Aviseringar
Rensa alla

Folkpartiets förslag, läs nedan


Ämnesstartare

volleyfantasten:
Finns mycket som behöver förbättras. Men att sätta press och sparka på dem eleverna som redan ligger kommer inte förbättra skolan. Vidare behöver lärarutbildningen få befogenheten att kunna råda icke lämpliga studenter att hoppa av utbildningen. Redan verksamma lärare behöver även inse att skolelever i dagens samhälle inte är som skolelever för 20-30 år sedan. Många lärare har redan gjort det. Men många som även inte har det. 

Men det absolut viktigaste är att skapa en skola för alla. Dagens skola är endast för studiemotiverade och disciplinerade elever. Den högljudda, stökiga, kreativa entreprenören är inte önskvärd. Hur man skapar en skola för alla har jag dock inget direkt bra svar på. Inte mer än att det kräver engagerade lärare och kommer krävas resurser. Att försöka skrämma stökiga elever till lydnad genom att införa betyg tidigare är dock ingen lösning på problemet.

Man sparkar inte på dem, man respekterar dem genom att ställa krav.

Möjligtvis måste svenska barn bli mindre bortskämda än vad de är idag. Det är helt sjukt egentligen, sjuåringar får egna iPads för 5-6k, och så gnäller de att matten är tråkig.

Bortskämdhet och oansvariga föräldrar är vad som särskiljer Sverige från andra jämförbara länder.


   
SvaraCitera

rbb:

Man sparkar inte på dem, man respekterar dem genom att ställa krav.

Möjligtvis måste svenska barn bli mindre bortskämda än vad de är idag. Det är helt sjukt egentligen, sjuåringar får egna iPads för 5-6k, och så gnäller de att matten är tråkig.

Bortskämdhet och oansvariga föräldrar är vad som särskiljer Sverige från andra jämförbara länder.

Är nyfiken på varifrån du fått all denna information? Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

volleyfantasten:

Är nyfiken på varifrån du fått all denna information? Glad

Det är bara att kolla hur det ser ut i samhället. Barnen växer i princip upp på dagis idag, och sedan får de dyra prylar för att föräldrarna vill döva sina egna samveten. Dyra prylar som köps för pengar som föräldrarna har råd med eftersom de prioriterar en hög matriell levnadsstandard framför tid med sina egna barn.


   
SvaraCitera

rbb:

Det är bara att kolla hur det ser ut i samhället. Barnen växer i princip upp på dagis idag, och sedan får de dyra prylar för att föräldrarna vill döva sina egna samveten. Dyra prylar som köps för pengar som föräldrarna har råd med eftersom de prioriterar en hög matriell levnadsstandard framför tid med sina egna barn.

Antar att du inte är verksam inom skolan? Det är ofta enkelt att tycka och tänka mycket om skolan om man inte är involverad inom skolan. Till exempel om man skulle fråga valfri 65+ person skulle dem troligen svara att det är dagens "ungar" det är fel på. Att dem helt saknar respekt osv. Att allting var bättre förr är med ett vanligt argument. Samhället utvecklas hela tiden och dagens ungdom är varken dummare eller smartare än tidigare generationer. Däremot är dagens ungdomar mycket mer världsvana tack vare att all informations sprids snabbt via sociala medier osv. 

Men för att svara på din åsikt. Du är medveten om att dem eleverna du kallar bortskämda är dem eleverna som klarar dagens skola bäst? Dem elever som kommer ifrån familjer som har råd att köpa ipads för 5-6 tusen åt dem är också dem som får mest stöd hemifrån. Det är dem elever som har det svårt hemma som ofta hamnar i kläm i dagens skola. Dem är precis lika begåvade och duktiga som alla andra elever. Men ofta får dem inte det stöd och resurser dem behöver. För att det stödet och dem resurserna inte finns. Är det då rätt att ställa ännu fler krav på dessa elever? Respekteras dem av det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

volleyfantasten:

Antar att du inte är verksam inom skolan? Det är ofta enkelt att tycka och tänka mycket om skolan om man inte är involverad inom skolan. Till exempel om man skulle fråga valfri 65+ person skulle dem troligen svara att det är dagens "ungar" det är fel på. Att dem helt saknar respekt osv. Att allting var bättre förr är med ett vanligt argument. Samhället utvecklas hela tiden och dagens ungdom är varken dummare eller smartare än tidigare generationer. Däremot är dagens ungdomar mycket mer världsvana tack vare att all informations sprids snabbt via sociala medier osv. 

