Aviseringar
Rensa alla

Forumindelningen Religion/Etik och Vetenskap/Filosofi


Ämnesstartare

För mig är denna indelning jättekonstig. Dels så är etik en del av filosofin, dels är det svårt att avgöra vad man skall placera alla trådar som rör pseudovetenskap, ockultism och liknande. De hör egentligen inte hemma i någon av dem, eftersom de inte behöver vara bundna till någon speciell religion. Exempel på svårplacerade trådar är sådana om spöken, eller Dödsgudens tråd om geocentrism.

Mitt förslag är att dela upp det på följande sätt:
Vetenskap/Språk
Religion
Ockultism/Pseudovetenskap/Konspirationsteorier
Filosofi/Etik

EDIT: Råkade klicka skicka för tidigt. Nåväl. Jag tror att dessa forumdelar skulle vara betydligt tydligare, det blir lättare för användarna att skapa trådar i rätt forum, det blir lättare att hitta trådar om det man är intresserad av, och det blir lättare för oss att moderera. Dessutom gillar jag inte den koppling man gör mellan religion och etik, som att de egentligen skulle vara speciellt nära sammankopplade.


   
Citera

Varför ska vetenskap och språk buntas ihop?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

Varför ska vetenskap och språk buntas ihop?

Det behöver de väl inte egentligen, men som det är nu är det språk/språkvetenskap, och trodde de flesta trådar där passade bättre under vetenskap. Men nu när jag tittade efter så såg jag att det var många andra trådar där också, har väl bara inte sett dem förut 🙂

Så vetenskap får bli ett ensamt forum, rätt brett ämne ändå så 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, att slå ihop språk och vetenskap känns ju lite onödigt ;<


   
SvaraCitera

grymt bra förlag [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Cheesypoofs:

Ja, att slå ihop språk och vetenskap känns ju lite onödigt ;<

Jupp, tar tillbaka det. Men jag står fast vid att ett ockultism/pseudovetenskapsforum behövs, och att etik hör mer ihop med filosofi än det gör med religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jupp, tar tillbaka det. Men jag står fast vid att ett ockultism/pseudovetenskapsforum behövs, och att etik hör mer ihop med filosofi än det gör med religion.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saknar ett forum om antropologi.


   
SvaraCitera

de skulle bli jättebra med dom forumen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera