Aviseringar
Rensa alla

Formatera om hårddisken på Vista, kan nån hjälpa mig?


Ämnesstartare

Jag ska formatera om hårddisken på min dator, och jag har vista.. på vista får man ingen CD skiva, så hur gör man när man ska formatera?

Kan nån bra It- kunnig person hjälpa mig?

Jag vet att man ska skapa en ny "hårdisk", alltså en extra så att man kan formatera om den andra.. Jag har bara en just nu och det är (C:) .. jag måste skapa en D eller nått för att kunna formatera om C, hur skapar en en sån?

Nån som kan vara snäll och förklara för mig steg för steg, det skulle uppskattas [blush]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Kan nån bra It- kunnig person hjälpa mig?

Om du inte fått en skiva kan du inte heller installera Windows.
Tala med de som sålde datorn så kan de troligen fixa en skiva åt dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart man har en skiva! [tard]
Fick du inte med någon återställningsskiva till datorn då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Klart man har en skiva! [tard]

Alla skickar inte med skivor, iaf inte då det är OEM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Alla skickar inte med skivor, iaf inte då det är OEM.

Men då brukar det väl vara återställningsskiva i alla fall? Och kör man en sådan får man en lunta med skitprogram på köpet. [sad]
Helt värdelöst är det i alla fall! [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men då brukar det väl vara återställningsskiva i alla fall? Och kör man en sådan får man en lunta med skitprogram på köpet. [sad]
Helt värdelöst är det i alla fall! [n]

Ibland, ibland inte. Därför kör man linux.[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Om du inte fått en skiva kan du inte heller installera Windows.
Tala med de som sålde datorn så kan de troligen fixa en skiva åt dig.

Ska jag kontakta företaget som skapat datorn?

Myksa:

Klart man har en skiva!
Fick du inte med någon återställningsskiva till datorn då?

Nej, man öppnade datorn och så intallerades allt av sig självt. Men det finns ett program som heter "Rescue and Recovery", den vet jag inte hur den funkar och vad den riktigt gör .. och ett annat program som säkerhets kopierar hårddisken, så ifall nått skulle hända så kan man återställa datorn till hur den var tidigare. Men jag råkade radera alla säkerhets kopieringar, av misstag :/.. Och nu vill jag formatera om hårddisken.

aristoteles:

Alla skickar inte med skivor, iaf inte då det är OEM.

oem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Ska jag kontakta företaget som skapat datorn?

Nej, de som sålde datorn skulle jag tro.

Pepparkaksgubbe:

oem?

Google är din vän.

Pepparkaksgubbe:

Men det finns ett program som heter "Rescue and Recovery",

Då kanske du kan återställa datorn, läs manualen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Nej, de som sålde datorn skulle jag tro.

Media Markt? .. Kan man köpa windows cd skiva ifrån dem?

aristoteles:

Då kanske du kan återställa datorn, läs manualen.

Men det är inte vad jag vill göra, jag vill formatera om alltså radera allt. För jag har haft virus på datorn och har det nu också, tror jag.. så jag vill inte återställa hit och dit, utan radera allt och installera allt nytt och fräsht.. och installera ett bra antivirus program den här gången!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Media Markt? .. Kan man köpa windows cd skiva ifrån dem?

Ja det kan du.

Pepparkaksgubbe:

Men det är inte vad jag vill göra, jag vill formatera om alltså radera allt.

Samma sak, att formatera är inte vad du tror. Att formatera är att skriva ett nytt filsystem till en partition. Du vill installera om Windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Samma sak, att formatera är inte vad du tror. Att formatera är att skriva ett nytt filsystem till en partition. Du vill installera om Windows.

Att formatera är att skriva ett nytt filsystem till en partition? Alltså redara den förra och installera en ny då? Det är vad jag vill..

Vad är skillnaden med att Installera om Windows och formatera om? Är det inte samma sak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Vad är skillnaden med att Installera om Windows och formatera om?

Använd inte termen formatera då du menar installera om windows. En formatering kommer dock äga rum under installationen av Windows.
Men enbart en formatering av din system-disk ger bara en dator som inte startar.

Pepparkaksgubbe:

man formaterar om och raderar allt och sedan installerar nytt?

Då man formaterar så döljs allt på partitionen och blir överskrivbart.
Detta händer innan du installerar windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Använd inte temen formatera då du menar installera om windows. En formatering kommer dock äga rum under installationen av Windows.
Men enbart en formatering av din system-disk ger bara en dator som inte startar

Ok.. så man inte på formatera om genom att skapa en ny hårddiskt t.ex (D:) och ifrån den formatera om (C:) och sedan installera windows in på C genom D.. för D håddisken funkar ju fortfarande normalt?

aristoteles:

Då man formaterar så döljs allt på partitionen och blir överskrivbart

Döljs? Allt raderas väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ibland, ibland inte. Därför kör man linux.[no-no]

Därför man har en "riktig" version av Windows (eftersom det finns en rad anledningar till att man inte kör Linux)...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Döljs? Allt raderas väl?

Nej, saker raderas vanligtvis inte från en hårddisk, det blir dolt och överskrivbart. Ja din pappa kan alltså ta tillbaka all porr från din dator
om han har lite kunskap. Om det nu skulle finnas porr på den.

Pepparkaksgubbe:

Ok.. så man inte på formatera om genom att skapa en ny hårddiskt t.ex

Man skapar inte nya hårddiskar, hårddiskar är fysiska enheter inuti en dator. Det heter partition. Och nej du kan alltså inte skapa en ny D: partition utan att formatera den.

1: Spara allt du vill ha kvar på till exemepel skivor eller usb-minne.
2: Starta installationen från windows-skivan, då du väl får frågan om du vill formatera så kan du välja att göra två mindre partitioner som kommer betecknas C: och D: i windows. Nej du kan inte hoppa över steget med att spara allt du vill ha kvar, för även om allt bara blir dolt så tar det tid att återskapa och kan lätt bli skadat.

Kom ihåg att inte spara körbara filer som kan innehålla virus. Läs den klistrade tråden om virus.


   
SvaraCitera