Aviseringar
Rensa alla

Folk som hatar mainstream?


Ämnesstartare

Det finns många och jag har träffat på en del, människor som helt enkelt hatar mainstreamkulturen på alla sätt. De kan tycka om en låt men om låten blir välkänd så säger de att de inte gillar den plötsligt.

Många av dem jag träffat på lägger ner larvigt mycket med tid på att kommentera att saker suger och att det som de flesta tycker om är något odjupare eller dummare på något sätt att tycka om.

Det verkar också vara viktigt för dessa personer att "inte bry sig om vad alla andra gör" vilket de gör mer än dem som gillar mainstream då de rättar sitt liv efter det.

Min fråga är, varför gör folk detta? Gör de det för att vara unika eller är det ett seriöst problem för dem? Har vi några sånna här?

skriv 😀


   
Citera

älskar mainstream [love][love][love]


   
SvaraCitera

eftersom dom är idioter och typ sexton mvh chickfactor 2008


   
SvaraCitera

Man ska kunna stå för de man tycker[cool] That makes a person cool


   
SvaraCitera

Jag gillar dem [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar bara oftast musik som är mainstream, men om jag gillar en låt som blir/är mainstream så spelar det ingen roll.
Däremot när det kan komma till kläder så tycker jag det är tråkigt att se ut exakt som alla andra. Kanske fjantigt, men så är det [crazy]


   
SvaraCitera

Jag hatar saker när de blir för populära eftersom jag blir äcklad av allt tjatter omkring det.
Det handlar inte bara om musik, film och mode. Framförallt handlar det om människor. Den snggaste killen på skolan som alla jagar, är ett exempel.

Äcklar mig.


   
SvaraCitera

Det är lika fånigt att kompulsivt undvika mainstream som att följa det. Dock är gemene man i allmänget en grund, småkorkad människa med dålig smak, så inte konstigt om folk vill frånsäga sig den stämpeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen är det ju inte heller mainstream saker alltid så intressanta. Alla har redan snackat, haft och gjort det. Spänningen och det roliga försvinner ju då. Mainstream saker är ju "mainstreama" oftast för de inte sticker ut så mycket. Det passar de flesta. Bara det är något tråkigt.


   
SvaraCitera

Bryr mig inte om saker är populära eller inte.


   
SvaraCitera

Intressant ämne!

Tycker också det verkar vara väldigt mycket så. Visst kan jag bli anti om något tjatas för mycket...

Men försöker ändå skapa mig en egen uppfattning om sånt jag ger mig in i, oavsett vad det handlar om. Det finns alltid någon som tycker motsatsen, vad man än själv har för åsikt.

I närheten av där jag bor har någon sprayat följande på en vägg:
"Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen!"

Frågan jag då ställer mig...
Hur klipsk är en person som jämför sig med en fisk? Vet ens fisken varför den simmar mot strömmen? En människa har ju flera fall möjlighet att välja både vilken ström att simma i, samt om personen vill simma med- eller motströms!

Fast det finns ju å andra sidan personer som har ganska tydliga likheter med fiskar... de kanske simmar mot strömmen av samma anledning som andra fiskar? [surprised]


   
SvaraCitera

Tobbish:

Frågan jag då ställer mig...
Hur klipsk är en person som jämför sig med en fisk? Vet ens fisken varför den simmar mot strömmen? En människa har ju flera fall möjlighet att välja både vilken ström att simma i, samt om personen vill simma med- eller motströms!

Tar du alla metaforer och talesätt bokstavligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på vilka typer av personer man syftar på. Jag har märkt att det finns tre typer av personer. De som blint följer så kallade "mainstream"-saker religiöst. Dessa personer gör det alltid och följer trenden och gruppen. Dessa personer är idioter.

Den andra typen är den som till motsatsen mot ovan, blint är negativt inställd till dessa saker. Dessa personer är också idioter eftersom de alltid är emot det "bara för att". Ofta så förkastar de saker för att de är populära, oavsett om de är bra eller inte. Dessutom så känner de sig bättre av att göra det.

Den tredje typen är objektivt inställd och går efter vad denne tycker. Detta är smarta och sunda personer.


   
SvaraCitera

hatar ofta musiken som är mainstream men inte för att den är mainstream utan för att den generellt sett är ganska dålig med några få undantag


   
SvaraCitera

Nachac:

Tar du alla metaforer och talesätt bokstavligt?

Nej, det är bara vissa dagar! Metaforer och talesätt ska väl tåla en närmare analys med?

Jag menar... okej i ett sammanhang. Om någon säger en sak och istället för att att säga "vad tråkig du är som gör som alla andra", så är man lite fancy och säger "det är bara döda fiskar som flyter med strömmen" istället.

Men att använda det allmänt blir ju en annan sak! Det riktar sig inte till ett specifikt sammanhang eller person (och det var där min analys drog igång). Men vad förväntar man sig när en gymnasieelev med färska minnen från senaste svenskalektionen ska ut och klottra något som låter lite genomtänkt och häftigt liksom...

Tacka vet jag närmare min lägenhet, där har någon sprayat "Strömming!" på ett elskåp. Fyndigt där!


   
SvaraCitera