Aviseringar
Rensa alla

Fotografer/konstnärer som vill snacka?


Ämnesstartare

internet:

jag har svårt att ta människor som kallar sig för konstnärer, eller sina alster för konst, seriöst.

jag har svårt att ta dig seriöst.


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

jag har svårt att ta dig seriöst.

om man strävar efter att skapa konst så har man misslyckats readan innan man börjat. "konst" är något som skattas högt av t.ex. kulturskribenter och ateljémänniskor (samt andra "konstkännare"). dvs. att vara konstnär är att vara accepterad inom konstvärlden, och att sträva efter acceptans inom konstvärlden är att motarbeta själva syftet med konst som ett progressivt fenomen i ständig förnyelse...

gör vad du gör men kalla det inte konst, det är bara töntigt.

---------------------------------

fotar också en hel del, om du är intresserad. fast strävar inte efter att fota "vackra" bilder enligt konstens alla regler, utan snarare är det någon form av rå fotodagbok: http://xn--h9gaa.blogspot.com/

ritar även en del, plus trycker tröjor och så vidare. detta blandat med vänner och bekantas musik finns här: http://vrldsvven.blogspot.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

fotar också en hel del, om du är intresserad. fast strävar inte efter att fota "vackra" bilder enligt konstens alla regler, utan snarare är det någon form av rå fotodagbok: http://xn--h9gaa.blogspot.com/

snygga bilder men du och jag fotar nog inte riktigt på samma sätt.
Jag föredrar att kalla mig konstnär eftersom det ligger närmare det jag vill hålla på med.

internet:

om man strävar efter att skapa konst så har man misslyckats readan innan man börjat.

"misslyckats" i vilken bemärkelse?

internet:

"konst" är något som skattas högt av t.ex. kulturskribenter och ateljémänniskor

Nej det är prettokonst.

internet:

syftet med konst som ett progressivt fenomen i ständig förnyelse...

så du tror på konst men man får inte skapa konst? nejmen snälla nån vet inte om jag orkar diskutera med dig.. [zzz]


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

så du tror på konst men man får inte skapa konst? nejmen snälla nån vet inte om jag orkar diskutera med dig..

det jag menade var att konst enligt kultureliten ska vara en progressiv rörelse, men den misslyckas med att vara det eftersom det bara är konst när kultureliten erkänner det som konst. det är även därför konsten i sig är misslyckad som ett progressivt framåtdrivande fenomen eftersom den hela tiden måste erkännas av sig själv.

Magnifying glass:

prettokonst.

det är bara pretentiösa idioter som bryr sig om konst, och det är väl där problemet kommer in. generellt sett är de enda som bryr sig om "konst" i samhället de som uppskattar "finkultur", det vill säga den intellektuella/kulturella medelklassen vilka genom att skapa en finkultur ställer sig vid sidan av den "skräpkultur" som resten av befolkningen gillar. konst är för pretentiösa snobbar och kulturtanter.

Magnifying glass:

snygga bilder men du och jag fotar nog inte riktigt på samma sätt.
Jag föredrar att kalla mig konstnär eftersom det ligger närmare det jag vill hålla på med.

tack

vad exakt vill du hålla på med i framtiden?

ser inte bilderna på min blogg som bilder för vad de är utan bloggen som helhet som ett verk i ständig utveckling. fotar allt med en kompaktkamera eller webcam, utan att redigera bilderna och oftast med blixt, för att det ska fånga den "råa känslan".


   
SvaraCitera

internet:

ritar även en del, plus trycker tröjor och så vidare. detta blandat med vänner och bekantas musik finns här: http://vrldsvven.blogspot.com/

Säljer du tröjor också? De är snygga.

Samt, hur trycker du dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

generellt sett

precis. Generellt sett. [no-no]

Jag tycker det är synd, för jag skapar konst vare sig jag vill eller inte. Konst för mig är ett abstrakt begrepp och jag tänker inte låta prettos definiera vad som är konst. Jag tänker fortsätta kalla det jag skapar för konst, eftersom jag vet vad det har för innebörd för mig..

internet:

misslyckas med att vara det eftersom det bara är konst när kultureliten erkänner det som konst.

Kan bara hålla med! [n]

internet:

konst är för pretentiösa snobbar och kulturtanter.

synd att du inte kan se att det finns konst som skiljer sig från detta tänk.

internet:

bloggen som helhet som ett verk i ständig utveckling

spännande!


   
SvaraCitera

Jag håller med internet.

Konst är ett helt godtyckligt och relativt begrepp och som sådant har det sitt främsta användningsområde bland en kulturelit som lever på människors förtroende för etablissemang.

De flesta som själva skapar konst, på ett spontant, oakademiskt och, om du så vill, konstnärligt vis förstår att vem som helst kan kalla vad som helst konst, och undviker således gärna att använda det ordet.


   
SvaraCitera

jag är ingen konstnär men min farfar var en, begåvad var han faktiskt. Jag kan bifoga bilder någon dag jag har varit hos min pappa som har kvar hans konstvärk. Däremot har jag inte ärvt hans skicklighet inom konst. Men jag försöker åtminstone lära mig grunderna som jag tycker kan vara användbara.

''Farfar, finns du i rummet? - Svara mig ifall du hör mig.''


   
SvaraCitera

mediakatt:

Säljer du tröjor också? De är snygga.

Samt, hur trycker du dem?

det är för hand bara, ett förfinat potatistryck typ fast omvänt. har inte sålt några tröjor än, mest gett bort till vänner. har en plan på att någon gång bygga en ordentlig silkscreenram och då kommer jag även hinna göra tillräckligt många tröjor i tillräckligt bra kvalitet för att jag själv ska tycka att de är värda några pengar. för tillfället tål de knappt att tvättas pga de bleks mkt fort, ska botanisera i tryckfärg någon gång...

Magnifying glass:

Konst för mig är ett abstrakt begrepp och jag tänker inte låta prettos definiera vad som är konst. Jag tänker fortsätta kalla det jag skapar för konst, eftersom jag vet vad det har för innebörd för mig..

jo, visst, men problemet är väl att "konst" just är vad som skattas som konst inom det samhälle man skapar konsten, det sk. institutionella konstbegreppet:

"Ett samtida konstbegrepp är det så kallade institutionella konstbegreppet, som bygger på cirkelargumentet, att det som konstvärlden behandlar och benämner som konst är konst."

från wikipedia om konst, på svenska. (en bättre och mer omfattande beskrivning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Institutional_theory_of_art ).

det är den rådande diskursen inom "konstvetare" idag, det är ganska elitistiskt att säga att man måste vara förläst för att ha en åsikt, men ja... ett bra exempel är t.ex. hur vi idag pekar ut saker som man förr kallade bruksföremål för konst, t.ex. gamla krukor som vi gräver upp från forntida fyndplatser. det var ett hantverk i grund och botten, men vi har inget behov av detta som hantverk längre och kallar det istället för konst och byter ut dess egentliga värde mot ett estetiskt. på precis samma sätt kan man skapa "konst" men om sedan inte konstvärlden uppskattar den som konst har den inget egentligt konstvärde...

och detta är egentligen helt absurdt, därförhar jag svårt att ta människor som kallar vad de gör först "konst" eller sig sjävla för "konstnärer" seriöst. det känns som att det i grund och botten bara handlar om att kunna få bidrag för sina projekt, det är lite som att hora för pengar och respekt.

Magnifying glass:

spännande!

tack


   
SvaraCitera