Men för att svara på din åsikt. Du är medveten om att dem eleverna du kallar bortskämda är dem eleverna som klarar dagens skola bäst? Dem elever som kommer ifrån familjer som har råd att köpa ipads för 5-6 tusen åt dem är också dem som får mest stöd hemifrån. Det är dem elever som har det svårt hemma som ofta hamnar i kläm i dagens skola. Dem är precis lika begåvade och duktiga som alla andra elever. Men ofta får dem inte det stöd och resurser dem behöver. För att det stödet och dem resurserna inte finns. Är det då rätt att ställa ännu fler krav på dessa elever? Respekteras dem av det?

Så där har det ju dock alltid varit. De som har problem hemma gör sämre ifrån sig i plugget. Intet nytt där.

Och nej, alla är inte lika duktiga och begåvade. Alla är inte likadana.

Och det är inga orimliga krav som ställs. Vad är enligt dig anledningen att just Sveriges skola går så dåligt om man jämför med andra i-länder?


   
SvaraCitera

rbb:

Så där har det ju dock alltid varit. De som har problem hemma gör sämre ifrån sig i plugget. Intet nytt där.

Och nej, alla är inte lika duktiga och begåvade. Alla är inte likadana.

Och det är inga orimliga krav som ställs. Vad är enligt dig anledningen att just Sveriges skola går så dåligt om man jämför med andra i-länder?

Det är mycket möjligt att det alltid varit så. Men för 30 år sedan kunde elever som inte var teoretiskt lagda och inte "passade" in i skolans verksamhet få ett arbete. Det är betydligt svårare i dagens samhälle

Alla är precis lika duktiga och begåvade. Men inte just på exakt samma saker. Bara för en elev inte klarar skolan innebär inte det att eleven är värdelös på allt. Hade en gästföreläsare på högskolan i våras. Gästföreläsaren pratade om sin nya bok som hade en hel del med skolan att göra. Bland annat berättade hon att hennes bror inte hade klarat gymnasiet. Idag skriver hennes bror artiklar för en känd kvällstidning. För den som inte vet kräver ett sådant jobb egentligen högskoleutbildning i dagens samhälle. 

Ska jag vara ärlig är jag inte speciellt insatt i andra länders skolgång. Det är ganska ointressant enligt mig. Att hela tiden jämföra sig med andra kommer inte hjälpa svenska skolan. Alla länder är uppbyggda på olika sätt och då är inte ett skolsystem vattentätt att fungera överallt. Det jag vet om andra länders skolgång är att till exempel Finland och Japan ligger högt resultatmässigt i dem flesta undersökningar. Men samtidigt har dem hög självmordsstatistik jämfört med Sverige. Är det en sådan skola Sverige strävar efter? En skola som rensar bort dem som inte orkar eller inte passar in. En skola som strävar efter elitism och sedan struntar i allt utöver eliten. En sådan skola vill jag inte sträva efter och ännu mindre arbeta inom. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, alla är inte lika duktiga och alla är inte lika begåvade. Du måste du ut den kommunistiska tanken ur din hjärna innan denna diskussion kan fortsätta på ett seriöst spår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Hur vet du att de har mindre att göra?

Det är såklart individuellt och lärarna har antagligen tid att rätta allt under arbetstiden men jobbet i sig kräver att man kan väldigt mycket och 25000 räcker inte som uppskattning för det arbete som utförs. - jämfört med läkare och ingenjörer (inte med mina personliga uppfattningar om ngt)

Man kan säga att man får "skylla sig själv" om man väljer att bli lärare istället för ingenjör (ej civilingenjör alltså men det yrket kan också jämföras) men man kan inte rå för att man har andra intresseområden är fysik & liknande.
Eller så tycker jag man sänker läkarlönerna lite och bryter traditionen/kulturen om att "svåra" utbildningar ska förtjäna mer lön

men det hör inte hit.


   
SvaraCitera

rbb:
Nej, alla är inte lika duktiga och alla är inte lika begåvade. Du måste du ut den kommunistiska tanken ur din hjärna innan denna diskussion kan fortsätta på ett seriöst spår.

Vad är i så fall den "rätta" begåvningen? Vilken begåvning är mer önskvärd än någon annan? Vem ska i så fall bestämma vad som är önskvärt eller inte? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:

Det är såklart individuellt och lärarna har antagligen tid att rätta allt under arbetstiden men jobbet i sig kräver att man kan väldigt mycket och 25000 räcker inte som uppskattning för det arbete som utförs.

