Aviseringar
Rensa alla

Formatera extern hårddisk FRÅN ntfs till fat32


Ämnesstartare

tänkte formatera om externa till fat32. har provat i cmd men då stod det att volymen eller dylikt var för stor. har även provat olika formateringsprogram men till ingen nytta. någon som vet hur man ska göra? [cute]


   
Citera

Tagit bort alla filer ifrån den?
Varför inte formatera inifrån Windows?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Tagit bort alla filer ifrån den?
Varför inte formatera inifrån Windows?

den var helt tom så. hur menar du med inifrån windows? [crazy]


   
SvaraCitera

InjectMeWithAIDS:

den var helt tom så. hur menar du med inifrån windows? [crazy]

Högerklicka på den och välj formatera...


   
SvaraCitera

InjectMeWithAIDS:

[crazy]

Om inte det funkar kan du högerklicka på "den här datorn" och välja "manage" och sedan "disk management".
Där kan du välja din hårdisk och... fixa med den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Om inte det funkar kan du högerklicka på "den här datorn" och välja "manage" och sedan "disk management".
Där kan du välja din hårdisk och... fixa med den.

det har jag även provat men får bara ntfs som alternativ :S (kör xp, vet itne om det har nån betydelse). okey ska prova det [bigcheers]


   
SvaraCitera

InjectMeWithAIDS:

okey ska prova det [bigcheers]

Testa att först ta bort partitionen som finns och sedan skapa en ny. Då borde du få välja.
Annars kanske det är något med din hårddisk som gör att den vill vara FAT32 men det låter konstigt. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EDIT: jag följde denna guide och det gick snabbt och smidigt (tog ca 5 minuter å formatera 2tb). jag rekommenderar den starkt till alla som ska göra samma sak [bigcheers]

http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm


   
SvaraCitera

Varför skulle du, speciellt på en externahårddisk, vilja formatera till FAT32?


   
SvaraCitera

Låter djävligt dumt, enda anledningen jag kan komma på är om du ska komma åt den från ett operativsystem som inte stödjer att skriva till NTFS utan extraprogram som du inte vet finns till?

Ska du använda den i OS X t.ex finns det ju flera drivrutiner för att skriva till ntfs som fungerar jättebra.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera