Aviseringar
Rensa alla

Fotoredigerare till Mac


Ämnesstartare

Hej!

Jag letar efter en bra fotoredigerare till min Macbook Pro. Tidigare har jag använt Photoscape som jag var JÄTTENÖJD med men det funkar ju inte till Mac, så eh.. Någon som har nåt bra förslag?

Har googlat en del och provat det jag hittat men inte blivit så nöjd.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

GIMP [y]


   
SvaraCitera
KSENIA

TYCKER OCKSÅ GIMP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inte photoshop till macs? [surprised]


   
SvaraCitera

photoshop utvecklades främst till mack förut så dom borde vara bra på det fortfarande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adobes Lightroom eller Apples Aperture är två stabila redigeringsprogram som funkar bra.

Själv använder jag Photoshop för att det är det jag är hemma i, men Lightroom kan jag rekommendera. Kraftfullt, enkelt att gå igenom många bilder snabbt, ganska lätt att fatta vad man gör etc.

http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/about/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ang. Photoshop så har jag redan det men det är lite segt och svårt att redigera snabbt, använder det mest för att redigera lite mer avancerat. Jag tänker mer på en simpel fotoredigerare med effekter/filter osv som kan vara snygga typ. Men tack för förslagen, ska titta på dem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Adobes Lightroom eller Apples Aperture

Dessa klarar väl raw-filer också?! Så att man kan justera vitbalans, exponeringskompensation osv eller? Tänker att om man bara vill ha

Zymbaline:

fotoredigerare med effekter/filter

Så behöver man egentligen bara ett program som klarar att redigera det i raw-filerna.

Jag använder UFRaw för det, vet dock inte hur bra det fungerar till mac.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Dessa klarar väl raw-filer också?! Så att man kan justera vitbalans, exponeringskompensation osv eller? Tänker att om man bara vill ha

Arå. Använder sällan raw själv pga orka, men är man ute efter det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Arå. Använder sällan raw själv pga orka, men är man ute efter det så.

VA?! Raw äger ju! Du kan rädda bilder som annars bara känns lite: "Meh, duger kanske." genom att putta på lite reglage!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

VA?! Raw äger ju! Du kan rädda bilder som annars bara känns lite: "Meh, duger kanske." genom att putta på lite reglage!

Kan man ju göra med jpeggar också, enda skillnaden är att man förlorar lite information om man inte kör raw. Har inte varit i ett läge där mina bilder ska tryckas i A3+-format så det har inte spelat så stor roll. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Kan man ju göra med jpeggar också, enda skillnaden är att man förlorar lite information om man inte kör raw. Har inte varit i ett läge där mina bilder ska tryckas i A3+-format så det har inte spelat så stor roll. [crazy]

Jag har aldrig fått det att se lika bra ut genom att rediger jpeggarna. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag har aldrig fått det att se lika bra ut genom att rediger jpeggarna.

Tur att du använder RAW då!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymbaline:

Jag tänker mer på en simpel fotoredigerare med effekter/filter osv som kan vara snygga typ

Picasa möjligtvis.

Tror de har gratis nedladdningsbart program.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Tur att du använder RAW då!

Ja! Erkänna! [cute][blush]


   
SvaraCitera