Aviseringar
Rensa alla

Folkhemmet...


aristoteles:

Ja vi kan ju inte hålla på att blanda raser om vi ska få till ett ståtligt ariskt folkhem förstår du väl!!

Precis, folkhemmet kan inte fungera utan renrasiga ariska invånare etc etc.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Precis, folkhemmet kan inte fungera utan renrasiga ariska invånare etc etc.

Precis, har hört att det finns minst tre stycken renrasiga i landet, resten kan vi ju skeppa till afrika!


   
SvaraCitera

Untouchable:

Jag tycker att exkluderande samhällen är en förfärlig idé. Den utvecklingen vi ser i Ryssland är förfärlig och där anspelar regimen på nationalkänslan och att göra det kan leda till att det utvecklas till en farlig situation.

Skulle snarare säga tvärt om. Att dagens mångkulturella samhälle, som är så långt bort från folkhemmet man kan komma, skapar segregation och därmed en exkludering grupper sinsemellan. Folkhemmets tanke på att bygga samhället på gemensamma faktorer som värderingar och traditioner är mycket bättre. Det skapar gemenskap, trygghet och en känsla av att man är del av något större, nationskänslan är väldigt viktig i det också. 


   
SvaraCitera

aristoteles:

Precis, har hört att det finns minst tre stycken renrasiga i landet, resten kan vi ju skeppa till afrika!

Inte för att jag håller med, men vår gamle statsminister Tage Erlander ska ha varit en av de som uttryckte sådana åsikter. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Inte för att jag håller med, men vår gamle statsminister Tage Erlander ska ha varit en av de som uttryckte sådana åsikter.

Jaha, ja om gamle Tage tyckte så, då måste det ju vara ok!


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jaha, ja om gamle Tage tyckte så, då måste det ju vara ok!

NiklasW:
Inte för att jag håller med, men vår gamle statsminister Tage Erlander ska ha varit en av de som uttryckte sådana åsikter. 


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ja vi kan ju inte hålla på att blanda raser om vi ska få till ett ståtligt ariskt folkhem förstår du väl!!

Jag tycker att samerna enhälligt borde få all makt i riksdagen. De får bilda en intellektuell elit som styr Sverige enligt en sån där skön tolkning av Platon.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Jag tycker att samerna enhälligt borde få all makt i riksdagen. De får bilda en intellektuell elit som styr Sverige enligt en sån där skön tolkning av Platon.

Ja, egentligen borde vi kasta ut alla som inte är renrasiga samer. Deras kultur borde också vara den enda accepterade kulturen, så har man inte 20000 renar så är det bara att packa och dra från landet.


   
SvaraCitera

NiklasW:
Skulle snarare säga tvärt om. Att dagens mångkulturella samhälle, som är så långt bort från folkhemmet man kan komma, skapar segregation och därmed en exkludering grupper sinsemellan. Folkhemmets tanke på att bygga samhället på gemensamma faktorer som värderingar och traditioner är mycket bättre. Det skapar gemenskap, trygghet och en känsla av att man är del av något större, nationskänslan är väldigt viktig i det också. 

Dagens Sverige är verkligen inte så långt bort från folkhemmet man kan komma, det är en kraftig överdrift från din sida. Visst är det inte som folkhemmet men man kan gå mycket längre i utvecklingen bort från folkhemmet.

ku-klux-klan.jpg
Hur ställer du dig till att dessa grabbarna också ville främja gemensamma värderingar och traditioner och anspelade på etnicitet, religion och nationalism? Hur skiljer sig folkhemmet från denna klanen? (Se bild ovan)

Trygghet? ....


   
SvaraCitera

Untouchable: Hur ställer du dig till att dessa grabbarna också ville främja gemensamma värderingar och traditioner och anspelade på etnicitet, religion och nationalism? Hur skiljer sig folkhemmet från denna klanen? (Se bild ovan)

Trygghet? ....

Skillnaden är att de inte bär kostym och är med i Sveriges Riksdag.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Skillnaden är att de inte bär kostym och är med i Sveriges Riksdag.

Så jävla rätt svar <3


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Skillnaden är att de inte bär kostym och är med i Sveriges Riksdag.

Fuck, fattar inte om du är på SDs sida eller inte. Jag är för trött för detta alltså


   
SvaraCitera

Untouchable:

Dagens Sverige är verkligen inte så långt bort från folkhemmet man kan komma, det är en kraftig överdrift från din sida. Visst är det inte som folkhemmet men man kan gå mycket längre i utvecklingen bort från folkhemmet.

Det har du väl delvis rätt i. Menade snarare att det mångkulturella samhället, där man strävar efter att blanda så många kulturer och värderingar, är så långt bort från folkhemmet man kan komma. 

Hur ställer du dig till att dessa grabbarna också ville främja gemensamma värderingar och traditioner och anspelade på etnicitet, religion och nationalism? Hur skiljer sig folkhemmet från denna klanen? 

Skillnaden mellan mitt folkhem och deras folkhem, även kanske det Tage Erlander förespråkade, är att mitt folkhem är inkluderande och grundar sig inte på etnicitet eller tidigare medborgarskap.  Jag tror på att alla, hur man än ser ut och vad man än kommer ifrån, kan bli en del av det svenska samhälle jag vill ha. Ett folkhem 2.0 kan man säga. Jag vill helt enkelt ta vara på det som varit bra tillbaka i tiden i  Sverige och föra in detta i ett ny tid. Ta vara på de gemensamma traditioner och värderingar som byggt landet, men kasta bort alla sorts politik grundad på etnicitet och ras.


   
SvaraCitera

Untouchable:

Fuck, fattar inte om du är på SDs sida eller inte. Jag är för trött för detta alltså

Ledsen


   
SvaraCitera
time
 time

Untouchable:

Fuck, fattar inte om du är på SDs sida eller inte. Jag är för trött för detta alltså

Kan garantera att han inte är på SDs sida.


mvh


   
SvaraCitera