Aviseringar
Rensa alla

Fosterfamilj, hur funkar det?


sexchoklad:

16 år, fyller 17 i sommar

min moster tar hand om en 16årig tjej faktiskt. som hon börja ta hand om i höstas.

sexchoklad:

Har du lust att berätta om hur processen från att du ville anmäla tills du "hade" en fosterfamilj?

jag anmälde inte. min nuvarande fosterfamilj var min riktiga familjs kontaktfamilj. det var förskolärarna på dagis som anmälde till soc att jag o min lillebror inte mådde så bra.

o en dag kom två tanter från soc till min biologiska familj o sa till min mamma att: "nu tar vi retstickan här ifrån". så fick jag bo hos kontaktfamiljen.

men jag TROR att en vuxen som lyssnar som hjälper dig i det du söker är viktigt. då tar folk dina problem på mer allvar.

att gå själv till soc kan va lite riskabelt. dom kommer till en början tro som folk här i tråden: att du bara överreagerar..

kanske en psykolog vore bra som ser att du far illa..


   
SvaraCitera

sexchoklad:

Sambon bor kvar, och de ska antagligen gifta sig i sommar.

Dum mamma. [mad]
Tycker du ska anmäla om du är beredd att kämpa för konsekvenserna. Ibland blir det ju som nämnt bara värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

#retstickan: Men hur fungerade det då? Att de bara kom och tog er menar jag. Låter inte bra iaf..

Går hos skolkuratorn nu, ska träffa henne på fredag nästa gång och ta mod till mig och berätta. Jag hoppas att hon kan hjälpa mig, annars har jag ett nummer till några andra som nog kan hjälpa mig. Du har nog rätt i att det är riskabelt att gå dit själv, och att de antagligen kommer reagera som de gjorde här. Aldeles rätt.

#Hhhh hh: Jo, hon är dum ibland. Hon slängde ut mig i samband med anmälningen också. Men jag älskar verkligen henne, hon är min största förebild, även om det nog låter dumt i andras öron.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppdatering: Min psykolog har kontaktat soc nu, vi ska ha ett möte, sen får vi se hur det går. Psykologen sa att det finns en chans att jag kan få bo kvar här hos min pojkvän och hans familj eftersom det fungerar så bra. Så nu sitter jag bara och hoppas att soc ska tycka samma sak som hon gör.


   
SvaraCitera

sexchoklad:

Min psykolog har kontaktat soc nu, vi ska ha ett möte, sen får vi se hur det går. Psykologen sa att det finns en chans att jag kan få bo kvar här hos min pojkvän och hans familj eftersom det fungerar så bra. Så nu sitter jag bara och hoppas att soc ska tycka samma sak som hon gör.

Vad händer om ni gör slut, då kommer det bli en väldigt obehaglig stämning i huset. Försök hitta någon annan fosterfamilj.


   
SvaraCitera

*Får jag något val? eller placerar dom bara ut mig till första bästa familj?
Oftast kan man inte välja, men är det gott om tid och finns flera familjer som är villiga att ta dig inom ett rimligt avstånd så kan du få välja. Detta händer i princip aldrig obs. Så nä, man får inte välja.
*Ifall jag vewt en familj som är villig och ta hand om mig kan jag föreslå den familjen och eventuellt få bo där sen?
Nej, de måste vara godkända av soc.
*kan en familj som jag pratat med säga aatt dom vill ta hand om mig och få det?
Nej, de måste vara godkända av soc och inte släkt med dig.
*och vad krävs egentligen för att jag ska bli placerad? hur illa måste det vara? Att dina föräldrar inte kan ta hand om dig eller gör dig illa etc.


   
SvaraCitera

retstickan:

jag är fosterhemsplacerad. men tycker du ställer svåra frågor :S.

What, jag hade bilden av dig som adopterad ifrån något varmt land och nu boende hos rika adoptivföräldrar! [shake]


   
SvaraCitera

isola:

What, jag hade bilden av dig som adopterad ifrån något varmt land och nu boende hos rika adoptivföräldrar!

hahahah, ja men det är typ samma sak. dock är jag född i sverige. o alltid pratat svenska. förutom lite franska


   
SvaraCitera

retstickan:

hahahah, ja men det är typ samma sak.

Va? din fosterfamilj har adopterat dig, eller hur menar du?


   
SvaraCitera

sexchoklad:

jag kan få bo kvar här hos min pojkvän och hans familj

ni måste kunna bo tillsammans även om ni gör slut.

o btw, du måste börja citera folk när du skriver. då ser vi att du skrivit till oss. annars blir det som nu, att du itne får svar från mig på typ 9 dygn för att jag inte sett att du skrivit till mig.

markera en bit av text som jag skrivit och sedan klickar du på den blåa knappen "citera". då ser jag att du skrivit till mig o du kan få svar snabbare [y]


   
SvaraCitera

isola:

Va? din fosterfamilj har adopterat dig, eller hur menar du?

I praktikten är fosterfamilj o adoptivfamilj samma sak har jag fått lära mig.

föräldrar som älskar dig o tar hand om dig.


   
SvaraCitera

retstickan:

I praktikten är fosterfamilj o adoptivfamilj samma sak har jag fått lära mig.

Nej. Fosterfamiljen har inga juridiska rättigheter till dig, utan får betalt för att ha dig boende hos sig.
Adoptivfamilj fungerar som en vanlig familj och får ingen lön för att ha dig.


   
SvaraCitera

isola:

Nej

se att jag säger i praktiken? [shake]

btw så får dom inga pengar för mig


   
SvaraCitera

retstickan:

btw så får dom inga pengar för mig

Jo, alla fosterfamiljer får det. Det är ett extrajobb för dem.


   
SvaraCitera

isola:

Jo, alla fosterfamiljer får det. Det är ett extrajobb för dem.

jopp till en viss ålder (eller när dom anser att man är mogen, kommer inte ihåg). men mina föräldrar får inte det för mig. tror det va 2-3 år sedan dom slutade få det


   
SvaraCitera