Aviseringar
Rensa alla

Folk som kan träning titta hit!


Ämnesstartare

Hej. Jag har gått ner i vikt ca. 17 kilo och har snart ett år stått på 50-55 kilo. Jag vill ner några ytterligare kilo bara för att få bort lite mer fettprocent från kroppen då jag fortfarande är smalfet dvs mjuk och ”degig” i kroppen. Har börjat träna på gym nyligen för att fasta till lår, mage och rumpa ca. 3-5 gånger i veckan. Har verkligen komplex för min rumpa som blivit platt och hängig samt har väldigt olika utseende på skinkorna sedan min viktnedgång och därför fokuserar jag främst på att försöka träna upp den. Förutom styrketräning kör jag en del löpning som jag gjort i ett år nu  (ca.1-2 ggr i veckan nu, förut 3-6 ggr/veckan) då jag tycker det är så himla roligt. Men har läst och hört att man för att bygga muskler inte ska träna kondition och att man ska äta mer än vad man förbränner för att det inte går att lägga på sig muskler annars. Men jag är inte ute efter stora muskler utan bara efter en fastare och mer definierad kropp och då krävs ju lite muskler samt mindre fett. Så min fråga är hur gör jag? Är det möjligt att bygga muskler men samtidigt gå ner i vikt och träna kondition? Någon som har erfarenheter av det? Vill inte behöva gå upp i vikt och bli mullig och lägga ner med löpningen bara för att bygga muskler.. Styrketräning är ju absolut inte min grej men ett nödvändigt ont medan löpningen är det jag älskar, skulle jag behöva lägga ner konditionsträning skulle det vara så trist..


   
Citera

Eftersom muskler väger mer än fett så blir det nog väldigt svårt att både gå ner i vikt och bygga muskler


   
SvaraCitera

Hur lång är du? I vilket fall blir det nog svårt att få ihop ekvationen med viktnedgång och muskler. Att kroppen känns degig kan ju faktiskt ha att göra med bristen på muskler?

Jag skulle säga strunta i att se vikten som en siffra. Att av ytliga skäl hålla på och jaga kilon kan väl vara okej till en viss gräns. Men om du väger 50-55kg finns det nog inte så väldigt mycket att ta av, och det blir omöjligt att jaga bort kilon om du vill bli starkare. För om du lyckas med musklerna kommer det innebära mer viktuppgång än det är möjligt att gå ner i fett utan att det är uppenbart ohälsosamt.

Det viktigaste är ju att kroppen fungerar och mår bra, så att vara fast i tänk att ett kilo till hit och dit gör skillnad, det är som med allt där man girigt vill ha mer. Kan man inte vara nöjd med det man har, vad är det som säger att man någonsin blir nöjd om man når målen man satt? Ibland är det hjärnspöken som bråkar, inte minst när det kommer till vikt vs kroppsbild.

Tror att komma igång med träningen du vill kan vara en bra idé. Men strunta i vad det gör med vikten. Mitt tips är att skaffa en PT. Då får du hjälp att nå dina mål från någon som kan ge dig svaren du behöver. Det kostar i regel en slant, men det är bättre att få riktiga svar än att tro att man kan fixa det själv och göra fel! Glad


   
SvaraCitera

orkar inte läsa men har ett tips här: vill du ha magrutor kan du göra plankan 1 minut varje morgon


   
SvaraCitera