Aviseringar
Rensa alla

Förvirrad nybörjare i träningsdjungeln


Ämnesstartare

Hej alla!

Är nybörjare på det här med styrketräning och konditionsträning, har försökt läsa på men blir helt snurrig i huvudet.
Jag menar..ord man inte förstår och så är det svårt att hitta information om just det man vill veta! Extra svårt är det om man inte vet vad det är man vill veta också... [tired]
Så ska fråga här och hoppas på seriösa svar.

Jag är nu normal/smått mullig och vill få en snygg, vältränad kropp. Fasta muskler och starka armar.
Hur ska jag träna och äta för att få bästa resultat?
Hade tänkt mig en joggingrunda på 1,5 km varje dag och varannan dag en timme på gymmet.
Hur låter det för en nybörjare?

Har snappat upp att man inte ska träna alla muskelgrupper varje dag?
Tips på hur jag ska dela upp det om jag tränar på gym Måndag, Onsdag, Fredag och ev. Lördag?

Oerhört tacksam för svar! [smile]


   
Citera
SLCD
 SLCD

Tunga baslyft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SLCD:

Tunga baslyft.

Mannen du är tillbaka! Saknat dig[cool]

Ot; öka succesivt också, börja inte köra för mycket för tungt börja kanske med två dar i veckan tre dar i veckan och sen kommer den där abstinensen som gör att du vill fortsätta

men kom framförallt ihåg att det är vid matbordet och under vilan som musklerna växer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

träning är för dem som inte har fattat hur meningslöst allt är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

träning är för dem som inte har fattat hur meningslöst allt är

bitter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knegaren:

bitter?

det är mitt normala tillstånd, så ja


   
SvaraCitera

ät ingen skräpmat eller godis om du bör äta ungefär 2,0g proteiner per kilo om dagen. väger du 50kilo så äter du 100g proteiner per dag typ. du kan inta ca 25g proteiner per måltid.

de flesta rekomenderar att träna varje muskel två gånger i veckan men om du precis har börjat så rekomenderar jag att du ska träna varje muskel en gång i veckan i en-två månader.

EXEMPEL!

mån: bröst/tricep/axlar
tis: vila
ons: ben
tors: vila
fre: rygg/bicep

måndag: bröst: bänkpress och incline hantelpress
tricep: skullcrushers och rope pushdown
axlar: axelpress
onsdag: ben: squats och leg extension och sittande vadpress och legcurls

fredag: rygg: deadlift och pullup/chinup och seated rows
bicep: barbell curl och dumbell hammercurls

sen hur många reps e upp till dig
låga reps 4-8 e stronglifts om du vill bygga råstyrka
8-12 reps e för att bygga muskelmassa och bli ''biff''
15+ e om du vill bygga uthållighet i musklerna.
jag blev rekomenderad att köra 15x3 första månaden för att vänja mina muskelfästen vid vikter så inte dom slits sönder.

sen handlar det även om vad du har för kroppstyp om du är ectomorph (spinkig harsvårt att bygga muskler kallas hardgainers).
mesomorph (naturligt starka muskler har lätt att bygga muskler).
endomorph (ganska stor och tjock)

jag som ectomorph kan inte göra cardio för då börjar jag bränna muskler jag kan inte göra mer än typ exempel två övningar på bröst för då börjar jag bränna muskler.

vad finns det mer att säga....vill du ha mag rutor så bör du ligga runt 8% kroppsfett...

sen så finns det inget som ultimat träningspass för alla, du känner efter själv vad som känns bäst att träna vad som bygger bäst liksom så lek runt med lite olika övningar.

anyone please correct me if im wrong at some point...

One!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

quote=domestic]anyone please correct me if im wrong at some point...
Huvudsakligen bra råd, men jag känner att det är ett par saker som bör påpekas:
*Skräpmat och godis går utmärkt att äta, dock inte i några större mängder.
*Som newbeginnersare går det utmärkt att träna varje muskelgrupp mer än en dag i veckan. Kolla exempelvis Strongliftsprogrammet som har böj 3 ggr/v och alternerar mellan bänkpress och stångrodd ena passet och axelpress och marklyft andra passet.
*Stronlifts är som sagt ett program, och det bygger på set om fem reps.
*Väldigt få personer passar in i kroppstyperna du nämnde. De flesta är någon typ av blandning. Att du automatiskt skulle tappa muskler om du började köra cardio tror jag inte på. Däremot kan det vara bra att äta mer om du vill orka lyfta också.
*TS är brud och bör därmed inte komma i närheten av 8% kroppsfett. Det dubbla är mer lagom.


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

quote=domestic]anyone please correct me if im wrong at some point...Huvudsakligen bra råd, men jag känner att det är ett par saker som bör påpekas:*Skräpmat och godis går utmärkt att äta, dock inte i några större mängder.*Som newbeginnersare går det utmärkt att träna varje muskelgrupp mer än en dag i veckan. Kolla exempelvis Strongliftsprogrammet som har böj 3 ggr/v och alternerar mellan bänkpress och stångrodd ena passet och axelpress och marklyft andra passet.*Stronlifts är som sagt ett program, och det bygger på set om fem reps. *Väldigt få personer passar in i kroppstyperna du nämnde. De flesta är någon typ av blandning. Att du automatiskt skulle tappa muskler om du började köra cardio tror jag inte på. Däremot kan det vara bra att äta mer om du vill orka lyfta också. *TS är brud och bör därmed inte komma i närheten av 8% kroppsfett. Det dubbla är mer lagom.

tänkte du rippetoes stronglift program? 🙂

missade att det var en tjej sorry ;S

asså jag kan inte göra längre cardio pass (möjligtvis för jag knappt har något att bränna) uppvärmnings cardio funkar bra ^^

tänkte tillägga att man sparar in pengar och får ännu finare kropp utan godis och fastfood och enligt mig så är det godare med hemma gjord mat än fastfood och godis 😛

dvärgkastarn verkar galet stark hantelpress med en dvärg i varje hand :)nejmen lyssna på han verkar som han har ett par år på nacken så han kan nog ge bra råd 🙂

One!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knegaren:

domestic:

dvärgkastarn:

Tack så mycket för era tips och råd, det hjälpte mig en hel del! [bigsmile][love]


   
SvaraCitera

no problem, finns ett till option för fett förbränning.....arimidex brah! ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

domestic:

no problem, finns ett till option för fett förbränning.....arimidex brah! ;D

Okej..och det är ? [crazy]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

domestic:

xD

Haha, nej tack [wink]


   
SvaraCitera

haha nee jag bara skojja lite we're keepin' it natural ;)fråga när du skrev vältränad kropp hur menar du då? menar du som tjejer som är jätte smala typ eller vill du ha lite riktiga muskler? typ mag rutor (grrr) och lite axelparti och så? 🙂


   
SvaraCitera