Aviseringar
Rensa alla

Fosterfamilj??


Ämnesstartare

Jag har under en tid tänkt på om jag istället för att bo kvar med min familj borde bo hos en fosterfamilj.
Jag och mina föräldrar bråkar hela tiden, min pappa är alltid arg på mig och jag känner mig ofta väldigt rädd hemma. Har aldrig blivit slagen ellr så i min familj men det känns inte bra, och jag vet att man kanske inte får så myckt kärlek ellr familjekänsla i en fosterfamilj men jag känner inte att jag ens behöver det, bara jag kan komma bort från det ständiga bråker och tjafset med mina föräldrar.
De tjatar på mig att jag är ute för sent om kvällarna, försöker blanda sig i mitt privatliv och de vet att jag är i en djup depression men försöker ite hjälpa mig, har ite frågat om jag vill gå hos en psykolog elr så. Det har också gjort så att vi bråkar mkt, mina föräldrar säger hela tiden åt mig att jag ska "sluta tycka så synd om mig själv" och att jag bara borde acceptera mitt liv och må bra istället, men jag kan väl inte styra över min depression??
Det har också lett till att jag börjat självskada för ungefär lite mer än ett halvår sedan och känner verkligen att vi inte är en familj längre. Vi bara bor tillsammans men har det inte bra. Får höra varje dag att jag förstör för alla hemma och att detär mitt eget fel att vi alltid bråkar. Jag mår verkligen inte bra här, men jag bara undrar om detta är en tillräckligt bra andledning till att få en fosterfamilj? Och vem borde jag prata med om jag vill vända mig till soc och få en fodterfamilj istället? Borde jag bara säga till mina föräldrar ellr ska jag ksk berätta en mära vän elr kurator som ksk kan hjälpa mig kontakta soc???


   
Citera
JamezK

1. Ta kontakt med någon på skolan (Någon du litar på) / skolsystern 
2. BUP, boka tid, kolla med skolan. 


   
SvaraCitera

Awkward.girl.lol:
Jag har under en tid tänkt på om jag istället för att bo kvar med min familj borde bo hos en fosterfamilj.
Jag och mina föräldrar bråkar hela tiden, min pappa är alltid arg på mig och jag känner mig ofta väldigt rädd hemma. Har aldrig blivit slagen ellr så i min familj men det känns inte bra, och jag vet att man kanske inte får så myckt kärlek ellr familjekänsla i en fosterfamilj men jag känner inte att jag ens behöver det, bara jag kan komma bort från det ständiga bråker och tjafset med mina föräldrar.
De tjatar på mig att jag är ute för sent om kvällarna, försöker blanda sig i mitt privatliv och de vet att jag är i en djup depression men försöker ite hjälpa mig, har ite frågat om jag vill gå hos en psykolog elr så. Det har också gjort så att vi bråkar mkt, mina föräldrar säger hela tiden åt mig att jag ska "sluta tycka så synd om mig själv" och att jag bara borde acceptera mitt liv och må bra istället, men jag kan väl inte styra över min depression??
Det har också lett till att jag börjat självskada för ungefär lite mer än ett halvår sedan och känner verkligen att vi inte är en familj längre. Vi bara bor tillsammans men har det inte bra. Får höra varje dag att jag förstör för alla hemma och att detär mitt eget fel att vi alltid bråkar. Jag mår verkligen inte bra här, men jag bara undrar om detta är en tillräckligt bra andledning till att få en fosterfamilj? Och vem borde jag prata med om jag vill vända mig till soc och få en fodterfamilj istället? Borde jag bara säga till mina föräldrar ellr ska jag ksk berätta en mära vän elr kurator som ksk kan hjälpa mig kontakta soc???

be din mamma o pappa att prata med soc, så blir de ett möte o sen får du prata själv med dom!


   
SvaraCitera

Det låter som om dina föräldrar är intresserade av dig och bryr sig om dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Awkward.girl.lol:
Jag har under en tid tänkt på om jag istället för att bo kvar med min familj borde bo hos en fosterfamilj.
Jag och mina föräldrar bråkar hela tiden, min pappa är alltid arg på mig och jag känner mig ofta väldigt rädd hemma. Har aldrig blivit slagen ellr så i min familj men det känns inte bra, och jag vet att man kanske inte får så myckt kärlek ellr familjekänsla i en fosterfamilj men jag känner inte att jag ens behöver det, bara jag kan komma bort från det ständiga bråker och tjafset med mina föräldrar.
De tjatar på mig att jag är ute för sent om kvällarna, försöker blanda sig i mitt privatliv och de vet att jag är i en djup depression men försöker ite hjälpa mig, har ite frågat om jag vill gå hos en psykolog elr så. Det har också gjort så att vi bråkar mkt, mina föräldrar säger hela tiden åt mig att jag ska "sluta tycka så synd om mig själv" och att jag bara borde acceptera mitt liv och må bra istället, men jag kan väl inte styra över min depression??
Det har också lett till att jag börjat självskada för ungefär lite mer än ett halvår sedan och känner verkligen att vi inte är en familj längre. Vi bara bor tillsammans men har det inte bra. Får höra varje dag att jag förstör för alla hemma och att detär mitt eget fel att vi alltid bråkar. Jag mår verkligen inte bra här, men jag bara undrar om detta är en tillräckligt bra andledning till att få en fosterfamilj? Och vem borde jag prata med om jag vill vända mig till soc och få en fodterfamilj istället? Borde jag bara säga till mina föräldrar ellr ska jag ksk berätta en mära vän elr kurator som ksk kan hjälpa mig kontakta soc???

det där med att dem inte hjälper dig med depressionen som du har. Min familj är sådan, eller ja varit sådan där jag var familjens ängladotter. Det är ett tecken på att dem mår dåligt över hur du mår dåligt. Om du inte mår bra hemma måste du berätta det för dina föräldrar eller en annan anhörig eller kunnig (om det är behövande). Det kanske inte syns enligt dig att dem bryr sig, men jag ska jämföra dig med mitt liv så lär du dig nog vara glad hur din familj än är.
Du kommer inte få en fosterfamilj bara direkt. Först måste du ju vara på ett möte med BUP eller Socialtjänsten, låt dem anteckna allt du säger och låt dem göra en undersökning. Är det inte behövande så hamnar du inte. Du behöver nog bara vara lite mer öppen och säga hur du mår inför dina föräldrar så dem kan hjälpa dig, skärpa sig eller bli bättre.
Du som har depression och kan inte kontrollera den. Ett tips är att du går ut varje dag, atleast 3 gånger per vecka och liksom njuter av synen du får, ta det lugnt, stressa dig. låt det ta tid. Det med självskadebeteendet. Dina föräldrar måste ta tag i det. För en som du ska inte ha sånt. om du vill bli frisk, va ute mycket, var aktiv, ta bort allt som förstör dig, pratas vid med anhöriga vid något specifikt.


   
SvaraCitera

Låter som du suttit i samma sits som mig, själv ringde jag soc och "begärde" frivillig placering (flytta hemifrån och att du själv ville det) och då blev jag satt på jourhem. Kan skriva mer i pm om du vill. Vill inte dra fram allt här på um 🙂


   
SvaraCitera