Man kan säga att man får "skylla sig själv" om man väljer att bli lärare istället för ingenjör (ej civilingenjör alltså men det yrket kan också jämföras) men man kan inte rå för att man har andra intresseområden är fysik & liknande.
Eller så tycker jag man sänker läkarlönerna lite och bryter traditionen/kulturen om att "svåra" utbildningar ska förtjäna mer lön

men det hör inte hit.

25k är ingen dålig lön. Att du överhuvudtaget ser det som dålig lön visar bara hur "bortskämd svensk" du är.

volleyfantasten:

Vad är i så fall den "rätta" begåvningen? Vilken begåvning är mer önskvärd än någon annan? Vem ska i så fall bestämma vad som är önskvärt eller inte? 

En del har lättare att lära in ny kunskap än andra. En del har supersvårt att koncentrera sig. Alla är olika, och en del är bättre, och en del är sämre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb: 25k är ingen dålig lön. Att du överhuvudtaget ser det som dålig lön visar bara hur "bortskämd svensk" du är.

Ser inte det som dålig lön men det är orimligt att en läkare kan få 50-80tusen (& att ingenjörer får mer än sjuksköterskor, lärare, social arbetare i övrigt m.fl.)

Lönerna påverkar status. Att lönerna ser ut såhär har en del med kultur och tradition att göra

Förstår du vad jag menar?


   
SvaraCitera

rbb:

En del har lättare att lära in ny kunskap än andra. En del har supersvårt att koncentrera sig. Alla är olika, och en del är bättre, och en del är sämre.

Som jag tidigare sagt är alla lika begåvade. Men på olika saker. Skolan premierar inte elever som tar längre tid på sig att ta in kunskap eller som har svårt att koncentrera sig. Menar du då att dem eleverna får skylla sig själva och inte är lika viktiga som andra elever?

För övrigt svarade du inte på någon av mina frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:

Ser inte det som dålig lön men det är orimligt att en läkare kan få 50-80tusen (& att ingenjörer får mer än sjuksköterskor, lärare, social arbetare i övrigt m.fl.)

Lönerna påverkar status. Att lönerna ser ut såhär har en del med kultur och tradition att göra

Förstår du vad jag menar?

Väljer du yrke baserat på intresse eller baserat på status och lön?

volleyfantasten:

Som jag tidigare sagt är alla lika begåvade. Men på olika saker. Skolan premierar inte elever som tar längre tid på sig att ta in kunskap eller som har svårt att koncentrera sig. Menar du då att dem eleverna får skylla sig själva och inte är lika viktiga som andra elever?

För övrigt svarade du inte på någon av mina frågor.

Meningslöst att fortsätta diskutera med någon som på allvar tror att alla människor är lika begåvade.


   
SvaraCitera

rbb: Meningslöst att fortsätta diskutera med någon som på allvar tror att alla människor är lika begåvade.

Förstår inte vad det har med det hela att göra. Vad skulle det tillföra diskussionen om jag skulle tycka att vissa människor är mer begåvade än andra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb: Väljer du yrke baserat på intresse eller baserat på status och lön?

Gör det personlighet baserat på intresse och det jag är duktig på men det här handlar inte om mig nu - det handlar om vad som verkar mer rättvist och rimligt. Försöker ta reda på vad samhället vinner på att ha det såhär

Om jag (eller någon annan) studerar 5 (ev.  5.5 år) på universitet och jobbar lika mycket och hårt som någon annan som studerat 5-5.5 år på universitet, varför ska det vara omkring 30-tusen i löneskillnad?

Säger inte att det här är min åsikt - att jag tycker det ska vara annorlunda eller är missnöjd - jag som inte känner mig drabbad av det känner inte att jag tycker något extremt åt något håll. Det är bara en tanke och jag tycker lönesystemet (kulturen/traditionen) är orimlig. Förklara gärna rimligheten i hur lönerna är fördelade.

Förstår att lärare och socialarbetare inte kan få lika mycket lön som läkare/ingenjörer eftersom det krävs fler som arbetar med människor. Men varför ska en läkare kunna få 20-25000 per vecka och kunna välja att bara jobba halva året för att lönen räcker? Är det inte bättre att pengarna går till något annat eftersom att man klarar sig på mindre lön?


   
SvaraCitera