Aviseringar
Rensa alla

fotnoter


Ämnesstartare

när man ska infoga fotnoter i en uppsats så kommer dom ju i ordning, 1,2,3 osv men jag undrar om man ska börja om på 1 när man byter sida? [confused][blush] för det ser ju lite konstigt ut om man är uppe i typ 38 fotnoter på sista sidan liksom [crazy][crazy]

första gången jag använder mig av detta, hatar word osv

[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har alltid bara fortsatt. De kräver fotnoter, då ska de se hur många källor du använt dig av också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ska fortsätta. Det är ett för jävligt system, men sånt är livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpya:

Jag har alltid bara fortsatt. De kräver fotnoter, då ska de se hur många källor du använt dig av också.

Jonnybravo91:

Du ska fortsätta.

retarded [sad]


   
SvaraCitera
Gifted

enhimmelskdrog:

första gången jag använder mig av detta, hatar word osv

Hm, usch. LaTeX ager... Fixar all numrering automatiskt, samt en vettig kallforteckning.

Som exempel, kan du ju kika pa en liten text jag skrivit:
http://www2.math.su.se/~per/files/Klassiska.Fraktaler%5B2009%5D%5BSwe%5D-PAXINUM...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, du skall inte börja om på ett när du byter sida. Sedan behöver man ju inte sätta dit fotnoter för allt som du kommer med.

Det finns inga absoluta regler om hur manskall sätta noter, men det finns dock åsikter som är allmänt omfattande och tjänar som riktmärken.

1. Not sätts efter varje citat. Hänvisningen skall vara exakt och ange den sida där du tagit citeringen.

2. All fakta som inte anses som allmänt känd fakta skall användas med noter. Sen kan man fråga sig vad allmänt känd fakta är, men sådant som t.ex att första världskriget bröt ut sommaren 1914 behöver ej beläggas med not.

3. Finns även en forskningsetisk sida av detta med noter. Noterna skall ange om mansjälv kommit fram till något eller om man tar upp en annan forsakres resultat.

Finns olika system om hur hänvisningarna skall se ut. Finns två internationellt spriddasätt. Nämligen Oxfordsystemet och Harvardsystemet.

Oxfordsystemet är det mest spridda inom humaniora, detta används inom engelskspråkiga länder och även i de flesta nordiska tidskrifter.


   
SvaraCitera