Du visar tydligt din misstänksamhet mot forumtrådar genom att ifrågasätta vad som skrivs.


   
SvaraCitera

ClaudeBennedahl:

Vi har fått ett antal givande svar t.ex. ditt egna. Du visar tydligt din misstänksamhet mot forumtrådar genom att ifrågasätta vad som skrivs.

Hmm, ok. Varför just detta forum? Om du går på högskola borde du ju veta andra mer väletablerade forum, eller? Jag har nämligen inte sett en liknande ny tråd på sveriges största (och bästa) forum.

Jag har två förslag på intressantare forum om du vill veta [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClaudeBennedahl:

Vilka ämnen litar man mer på i forum? Har man större förtroende när det t.ex. gäller att lösa datorproblem än när man diskuterar personers åsikter i olika ämnen?

Ja, det skulle jag nästan vilja påstå. Men ja, används bra källor så blir det mest trovärdigt.


   
SvaraCitera

ClaudeBennedahl:

diskuterar personers åsikter i olika ämnen?

Förtroende för någons åsikter? Ett datorproblem är ren fakta och kan lösas. En persons åsikter är inte det, alltså kan man inte "lita" på dem. Däremot kan man själv reflektera och komma fram till en egen slutsats.

Ju mer du skriver ju mindre tror jag på dig.


   
SvaraCitera