Aviseringar
Rensa alla

Fordonsförsäkring


Ämnesstartare

Googlat runt lite men inte hittat något, så jag vänder mig hit. 

Jag funderar på att skaffa moped/motorcykel men kanske bara kommer kunna använda denna en tid under sommaren. Vilka regler gäller för försäkring av fordon när det kommer till tidsperioden? Kan man till exempel försäkra fordonet i bara en månad och sedan sluta betala om man ställer av det, eller måste man betala hela den sura årspremien trots att det inte används? Försäkringen är ju inte för min skull utan för att det är lagkrav. Vad jag har kunnat hitta så erbjuder de flesta försäkringsbolagen försäkringar på ett helt år, men det känns ju nästan orättvist att man ska tvingas betala för hela året om fordonet är avställt och inte används ändå.
Tack för svar Hjärta


   
Citera
3543
 3543

under tiden som du kommer använda fordonet så måste du ha minst en trafikförsäkring som du kan välja att betala månadsvis eller per år. men om du inte ska använda fordonet så kan du ställa av den och då slipper du att betala din trafikförsäkring. och om du har antecknat en trafikförsäkring som du har betalat för ett helt år och sedan ställer av fordonet så har jag för mig att du får en del av pengarna tillbaka. men när du ställer av ditt fordon så kommer transportstyrelsen att meddela ditt försäkringsbolag att ditt fordon är avställt och då görs din försäkring automatiskt om till en avställningsförsäkring.


   
SvaraCitera

good


   
SvaraCitera

Trafikförsäkring betalar man "per dag" som fordonet används medans fordon som är vägskattepliktiga betalar man månadsvis.

Dock betalar man försäkringen antingen halvårsvis eller årsvis och får sedan tillbaka för tid då den ej körs medans vägskatten betalar man enbart årsvis och får sedan tillbaka för hela kalendermånader.


   
SvaraCitera